Mobilsnak på færge resulterede i dobbelt regning

Dansk teleselskab lagde mere end 100 procent oven i prisen hos kunde, der modtog opkald om bord på Oslo-færgen.

Læs også:

Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie


En gratis tur med Oslo-færgen viste sig at blive en pebret affære for undertegnede journalist, som havde taget sin mobil med om bord på færgen.

Det skulle derfor vise sig at blive en god mulighed til at researche lidt på, hvordan man som kunde er stillet i mødet med en telefonregning, der er ude af proportioner.

Under færgefarten i januar modtog jeg et opkald på cirka 18 minutter fra en dansk mobil.

Noget, der ifølge Telias egen hjemmeside bliver takseret til 16,38 kroner per minut og således ifølge normale regneregler burde give 295 kroner.

Da der er forbrugsloft på telefonen, bippede et par dage efter hjemkomsten en besked ind fra Telia om, at beløbsgrænsen var nået, og at telefonen derfor ville blive spærret for udgående opkald.

Det vakte undren, da jeg ikke selv mente at have talt meget i telefon.

Da Telia-abonnementet er et erhvervsabonnement tog jeg via min arbejdsplads kontakt til Telias kundeservice.

Her lød svaret, at det var et opkald modtaget om bord på Oslo-færgen, der sendte regningen i vejret.

Telia holder fast i regningen
En faktura med specificeringer blev tilsendt, og den viste, at prisen for at modtage det 18 minutter lange opkald om bord på færgen lød på 744 kroner, eller en minutpris på 40,88 kroner.

Det vil sige mere end det dobbelte af, hvad det ifølge Telias egen hjemmeside koster at modtage et opkald om bord på en færge. Det skal desuden nævnes, at der på intet tidspunkt bippede en sms ind med advarsel om den tilsyneladende skyhøje pris.

Trods gentagne samtaler med Telias kundeservice er dialogen stadig i gang, og situationen endnu uafklaret. Regningen står således stadig ved magt.

Heller ikke argumentet om, at jeg selv havde sørget for at indføre et forbrugsloft, bliver godtaget af Telias kundeservice. Svaret lyder, at spærringen ikke virker på satellitkald.

Hvor den opkrævede minutpris på 40,88 kroner kommer fra, stod desuden hen i det uvisse.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Finanstilsynet kritiserer Nets og udsteder tre påbud: Selskabet lever ikke op til sine forpligtelser i betalingsloven
Nets får tildelt tre påbud af Finanstilsynet, der kritiserer selskabet i stærke vendinger for ikke at leve op til sine forpligtelser i betalingsloven.
Computerworld
YouSee lancerer ny streamingtjeneste i Danmark
Efter sommerferien går YouSee i luften med et nyt streamingtilbud til danskerne, der beskrives som et af verdens mest streamende folkefærd.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan: Giv medarbejderne frit valg og øg arbejdsglæden
Mange virksomheder udleverer stadig samme smartphone, laptop eller tablet til alle medarbejderne. Det kan koste dyrt på produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde – og reelt også medføre ressourcespild, massivt øget administration og øgede sikkerhedsrisici. Men det behøver slet ikke at koste ekstra, hvis du giver medarbejderne indflydelse på, hvilke enheder de skal arbejde på. Tværtimod kan du med en gennemtænkt choose-your-own-device-aftale stille præcis det udvalg af enheder og tilbehør til rådighed, som både lever op til medarbejdernes forventninger og virksomhedens sikkerhedskrav.