Apple slår Google som verdens dyreste selskab

Apple er verdens mest værdifulde brand. Se her, hvor meget selskabet er værd.

Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

Apple slår Google af pinden som verdens mest værdifulde selskab målt på brand-værdi.

I hele træskolængder er Apples brand-værdi i dag 153 milliarder dollar, hvilket svarer til 787 milliarder kroner.

Ifølge konsulent-selskabet Millward Brown har salget af ekstremt højtprofilerede produkter som iPad og iPhone skubbet Apple helt i top.

I 2010 lå Apple på tredjepladsen med en brand-værdi på 83 milliarder dollar.

Samtidig er Googles brand-værdi faldet med to procent. I dag er Google ifølge analysen 111,5 milliarder dollar - godt 570 milliarder kroner - værd. Selskabet har ellers ligget øverst på listen i de seneste fire år.

Apples enorme succes og fremgang i de senere år bliver tydeligt afspejlet i udviklingen af brand-værdien. Selskabet har nemlig øget sin brand-værdi med ikke mindre end 859 procent siden 2006, da den pågældende analyse blev udarbejdet for første gang.

Brand-værdien bliver i analysen beregnet ud fra en række nøgletal som markedsværdi, brandets andel i indtjeningen, værdien af de immaterielle aktiver, gennemslagskraft hos forbrugerne og vækst-potentiale.

En væsentlig grund til Apples fremgang skal findes i, at iPad og iPhone i stigende omfang vinder frem i virksomhederne, hedder det.

Millward Brown, der står bag undersøgelsen, fremhæver, at Apples forretningsmodel med et lukket og kontrolleret univers i forhold til brand-værdi er en fordel i forhold til Googles åbne tilgang med gratis tjenester og åbne systemer.

Det skyldes ikke mindst, at det lukkede miljø er med til at fremme en ensartet brugergrænseflade, der gør alle Apples apparater genkendelige.

I øvrigt er det teknologi-selskaber, der præger de øverste 10 pladser på listen over de mest værdifulde brands.

På Top 10 finder vi således foruden Apple og Google også selskaber som IBM, Microsoft og China Mobile.

Facebook er kommet med på listen for første gang. Selskabet befinder sig dog langt nede på listen på en 35. plads.

Læs også:
Nu er Apple verdens fjerdestørste pc-leverandør

Hvad vil Google bruge 1.000 milliarder til?

Her er verdens 10 mest værdifulde brands.

1: Apple

2: Google.

3: IBM.

4: McDonald's.

5: Microsoft.

6: Coca Cola.

7: AT&T.

8: Marlboro.

9: China Mobile.

10: General Electric.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse