Leverandøren bliver fyret før medarbejderne

Når bundlinien begynder at skrumpe, insourcer virksomhederne hellere opgaver end fyrer deres egne medarbejdere, uanset hvad der strategisk set er mest fornuftigt. Det viser en ny undersøgelse om softwareudvikling.

Når tiderne er gunstige, lægger ledelsen opgaver ud til eksterne leverandører. Når ordrerne glimrer ved deres fravær, trækker man opgaverne hjem og sætter sine egne medarbejdere til at løse dem.

Det er billedet, der tegner sig i en dansk analyse foretaget af Mercuri Urval for softwarefirmaet Resource Software Engineering. Opgaverne ryger ud og ind af huset i takt med konjunkturerne.

Mercuri Urval har interviewet 62 virksomheder med mindst 200 medarbejdere om deres praksis og erfaringer med outsourcing af softwareudvikling.

Konsulent Henrik Smit i Mercuri Urval fortæller, at toplederne i mange tilfælde hellere vil insource tidligere outsourcede opgaver, hvis de på den måde kan undgå at fyre medarbejdere. Dermed vil der formentlig ske fyringer hos deres underleverandør i stedet.

Han vurderer, at det er forretningsmæssigt set er uheldigt, når virksomheden lader konjunktur afgøre, om opgaver skal løses indenhus eller udenhus.

- Når en virksomhed outsourcer softwareudviklingsprojekter, fordi den uden for huset kan finde bedre kompetencer, så er det jo ikke smart for virksomheden at insource, når man ikke er så god til det selv. Men det er rart for lederen at undgå konflikt ved at skulle fyre sine egne medarbejdere, siger Henrik Smit.

Dårlige kvalitet og indlevelsesevne

Det er dog ikke kun nedadgående kurver i økonomien, der forvandler outsourcing til insourcing. Nogle virksomheder dropper outsourcingen, fordi de simpelthen har for dårlige erfaringer med det. De føler ikke, de får den forventede kvalitet for deres penge hos leverandøren.

I alt har 74 procent af de 62 virksomheder i analysen prøvet at outsource deres softwareopgaver. Men godt halvdelen af dem har valgt at stoppe det igen.

Virksomhederne angiver selv deres begrundelser for at insource sådan her:

  • Det er for tidskrævende at give leverandøren forretningsforståelse, og der er for ringe sammenhæng mellem pris og kvalitet.
  • Det er svært at lave en god kravspecifikation.
  • Vi foretrækker at opbygge egen kernekompetence på området.

Henrik Smit mener, at virksomheders dårlige erfaringer blandt andet kan skyldes, at opgangstiderne gav en række useriøse virksomheder mulighed for at komme til fadet. Han anbefaler virksomhederne at gå efter leverandører med en dokumenteret spidskompetence til at løse sine udviklingsopgaver.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S