Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: /)

Mobilsnak på færge resulterede i dobbelt regning

Dansk teleselskab lagde mere end 100 procent oven i prisen hos kunde, der modtog opkald om bord på Oslo-færgen.

Læs også:

Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie

En gratis tur med Oslo-færgen viste sig at blive en pebret affære for undertegnede journalist, som havde taget sin mobil med om bord på færgen.

Det skulle derfor vise sig at blive en god mulighed til at researche lidt på, hvordan man som kunde er stillet i mødet med en telefonregning, der er ude af proportioner.

Under færgefarten i januar modtog jeg et opkald på cirka 18 minutter fra en dansk mobil.

Noget, der ifølge Telias egen hjemmeside bliver takseret til 16,38 kroner per minut og således ifølge normale regneregler burde give 295 kroner.

Da der er forbrugsloft på telefonen, bippede et par dage efter hjemkomsten en besked ind fra Telia om, at beløbsgrænsen var nået, og at telefonen derfor ville blive spærret for udgående opkald.

Det vakte undren, da jeg ikke selv mente at have talt meget i telefon.

Da Telia-abonnementet er et erhvervsabonnement tog jeg via min arbejdsplads kontakt til Telias kundeservice.

Her lød svaret, at det var et opkald modtaget om bord på Oslo-færgen, der sendte regningen i vejret.

Telia holder fast i regningen

En faktura med specificeringer blev tilsendt, og den viste, at prisen for at modtage det 18 minutter lange opkald om bord på færgen lød på 744 kroner, eller en minutpris på 40,88 kroner.

Det vil sige mere end det dobbelte af, hvad det ifølge Telias egen hjemmeside koster at modtage et opkald om bord på en færge. Det skal desuden nævnes, at der på intet tidspunkt bippede en sms ind med advarsel om den tilsyneladende skyhøje pris.

Trods gentagne samtaler med Telias kundeservice er dialogen stadig i gang, og situationen endnu uafklaret. Regningen står således stadig ved magt.

Heller ikke argumentet om, at jeg selv havde sørget for at indføre et forbrugsloft, bliver godtaget af Telias kundeservice. Svaret lyder, at spærringen ikke virker på satellitkald.

Hvor den opkrævede minutpris på 40,88 kroner kommer fra, stod desuden hen i det uvisse.

Her er forklaringen


Computerworld spurgte derfor Telias kommunikationsdirektør, Mette Honoré, i hvilken grad den angivne pris på Telias hjemmeside på 16,38 kroner per minut er udtryk for den pris, man som Telia-kunde kommer til at betale.

"16,38 er den korrekte pris for modtaget kald for alle satellit-operatører. Vi har desværre oplevet fejl på vores regninger på modtagne kald under MCP (Maritime Communication Partner red.)"

"Fejlen er en systemfejl, der er opstået som følge af en forenkling af priserne for satellit-telefoni. Vi har konstateret enkelte faktureringsfejl tilbage i november/december, og alle fundne fejl er blevet krediteret," fortæller Merete Honoré i første omgang.

Det svar får Computerworld til at spørge ind til hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen:

"Fejlen ramte en stor del af de kunder, som havde modtaget satellitopkald via MCP. Af konkurrencemæssige hensyn ønsker vi ikke at oplyse, hvor mange af vores kunder der anvender satellit-telefoni."

Men noget tyder altså på, at informationen om faktureringsfejlene endnu ikke i februar er nået ud til Telias egen kundeserviceafdeling.

Man kunne selvfølgelig også få den grimme tanke, at Telia, trods vished om fejlen, har besluttet at ignorere den og bevidst fejlinformerer i kundeservice. På kundernes bekostning vel at mærke.

Forbrugsloft er falsk tryghed...

Merete Honoré bekræfter desuden svaret fra Telias kundeservice om, at forbrugsloftet er en falsk tryghed for kunderne, når de befinder sig på en færge.

"Vi gør status på den enkelte kunde, når vi modtager informationerne fra satellit-operatøren. Det gør vi normalt én gang i døgnet. Der kan der dog gå længere tid, og det betyder, at i de tilfælde, hvor en kunde ikke selv tænker over konsekvensen af at tale via satellit, kan regningen godt løbe op i ret store beløb."

Hun forklarer at grunden til, at der ikke sendes en advarsels-sms ud om satellitpriserne skyldes, at teleselskabets systemer kun understøtter sms-notifikationer i EU/EØS/EFTA-området.

"Vi undersøger pt. muligheden for at udvide sms-notifikation til resten af verden," lyder det fra kommunikationsdirektøren.

Læs også:

Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere