TDC meldt til politiet for overpriser

Kunderne skulle betale mere, end teleselskabet oplyste i en reklamekampagne. Det har nu medført en politianmeldelse.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Der var tale om vildledende markedsføring, da TDC sidste år kørte en kampagne for produktet HomeTrio.
 
Det mener Forbruger-ombudsmanden, som nu har meldt teleselskabet til politiet for brud på markedsførings-loven.
 
Problemet med HomeTrio-reklamen er ifølge Forbru-gerombudsmanden, at TDC oplyste en minimumspris for bindingsperioden i reklamen, men når folk reagerede på reklamen, skulle de pludselig betale et andet beløb for produktet, der indeholder tv, telefoni og internet i én pakke.
 
På baggrund af anmeldelsen har TDC udsendt en pressemeddelelse, der bærer overskriften "Forbruger-ombudsmanden kræver bedre prisoplysning".
 
"Vi har fokus på, at kunderne skal kunne gennemskue priser og vilkår, så det er selvfølgelig helt utilgiveligt, at vores kampagne er mangelfuld på det område. Det er kun i TDC's interesse, at kunderne ved, hvad de køber," siger markedsdirektør Allan Christiansen fra TDC Privat.

Har kritiseret

TDC-direktøren er derfor klar til at modtage en bøde.
 
"Vi er enige i Forbrugerombudsmandens vurdering af sagen og accepterer derfor også bøden," siger han.
 
Politianmeldelsen er langt fra den første af sin art i telebranchen. Igennem årene har Forbrugerombudsmanden anmeldt en hel stribe teleselskaber til politiet.
 
Fremgangsmåden har tidligere affødt kritik fra teleselskaberne, ligesom selskaberne også har kritiseret bødestørrelserne.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car