Mærsk Data står til et tab på et to-cifret millionbeløb, efter A.P. Møllers IT-selskab har opgivet at holde liv i en af sine største ventureinvesteringer, det fusionerede web-bureau Ecarisma.
Mærsk Data vil ikke selv ud med, hvor mange penge selskabet har skudt i Ecarisma, men en del af tallene kan læses af regnskaberne for de oprindelige selskaber, som Mærsk Data har fusioneret. Det gælder Reflector og Ecarisma, som nåede at fusionere, mens fusionen med Next Vision ikke formelt blev gennemført.
Mærsk Data skød de første ti millioner kroner i Next Vision for to år siden. Det skete, efter to af landets ældste webbureauer, Frontend.dk og Preform Kommunikation, netop var fusioneret til Next Vision.
For de ti millioner kroner fik Mærsk Data dengang 20 procent af aktierne i Next Vision, der blev brugt til at drive selskabet for. I vinter var det nødvendigt med yderligere kapital, som Mærsk Data også skød ind. Dermed kom Mærsk Data op på 60 procent af aktierne, og de tre stiftere, Jan Lynghøj, Søren Langkjær og Warren Wilson, mistede kontrollen med selskabet. Mærsk Data betalte dog væsentlig mindre for de sidste 40 procent af aktierne, end hvad de første 20 procent kostede for to år siden.
Next Vision har ikke udsendt regnskab for 2001, så det er umuligt at sige, hvor stort tabet har været.
Ecarisma har derimod afleveret regnskab, som viser et underskud på 2,3 millioner kroner. Tabet i 2000 var 6,1 millioner kroner. Sidste år måtte der en kapitaludvidelse på 2,6 millioner kroner til at klare driften, og overkursen ved emissionen var 6,7 millioner kroner.