Århus vil analysere sig til mere iværksætteri

Er vilkårene for at skabe levedygtige virksomheder i Århus tillokkende nok? Kan samarbejdet mellem erhvervslivet og uddannelserne blive bedre? Det vil den politiske ledelse i Århus nu undersøge for at gøre Århus til iværksætterby nummer ét.

Århus skal være Danmarks bedste iværksætterby. Det mål har byens borgmester Louise Gade (V) sat sig. Derfor har hun igangsat en analyse af århusianernes evne til at skabe nye virksomheder og nye jobs sammenlignet med andre danske storbyer.

I IT-vækstmilljøet MG50 hilser man initiativet velkomment. Direktør Morten Platz ser blandt andet potentiale i et stærkere samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne og opstartsvirksomheder i byens forskellige vækstmiljøer.

- Århus kan blive iværksætterby nummer et, hvis vi formår at parre uddannelse og iværksætteri rigtigt godt. Der er så meget, de kan lære af hinanden. Typisk er iværksætteren fagligt knalddygtig, men han eller hun mangler måske noget teoretisk viden, for eksempel om markedsanalyse, siger Morten Platz.

Ingen krise

I MG50 er der ingen toner af den krisestemning, som ellers præger erhvervet. Her kommer fortsat nye iværksættere. Det er især de mere garvede folk med solid erfaring fra arbejdsmarkedet, der kaster sig ud i en virksomhedsopstart.


MG50 er et selvfinansierende miljø af 48 virksomheder og to studielabs på 6.000 kvadratmeter.

Adressen er Mejlgade 50 i Århus, deraf navnet.

Alle er beskæftiget indenfor IT, media og kommunikation og alle er medejere af MG50 ApS.

Kilde: MG50.dk

Århus Kommunes iværksætter-analyseresultater forventes at skabe grundlaget for mulige nye initiativer, der kan styrke interessen og muligheden for start af egen virksomhed i Århus. Analysen skal blandt andet vise i hvilke brancher, de nye virksomheder skabes.

Gælder også helt unge

Analysen, der især baseres på data fra Danmarks Statistik, forventes færdig inden 1. november i 2002. Den skal gennemføres af tre århusianske forskere: Lektor Valdemar Smith og lektor Jan Bentzen, begge fra Handelshøjskolen i Århus samt lektor Mogens Dilling-Hansen fra Aarhus Universitet.

Direktør i MG50, Morten Platz, påpeger dog, at det at lave en analyse kun batter, hvis man får skrabet ordentligt i overfladen og afdækket, hvad der er behov for. Han anbefaler forskerne også at spørge for eksempel de helt unge, hvad de har brug for for at starte op som iværksættere.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil