IT-forsøg lærer skoleelever at styre deres tid

Eleverne i en særlig IT-klasse på en skole i Århus har erfaret, at distanceundervisning og hjemmearbejdsplads kræver stor selvdisciplin. For når de sætter sig foran computeren hjemme på teenageværelset, går de i skole.

Spille Counterstrike eller læse i lærebøger? Chatte med vennerne eller regne matematikopgaver?

Når der ikke er en klokke, der ringer ud og ind, kan det være svært for skoleelever at finde ud af, hvornår det er frikvarter, og hvornår man har time.

Sådan er erfaringen i Danmarks første fjernundervisnings folkeskoleklasse, der nu har kørt som forsøgsprojekt i snart fem måneder på Samsøgades Skole i Århus.

Projektet har fået navnet eXit, der er en forkortelse for e-learning, X for 10. klasse og it for informationsteknologi.

Hver elev har fået en komplet hjemmearbejdsplads stillet til rådighed; bærbar pc, ADSL-opkobling, webkamera, scanner, printer og digitalt kamera.

De bruger videokonferencer, chatværktøj, e-mail og diverse kontorapplikationer.

Al det teknologiske grej er betalt af sponsorer i IT-branchen, der i alt har støttet forsøget med fremtidens klasse med et beløb på omkring to millioner kroner.

Teknikbøvl forsinkede

Skolen har netop sendt en status på udviklingsforsøget til Undervisningsministeriet og bedt om lov til at bruge endnu et skoleår til drage erfaringer med IT-klassen. Det skal komme andre skoler til gode i fremtiden.

Begrundelsen er, at teknikken i forsøget været så svær at få til at makke ret fra starten, at det levner for lidt tid til at blive klog på, hvordan undervisning fungerer, når det foregår via videokonferencer, chat, e-mail, telefon samt gammeldags "fysiske" møder.

Lærerne i projektet giver udtryk for i statusrapporten, at især det med at styre tiden og få kommunikationen til at fungere er en kunst, når eleverne sidder i hvert deres hjem og læreren ligeså.

"Alle skal lære at disponere tiden noget bedre. De får startet for sent på opgaver. De lærer at tage initiativ."

"Det er overordentligt tidskrævende at producere undervisningsmateriale, og kommunikationen via e-mails er omstændelig."

Netop det med at holde snor i tiden, fremhæver en af eleverne - Emil Uhre - som den største udfordring ved at gå i IT-klassen. Det er hans erfaring, at skolearbejdet let kan komme til at fylde alt for meget, så der ikke bliver fritid nok til sport og vennerne.

- Du har så meget frihed, men du skal have lavet noget alligevel. Derfor lærer jeg at tage mig selv i nakken og strukturere min tid. Og min familie har lært, at når jeg sidder ved computeren, skal de lade mig være i fred, for der går jeg i skole. Det glemmer min lillebror tit, fortæller Emil Uhre.

Han bruger i snit seks timer på skolearbejde ved computeren dagligt.

Da eXit-projektet blev lanceret, udtrykte flere bekymring for, om eleverne blev isolerede, når de skulle gå i skole alene ved skærmen derhjemme. Men den frygt var ubegrundet.

"Det er hævet over enhver tvivl, at klassen fungerer med et socialt liv", skriver lærerne i statusrapporten. Det samme giver elev Emil Uhre udtryk for, blandt andet fordi eleverne mødes til gruppearbejde hos hinanden.

Rigtigt arbejde

Eleverne i eXit-projektet får også solid erhvervserfaring i løbet af skoleåret, fordi de hver formiddag - undtagen onsdag - arbejder på en virksomhed i Århus-området.

En af de virksomheder, der har åbnet døren for en eXit-elev, er Intrateam. Direktør Lars Thomsen er ganske godt tilfreds med ordningen, hvor eleven - Emil Uhre - arbejder lønnet for firmaet 12 formiddagstimer ugentligt.

- Emil Uhre får indblik i, hvordan hverdagen i en virksomhed fungerer, og han bliver en del af den selv. Det er nogle gode erfaringer at trække på, når han siden hen skal søge arbejde, vurderer Lars Thomsen.

Intrateam arbejder blandt andet på en ordre på en skoleportal til Århus Skolevæsen. Her kan Emil Uhre gøre gavn, fordi han "forstår elevernes verden og taler deres sprog".

Idéerne i eXit-projektet finder Lars Thomsen oplagte til at ruste teenagerne til et moderne arbejdsliv.

- Formen på eXit-forløbet er rigtig god. Netværksundervisning er vejen frem, og den afspejler, hvordan vi bevæger os fra industrisamfundet til vidensamfundet. Undervisning er ikke længere et spørgsmål om, at det ringer ind og ud til timer. Du møder, når du gå på nettet, siger Lars Thomsen.

Samsøgades Skole er udpeget som IT-modelskole i Århus. Det betyder blandt andet, at alle medarbejderne har fået hjemmearbejdspladser og IT-efteruddannelse.

Relevante links:
Samsøgades Skoles præsentation af eXit-klassen

Artikel af elev Emil Uhre om hans erfaringer med eXit

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S