De fleste konkurrenter er faldet på stribe, siden rådgivervirksomheden Cultivator sidste år etablerede et e-learning-selskab, Zenaria.
Firmaet, der ledes af den tidligere direktør for Columbus IT Partner, Lars Andersen, har da også måttet justere sine ambitioner kraftigt siden starten, hvor man håbede på et nulresultat i 2001 og et flot overskud i 2002 med en omsætning på 35 millioner kroner.
- Vi havde nogle gode måneder i starten, men så stoppede markedet fuldstændigt. Det er der jo ikke noget nyt i, bemærker Lars Andersen til Computerworld Online.
Virkeligheden blev et underskud på 4,6 millioner kroner i de første ni måneder, men Lars Andersen er overbevist om, at Zenaria befinder sig i en niche, hvor det er muligt at tjene penge.
- Vores styrke har været, at vi udsprang af en eksisterende forretning, nemlig Cultivator. Kunderne var der allerede og dermed tilliden til vores kompetencer. Det var kun et spørgsmål om, at kommunikationsværktøjet var et andet, nemlig e-learning, siger han.
| Zenaria A/S - Regnskab 28.3.-31.12. | Millioner kroner | 2001 |
| Omsætning | 11,0 | |
| Resultat af primær drift (EBIT) | -4,4 | |
| Resultat før skat | -4,6 | |
| Resultat | -4,6 | |
| Egenkapital | -1,1 | |
| Antal ansatte | 20 | |
Referencelisten er lang med kunder som Bang & Olufsen, Post Danmark, Danske Bank, TDC, Volvo og Københavns Kommune, og den typiske opgave lyder på at uddanne medarbejdere til at blive bedre sælgere eller at overføre virksomhedens eller organisationens værdier til nye medarbejdere.
Zenaria oplever ikke, at e-learning skulle have udviklet sig til et fy-ord i kølvandet på de mange konkurser i branchen:
- Virksomhederne er ligeglade med mediet, når bare deres medarbejdere ændrer adfærd, siger Lars Andersen.
I år forventer Zenaria at nå en omsætning på lidt over 20 millioner kroner og en positiv bundlinje på mellem en halv og en hel million kroner.