Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

Apple slår Google som verdens dyreste selskab

Apple er verdens mest værdifulde brand. Se her, hvor meget selskabet er værd.

Apple slår Google af pinden som verdens mest værdifulde selskab målt på brand-værdi.

I hele træskolængder er Apples brand-værdi i dag 153 milliarder dollar, hvilket svarer til 787 milliarder kroner.

Ifølge konsulent-selskabet Millward Brown har salget af ekstremt højtprofilerede produkter som iPad og iPhone skubbet Apple helt i top.

I 2010 lå Apple på tredjepladsen med en brand-værdi på 83 milliarder dollar.

Samtidig er Googles brand-værdi faldet med to procent. I dag er Google ifølge analysen 111,5 milliarder dollar - godt 570 milliarder kroner - værd. Selskabet har ellers ligget øverst på listen i de seneste fire år.

Apples enorme succes og fremgang i de senere år bliver tydeligt afspejlet i udviklingen af brand-værdien. Selskabet har nemlig øget sin brand-værdi med ikke mindre end 859 procent siden 2006, da den pågældende analyse blev udarbejdet for første gang.

Brand-værdien bliver i analysen beregnet ud fra en række nøgletal som markedsværdi, brandets andel i indtjeningen, værdien af de immaterielle aktiver, gennemslagskraft hos forbrugerne og vækst-potentiale.

En væsentlig grund til Apples fremgang skal findes i, at iPad og iPhone i stigende omfang vinder frem i virksomhederne, hedder det.

Millward Brown, der står bag undersøgelsen, fremhæver, at Apples forretningsmodel med et lukket og kontrolleret univers i forhold til brand-værdi er en fordel i forhold til Googles åbne tilgang med gratis tjenester og åbne systemer.

Det skyldes ikke mindst, at det lukkede miljø er med til at fremme en ensartet brugergrænseflade, der gør alle Apples apparater genkendelige.

I øvrigt er det teknologi-selskaber, der præger de øverste 10 pladser på listen over de mest værdifulde brands.

På Top 10 finder vi således foruden Apple og Google også selskaber som IBM, Microsoft og China Mobile.

Facebook er kommet med på listen for første gang. Selskabet befinder sig dog langt nede på listen på en 35. plads.

Læs også:
Nu er Apple verdens fjerdestørste pc-leverandør

Hvad vil Google bruge 1.000 milliarder til?

Her er verdens 10 mest værdifulde brands.

1: Apple

2: Google.

3: IBM.

4: McDonald's.

5: Microsoft.

6: Coca Cola.

7: AT&T.

8: Marlboro.

9: China Mobile.

10: General Electric.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere