SAP-software svær at tjene hjem

Over halvdelen af de virksomheder, der bruger software fra verdens største ERP-leverandør, SAP, har ikke tjent deres investering hjem. Det viser en ny analyse baseret på interviews med virksomheder, SAP selv bruger som referencer. SAP kalder den "uvidenskabelig".

Kunderne hos Europas største softwareproducent, tyske SAP, har svært ved at tjene deres investeringer i softwaren hjem, fremgår det af en uafhængig analyse.

Det amerikanske analysefirma Nucleus Research baserer analysen på interviews med 21 ud 96 virksomheder, som SAP selv henviser til som referencer på koncernens hjemmeside.

57 procent af de adspurgte mener ikke at have tjent investeringen i SAP-virksomhedssystemerne hjem - også kaldet Return on Investment (ROI).

Virksomhederne oplever, at omkostningerne til at implementere, tilpasse og supportere et SAP-system overstiger gevinsten.

SAP afviser analysen som "uvidenskabelig" og siger til Financial Times, at antallet af medvirkende virksomheder er for lille.

Ifølge Nucleus Research gælder besvarelserne hele SAP's produktrække fra de største virksomhedssystemer til de mindre programmer inden for CRM (customer relationship management) og SCM (supply chain management).

Problemerne med at få investeringen til at hænge sammen skyldes oftest, at SAP-systemerne kræver store udgifter til personale og ekstern konsulenthjælp til at få softwaren på plads.

Udgiften til software-licensen udgør således kun omkring en femtedel af den samlede udgift ved at installere SAP-systemer, skriver Nucleus.

Analysefirmaet har tidligere gennemført interviews med referencekunderne til verdens største leverandør af CRM-systemer, Siebel. 61 procent af dem kunne ikke registrere nogen økonomisk gevinst ved systemerne.

Siebel imødegik straks Nucleus' kritik med sin egen rapport, som viste, at kunderne er tilfredse og tjener gode penge på deres CRM-investeringer.

Relevant link

Analysen fra Nucleus Research (PDF)

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job