Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Apps til smartphones og tablet-pc'er er for alvor begyndt at indtage virksomhederne. Se, hvordan du undgår et forvirrende software-kludetæppe, og at du misser forretningsmæssige gevinster.

Artikel top billede

Læs også:

Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

Et stigende antal virksomheder er begyndt at udrulle forretnings-apps på medarbejdernes smartphones og tablet-pc'er.

Det er en blanding af alt fra apps, der giver adgang til kerneinformationer i CRM-systemet, til BI-apps og samarbejdssoftware på farten.

Og så er der naturligvis den myriade af apps, som medarbejderne selv installerer fra deres mobile gadgets.

Altså sammen udgør en udfordringen for it-afdelingen, der skal sikre, at man stadig har en form for overblik over og styring med den software, der kører på medarbejdernes mobil-hardware.

Mange virksomheder har til at starte med eksperimenteret med apps efter en "so ein ding"-mentalitet, hvor de store, strategiske overvejelser har manglet.

"Vi kan mærke, at det begynder at ændre sig nu. Nu handler dialogen i højere grad om, hvordan man kan få en forretningsmæssig værdi ud af det," siger Arne Winther, der er project director hos Devoteam og rådgiver større danske virksomheder om mobil-strategier.

"Mange undersøger stadig, hvad det her egentlig er for noget, og hvad det kan bruges til, men det er helt sikkert kommet længere op på forretnings-agendaen."

Kræver kontrol

Når man har fundet ud af, hvad man gerne vil med de mobile apps, skal man finde ud af, hvordan man gør det - og så lander den hos it. 

"Så er det, at hovedpinen begynder," siger Arne Winther og fortsætter:

"Hvordan søren kontrollerer vi det her ligeså godt, som vi er vant til at kontrollere vores laptops, og hvad vi nu ellers har?"

Tre modeller til styring af apps

Læs også:

Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

Arne Winther fra Devoteam mener, at der overordnet set er tre veje, man kan gå, når det handler om udruling og styring af apps:

1) Den klassiske mobile device mangement

Bruges blandt andet også til remote wiping. Denne slags løsninger kræver investeringer og er for dem, der virkelig vil have styr på smartphones og tablet-pc'er.

"De fleste af de suiter, der findes, indeholder nu en avanceret apps-kontrol, så man både kan lægge sine egne apps ud og også pege på apps fra den offentlige app store, som må anvendes af medarbejderne," siger Arne Winther.

2) Platforms-specifikke løsninger

Både Apple og Android har bud på, hvordan man kan styre apps på deres platforme. Apple har eksempelvis iOS Developer Enterprise Programme, der lader dig udvikle og distribuere apps internt i en organisation.

"Det er en super nem måde at komme i gang på. Problemet er så, at du pludselig begynder at tage nogle ret væsentlige valg, der binder dig til Apple. Så du skal overveje, hvor vigtigt det er med fleksibilitet på tværs af platformene," lyder rådet fra Arne Winther.

3) En tynd app 
Med det menes en løsning, hvor du lægger en app ud på telefonerne, der i virkeligheden bare er en skal omkring en webbrowser.

"Du web-enabler dine applikationer, og så tilgår du dem igennem den her virksomheds-kontrollerede app."

"Vi ser det ikke så meget endnu, men vi tror meget på den her løsning på længere sigt. Du får en app-oplevelse, men med den sikkerhed, som er i, at der sådan set ikke ligger data ude på telefonerne."

Her er dine helt centrale overvejelser

Læs også:

Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

Arne Winther peger på, at man skal gøre sig en række overvejelser, når det handler om brugen og styringen af apps på medarbejdernes smartphones.

Den helt grundlæggende overvejelse er ikke anderledes her end i så mange andre it- og forretningsprojekter.

"Vores anbefaling er, at man sikrer sig, at de investeringer, man foretager, står mål med det forretningsmæssige udbytte. Det er sindssygt vigtigt - ikke mindst når det hele er så hypet lige nu."

Support og sikkerhed

Men derudover har Arne Winther en række bud på, hvor man bør tænke sig ekstra godt om:

"Fra begyndelsen af bør man overveje, om man vil være tilgængelig på alle platforme eller bare en enkelt. Det er et vigtigt spørgsmål," siger Arne Winther og peger på, at det også er med til at give et svar på, hvilken af de tre styrings-modeller, man bør vælge.

"En af 'cost-driverne' i et mobil/apps projekt er den support, som skal etableres for at få fuldt udbytte og høste alle de forventede gevinster."

Han mener desuden, at sikkerheds-niveauet er en af de ting, man bør forholde sig til, ligesom man heller ikke kommer uden om at svare på, om mobilitet er noget, man rent faktisk er villig til at investere penge i - eller om det bare skal være billigst muligt.

It og forretning smelter sammen

Arne Winther fremhæver desuden, at den mobile bølge giver it-afdelingen en unik mulighed for at komme tættere på forretningen.

"Hele den mobile bølge giver faktisk it-afdelingen en mulighed for at komme mere med ind i forretnings-logikken, end man måske har været tidligere. Incitamentet til at kaste sig ud i en app er i højere grad en forretningsbeslutning og noget, hvor CIO'en har en kærkommen lejlighed til at drøfte forretnings-processerne med resten af ledelsen."

Det positive i den forbindelse er, at udvikling og brug af apps i virksomhederne ikke behøver koste det hvide ud af øjnene - men samtidig kan føre til markante forretningsmæssige gevinster.

Netop derfor mener Arne Winther også, at man med de rette grund-overvejelser på plads relativt hurtigt kan komme i gang med apps-projekterne.

"Vi vil råde de fleste til at lade være med at lave en stor, forkromet plan og i stedet lave udrulningsprogrammer på bare seks måneder eller op til tre år."

"De fleste bør have en lidt mere agil tilgang til det og prøve nogle ting af, så man kan finde ud af, hvor de forretningsmæssige gevinster er; Er det i kundeprocesserne, de interne processer eller et helt andet sted, at man kan opnå en konkurrencemæssig fordel," lyder det fra Arne Winther fra Devoteam.

Læs også:

Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S