Antallet af togstationer, lufthavne, hoteller og cafeer, hvor man trådløst kan koble sig på nettet, vil i løbet af fem år nå over 200.000. Det spår analysefirmaet ABI Research i en ny rapport.
Analysefirmaet har kun kigget på kommercielle trådløse lokalnet, og gratis trådløs internetadgang er altså ikke taget med.
Rapporten kommer, efter der i de seneste måneder har været stor fokus på, om der overhovedet er penge at tjene på de såkaldte hotspots.
En rapport fra analysefirmaet Forward Concepts advarede for en måned siden om, at hurtig trådløs adgang til internettet via trådløse lokalnet - også kaldet WiFi eller WLAN ? kan blive den næste dotcom-boble. Analysefirmaet frygtede, at der slet ikke er efterspørgsel nok til det voksende udbud.
Den nye rapport fra ABI Research forsøger dog at mane den frygt i jorden ved at sige, at den voldsomme udbygning ikke skal ses som over-eksponering af området. ABI Research peger på, at mange udbydere allerede nu er ved at lave en forretning ud af det.
Den nye rapport konkluderer dog også, at de nuværende forretningsmodeller skal forbedres. Blandt andet skal udbyderne af forskellige netværk indgå roaming-aftaler, så brugerne ikke er nødt til at registrere sig flere steder.
Ifølge ABI Research er der i dag 28.000 hotspots i verden, og de har tilsammen en omsætning på 386,8 millioner kroner. I 2007 vil det være vokset til 160.000 opkoblingssteder. Omsætningen vil følge med, så den i 2008 vil nå 20,3 milliarder kroner.
I Danmark var Københavns Lufthavn en af de første til at tilbyde trådløs internetadgang, og i sidste uge kom det indre Århus så på WiFi-landkortet.
I udlandet er det cafe-kæden Starbucks, der har gjort mest for at profilere sig på at tilbøde trådløs adgang til internettet. For få dage siden meldte McDonald's dog ud, at selskabet også vil hoppe med på vognen.