It-projekt får prisen på Microsoft Office til at gå amok

Et stor udviklingsprojekt får prisen på Microsoft Office til at stige helt vildt, lyder den kontante forklaring fra Region Hovedstadens hospitaler på beslutningen om at droppe Office til 25.000 ansatte.

Artikel top billede

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

Region H sparer dagligt 4.000 timer med virtualisering

Udrulningen af et kæmpe projekt med virtuelle desktoppe (VDI) i Region Hovedstaden er den direkte årsag til, at Microsoft Office snart er fortid for 25.000 læger, sygeplejersker og sosu-assistenter - såkaldte klinikere - i landets største region. 

Det fortæller sektionsleder i Region Hovedstadens koncern-it, Vivian Thomsen, til Computerworld. 

"Vi er i gang med at indføre såkaldt 'effektiv systemadgang' til vores 25.000 klinikere med VDI. I det arbejde erfarede vi, at udrulningen af virtuelle desktoppe ville udløse en uacceptabel stor licensomkostning til vores Office-licenser, så vi måtte kigge mod open source-produkter," siger hun om den udskiftning af Microsoft Office med LibreOffice, som vil finde sted i løbet af det næste års tid på Region Hovedstadens 13 hospitaler.

Licens-pris vokser hurtigt

Årsagen til de ekstra-licensomkostninger ligger ifølge Vivian Thomsen i Microsofts licenspolitik. 

Hun fortæller, at hvis bare én VDI-bruger har adgang til Microsoft Office blandt de 25.000 klinikere, så udløser det en betaling for Office-licenser for samtlige computere/klienter med adgang til det virtuelle desktop-miljø View fra VMware. 

"Vi har talt med Microsoft i et års tid om dette her, og selskabet erkender problemstillingen," lyder det fra Vivian Thomsen. 

I dag har regionen godt 20.000 Office-licenser, men det er ikke på en ensartet version af den populære kontorpakke fra Microsoft.

Den brogede skare af Office-licenser med eller uden support-aftaler i et VDI-miljø med godt 15.000 pc'er/klienter ville ifølge Vivian Thomsen betyde, at Region Hovedstaden var tvunget til at betale for 15.000 spritnye Office-licenser med support-aftaler, der kunne køre på alle maskiner i VDI-miljøet.
 
Yderligere 10.000 Office-licenser på vej ud

Men sådan blev det ikke - og regionen kan være på vej med yderligere besparelser i fremtiden, når omkring 10.000 Office-licenser til det administrative personale skal fornys.

"Indtil videre fortsætter vi med Office-licenser til de tunge, administrative brugere, men det er med streg under 'indtil videre'. For de bliver nok de næste, der får afskaffet Office-licenser på nær nogle enkelte brugere, der har avancerede opgaver i Excel," siger Vivian Thomsen. 

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

Region H sparer dagligt 4.000 timer med virtualisering
 

Store udfordringer med integration og oplæring

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

Hun vil dog på ingen måde sætte datoer på, hvornår - eller om - Region Hovedstaden helt vil droppe Microsoft Office til alle sine 40.000 medarbejdere.

"Vi tager et skridt ad gangen, og lige nu går vi efter de store tal," forklarer Vivian Thomsen om øvelsen med at hoppe på LibreOffice og dermed slippe for at geninvestere i Microsoft Office-licenser. 

Bekymringer hos personalet

Indtil videre er der rullet 2.500 virtuelle desktoppe ud, og flere medarbejdere har testet LibreOffice. 

It-afdelingen hos Region Hovedstaden har fået positive tilbagemeldinger, selv om ikke alle er lige tilfredse med, at den velkendte Office-pakke fra Microsoft er skiftet ud med et open source-produkt. 

"Mange har været usikre og nervøse, og det er nok meget normalt. Men vi er gået i gang med uddannelsesmateriale og sidemandsoplæring for at sikre os, at alle er med," forklarer Vivian Thomsen. 

Hun fortæller, at open source-kontorpakken LibreOffice med blandt andre Google, Red Hat og Novell bag initiativet er valgt foran andre open source-kontorpakker som eksempelvis Oracles OpenOffice.

"Dels har vores teknikere vurderet, at communityet er bedre bag LibreOffice, dels er samspillet med andre office-produkter meget velfungerende," lyder det fra sektionslederen i Region Hovedstadens it-afdeling. 

Har problemer med integration

Hun forklarer, at LibreOffice spiller fint sammen med fagpersonalets kliniske applikationer, når eksempelvis en læge skal have udskrevet en journal i tekstbehandlingsprogrammet. 

Alligevel bøvler regionens it-afdeling lige nu med et specifikt integrations-problem, som dog ikke giver Vivian Thomsen søvnløse nætter. 

"De udfordringer, der er med integrationen, finder vi løsninger på, men det kræver naturligvis en indsats hver gang. For at sikre, at de kliniske applikationer kan spille sammen med LibreOffice, tester vi integrationen til alle relevante kliniske applikationer," lover hun.

LibreOffice forventes at være helt oppe at køre om et års tid til alle 25.000 kliniske medarbejdere i Region Hovedstaden.

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job