Artikel top billede

Derfor får 3 måske aldrig succes i Danmark

Teleselskabet 3 tredobler resultatet i Danmark, men selskabet har alligevel et problem.

Læs også:

To telegiganter slår pjalterne sammen mod 3 og TDC

Teleselskabets 3's indtog i Danmark bliver måske aldrig nogen succes - heller ikke selvom selskabet nu tjener penge. 

3 har netop frigivet foreløbige regnskabstal for 2011, der viser, at den danske omsætning nu er oppe på 2,35 milliarder kroner, og at resultatet før finansielle omkostninger (Ebit) er blevet tredoblet til 360 millioner i 2011.

Samtidig meldes det ud, at 3 nu har 807.000 kunder i Danmark.

Dermed skulle man måske tro, at hovedinvestorerne hos kinesiske Hutchison Whampoa kan glæde sig over et dansk teleeventyr.

Det er bare slet ikke tilfældet, konkluderer to danske bankanalytikere med telemarkedet som speciale.

"Indtil videre har det været en rigtig, rigtig dårlig forretning for dem at være i Danmark. Der er brændt utrolig mange penge af, og jeg vil også stille et rimeligt stort spørgsmål ved, om det nogensinde bliver en god forretning for dem at være i Danmark," siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

"Det kan godt være, at de nu begynder at få en smule på bundlinjen, men om det bliver en lønsom forretning, som det faktisk også er ansvarligt at køre videre, det er jeg rimelig tvivlende over for."

Har brugt syv milliarder i Danmark

Teleanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets under Danske Bank peger på, at 3 i perioden 2003 til 2009 tabte mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark. Det tal skal holdes op imod, at selskabet de seneste to år har tjent omkring 300 millioner kroner.

"Det vil sige, at de fra 2003 til 2011 har tabt 3,9 milliarder kroner på driften. Og så har de investeret yderligere tre milliarder i infrastruktur, software, licenser og så videre."

"Deres total-investering er cirka syv milliarder kroner. Med de afkast, de har haft indtil nu, har det ikke været en god forretning," siger bankanalytikeren.

Poul Ernst Jessen vurderer ikke, at det er sandsynligt, at 3 vil kunne sælge forretningen for et beløb, der modsvarer milliard-investeringerne.

"Salgsscenariet vurderer jeg ikke hænger sammen," siger han, men tilføjer, at driftsresultaterne måske kan give et afkast, der afspejler eventuelt justerede forventninger.

Her er 3's danske problemer

Poul Ernst Jessen fra Danske Bank forklarer, at der ikke er noget underligt i, at et nystartet teleselskab kører med underskud i de første mange år - det samme gjorde både Sonofon og TDC Mobil.

3's situation er dog lidt anderledes, fordi selskabet startede op, inden 3G-telefonerne var gode nok, hvilket gjorde vejen mod et plus ekstra hård.

"For 3 har det bare taget længere tid, inden de fik plus," siger Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

Morten Imsgard fra Sydbank tror ikke, at 3's ejere havde forudset, hvor svært det ville blive at tjene penge i Danmark, da man stiftede det danske teleselskab i 2001.

"Jeg tror bestemt, de er blevet overrasket over, hvor svært, det er i Danmark."

"3 i Sverige klarer sig sådan set ganske godt, og det er måske også et af argumenterne for, at man bliver ved med at prøve i Danmark. Det danske telemarked er bare vanvittigt konkurrencepræget."

Morten Imsgard fra Sydbank påpeger, at 3's overskudsgrad (Ebitda-margin) skal højere op, hvis det nogensinde skal blive til en dansk succes-historie.

"Selvom overskud naturligvis er bedre end underskud, så er det stadig problematisk med en margin på det niveau. For at få en langsigtet historie om et succesfuldt eventyr i Danmark er det simpelthen ikke godt nok."

Læs også:

To telegiganter slår pjalterne sammen mod 3 og TDC




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere