Firewall-test lagde Danske Bank ned

En forkert konfigureret firewall på et testnetværk fik Danske Banks selvbetjeningssystemer til at gå ned tirsdag aften. En menneskelig fejl, som er svær at undgå, men vores procedurer var ikke gode nok, erkender banken. Ikke godt nok, siger en analytiker. Bankens image lider skade ved nedbrud.

Det var en mislykket test af en firewall, der førte til Danske Banks IT-nedbrud i tirsdag aften. Firewall'en blev installeret i forbindelse med en test på netværket.

- Firewall'en var konfigureret forkert ved en menneskelig fejl. Den "støjede" og sendte alarmer og fejlmeddelelser rundt, siger Peter Schleidt, vicedirektør i Danske Bank.

Firewall?en sendte fejlmeddelelser ud hele natten, og om morgenen kunne netværket ikke mere.

- Det ramte så vores mainframes, som ikke kunne kommunikere sammen, fordi netværket var fyldt med fejlmeddelelser, forklarer Peter Schleidt.

Danske Banks mainframes kunne godt arbejde videre med, hvad de var i gang med, men de kunne ikke kommunikere med andre maskiner på netværket.

Medarbejdere, der kom på arbejde onsdag morgen, kunne godt logge på netværket, men kort efter arbejstidens begyndelse brød netværket endeligt ned. Derefter kunne hverken medarbejdere eller Netbank-brugere komme på.

Fejlen blev lokaliseret ved frokosttid. Netværket blev genstartet i løbet af eftermiddagen, og sent på eftermiddagen var også Danske Netbank online igen.

- Det er jo en kedelig fejl, som vi godt kunne have undværet. Det var en menneskelig fejl, og det kan jo ske, men det er jo ærgerligt, når vi har gjort meget for at højne sikkerheden efter sidste gang, siger Peter Schleidt.

Han henviser til nedbruddet i marts, da Danske Banks IT-systemer var ude af drift i godt en uge.

Ikke hurtige nok

Siden da har banken blandt andet strammet op på procedurerne vedrørende opsætning af firewall, og gjort sine mainframes mere tolerante over for støj på netværket, fortæller Peter Schleidt.

- Vi har også sænket tolerancen for, hvornår vi går til kritisk tilstand, så vi kommer hurtigt op i omdrejninger næste gang, siger han, og retter derefter sig selv - der bliver selvfølgelig ikke nogen næste gang.

- Vi erkender, at vi ikke var hurtige nok til at reagere denne gang, og vi er selvfølgelig kede af det på vores kunders vegne, og vi vil gøre meget for, at det ikke sker igen, siger Peter Schleidt.

Nedbruddet har medført en påtale til den ansvarlige medarbejder, som kan beholde sit job. Peter Schleidt har endnu ikke hørt om, at bankens skulle have modtaget erstatningskrav.

- Det var jo muligt at ringe til os hele tiden, og aktie- og obligationshandel fungerede som normalt, men vi dækker selvfølgelig, hvis nogen skulle have tabt penge på nedbruddet, siger Peter Schleidt.

Hårdt for image

En menneskelig fejl, ja, men en større bank, der har to nedbrud på et halvt år er uhørt, mener sikkerhedsanalytiker hos IDC Nordic, Carla Arendt. Selv om nedbruddet denne gang ikke skyldes den samme fejl som i marts, er det ikke godt nok, fastslår hun.

- Når man ser på andre finansielle virksomheder i Europa, har de generelt en meget god sikkerhed. De har 110 procent styr på det, både når det gælder angreb udefra, men også driftssikkerheden er meget høj, siger Carla Arendt.

Og der kan Danske Bank ikke følge med.

- Det er ikke acceptabelt, at en så stor finansiel virksomhed har så store driftsproblemer, og jeg har aldrig hørt om en anden bank, som har haft to større nedbrud inden for den relativt korte tid, siger Carla Arends.

IT-nedbrud, som i onsdag går det både ud over bankens - og bankens kunders - omsætning og bankens image som troværdig virksomhed. Derfor er nedbrud i bankens IT-systemer, hvor banken mister kontrollen over systemet, per definition et brud på sikkerheden.

- Så der er noget, Danske Bank skal arbejde seriøst med at få styr på, siger Carla Arendt

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job