Goddag: Må vi levere lidt malware-as-a-service?

Malware-branchen har udviklet sig til en tjekket og professionel industri. Se her, hvordan den opererer.

Artikel top billede

Læs også: Derfor er det så svært at fange malware-svindlere.

Computerworld News Service: De er godt organiserede. De er nøjeregnende med produktkvaliteten, og de arbejder hårdt på at gøre det effektivt og skalerbart.

De er enormt interesserede i kundeservice, og de tilbyder ekstra support efter salget. De inddrager endda deres brugere i produktudviklingen.

Det lyder alt sammen godt, men formålet for anstrengelserne er tyveri.

De er malware-købmænd; de tjener deres penge på at hjælpe andre med at stjæle fra legitime forretninger og uskyldige kunder.

Arbejder som en industri

Og så har de udviklet sig hen imod et punkt, hvor de nu arbejder på nogenlunde samme måde som den legitime software-industri.

Det er muligt at købe malware i det, der svarer til en app store, eller også kan man vælge en kontrakt på 'malware-as-a-service'.

"Malwarens livscyklus er det mest fascinerende aspekt," skriver Pierluigi Paganini, som er certificeret etisk hacker og grundlægger af Security Affairs i Italien, i en artikel på Infosec Island.

"Lige fra design, over udgivelsen og til den efterfølgende support - hvert niveau er implementeret med øje for alle detaljer," fortæller han.

Markederne modnes

Et af de mest berømte eksempler er trojaneren Zeus, der er designet til at stjæle bankinformationer, og som kan tilpasses med nye funktioner, som kunderne gerne vil have. Det anslås, at omkring 3,6 millioner computere i USA er blevet kompromitteret af botnettet Zeus.

I begyndelsen af januar kunne det israelske sikkerhedsfirma Trusteer fortælle om en ny version af trojaneren SpyEye, som erstatter oplysningerne i ens netbank, så brugerne ikke opdager, at deres penge er væk.

Botnet-markedet er ikke noget nyt. Men det er ved at blive modent, og det er mere mangfoldigt og farligere end nogensinde før.

Kevin McAleavey, der er medgrundlægger og chefarkitekt for KNOS Project i Albany, New York, har brugt mere end et årti på at udvikle og researche antimalware-produkter, og han mener, at den udvikling, vi oplever, er logisk.

"Nutiden 'professionelle' var amatører engang, og med det mener jeg forfatterne til selve malwaren," siger han.

"Det burde ikke komme som nogen overraskelse, at det, der engang blev gjort 'for sjov', kan udnyttes af kriminelle til at tjene penge og af myndigheder til deres egne formål."

Læs også: Derfor er det så svært at fange malware-svindlere.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil