Debat: Harald Nyborg rammer hele branchen

Sikkerhedsproblemerne i postordrefirmaet Harald Nyborgs netbutik smitter af på tilliden til hele e-handelsprocessen og alle udbydere. Firmaets håndtering af sagen viser, at netbutikken ikke anses som forretningskritisk for virksomheden, skriver administrerende direktør Tina Lerche, WingerCom.

Når vi er færdige med at blive underholdt af Harald Nyborg-sagen, og de dertil knyttede forsøg på sende aben videre, er det en god ide at se lidt nærmere på, hvorfor det danske postordreflagskib er havnet i den kedelige situation, der kan koste kunder, image og den generelle tillid til betaling og handel på nettet.

Årsagen ligger nemlig omkring Harald Nyborgs forståelse af og indkøb af de hosting- og sikkerhedsløsninger, der er så forretningskritiske i enhver form for e-handel.

Harald Nyborg forsøger i første omgang at sende aben videre til sin hostingudbyder, TDC, der elegant sparker den tilbage med en tør konstatering af, at Harald Nyborg har fået nøjagtig den ydelse, man betaler for, nemlig den basale hosting af sitet.

TDC vil ikke, og det gælder også alle andre udbydere af hosting, tage ansvar for drift af applikationer, man ikke har udviklet og kontrollerer.

Tag ansvar
Hvad skulle Harald Nyborg så have gjort? Meget enkelt, man skulle have forlangt, at leverandøren af applikationen tog ansvar for driften og sikkerheden i applikationen.

Dernæst skulle man enten hos TDC eller hos en anden udbyder have valgt Managed Hosting, hvor udbyderen overvåger hele driften af sitet og løbende registrerer og agerer på forsøg på uautoriseret adgang, fejl og uregelmæssigheder.

En Managed Hosting-løsning havde forhindret den kæde af begivenheder, der nu har bragt virksomheden i den offentlige gabestok, nemlig sikkerhedsbrud, uønsket opbevaring af MP3-filer, iklædt lange perioder, før fejlene bliver rettet.

En Managed Hosting-løsning kunne også indebære, at skaderne blev udbedret, uden at der blev oplevet nedetid på sitet.

Hele branchens problem
Elementært, men Harald Nyborg er desværre ikke den eneste danske e-handelsvirksomhed, der enten på grund af uvidenhed eller i forsøg på at holde omkostningerne nede, vælger at bygge sin e-handelsløsning på hostingmæssige lerfødder.

Harald Nyborgs problem er nemlig hele branchens problem, og hver gang der kan stilles berettiget tvivl om sikkerheden på en e-handelsløsning, smitter det af på tilliden til hele e-handelsprocessen og alle udbydere. Harald Nyborg må dog selv tage ansvar for en meget vigtig del af miseren.

Det fremgår af hele virksomhedens kommunikation og håndtering af sagen, at e-handelssiten ikke anses som forretningskritisk for virksomheden. Fejl kan stå urettede, indtil der alligevel skal pilles ved løsningen, ledelsen går ikke ind i sagen, men lader IT-chefen alene håndtere krisestyringen osv.

Jeg kender ikke Harald Nyborgs omsætningstal, men det er tydeligt, at der er tale om en af de mest succesfulde e-handelsløsninger i Danmark. Det er derfor ekstra trist, at der ikke har været forståelse for, hvor vigtig drift, sikkerhed og oppetid er for en stabil løsning.

Tina Lerche er administrerende direktør i virksomheden Wingercom.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

24. april 2018 | Læs mere


Basware Connect 2018

Kigger du efter nye måder at fremtidssikre og vækste din virksomhed på? Udnytter du den eksplosion af data, som digitaliseringen har ført med sig? Virksomheder der gør brug af data mining, kunstig intelligens og er drevet af data analyse kan bedre forstå deres kunder og deres produkter - og dermed øge deres konkurrencemæssige fordele. Allerede nu er der nemlig masser af muligheder for at automatisere sine indkøbs- og betalingsprocesser og få adgang til data, der bør danne grundlaget for strategien.

25. april 2018 | Læs mere


Digitaliseringskrav, ledelse og fremtidens kommunikationsudfordringer

Hør om håndteringen af digitaliseringskrav, ledelsesudfordringer og effektiv kommunikation og få en smagsprøve på IDG Kurser og Computerworlds nye lederuddannelse til dig som er CIO, IT-chef og/eller digital-leder: It Executive Masterclass.

25. april 2018 | Læs mere






Computerworld
Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018
Årets CIO 2018: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 13. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2018.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.