Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Sådan kommer du over mobility-problemet

Klumme: De fleste erhvervsfolk mener, at mere mobility er godt for forretningen. Men de har store problemer.

Da jeg for nylig sidder til et møde, slår det mig pludseligt, at den analoge notatløsning - kuglepennen - er helt og aldeles overhalet af et imponerende line-up af devices.

Samtlige mødedeltagere har mindst to forskellige devices liggende på mødebordet, mens kun knap en håndfuld sidder med en kuglepen.

Jeg selv er ingen undtagelse.

Jeg har også altid mindst en af mine tre ekstremt trofaste elektroniske væbnere - min pc, min telefon eller min iPad - ved hånden 24/7.

Mere vil have mere

De bliver flittigt brugt og er begyndt at indtage hver sin rolle, efter at iPad'en kom ind i familien og krævede sin plads.

For eksempel er den ikke helt ueffen til mødenoter, og for mig har den efterhånden overtaget opgaven.

Men mere vil have mere, og jeg vil så uendeligt gerne kunne bruge dem alle sammen til noget fornuftigt.

Det samme afspejles tydeligt i en undersøgelse (et danskbaseret white paper, der afdækker mobility-området), som vi netop har gennemført her på kontoret.

Mobility-bevægelsen er måske nok initieret af en stor vækst i devices, der har givet behov for device-management og for små apps, der kan udnytte den nye form, men i bund og grund handler det om vores adfærd:

Hvor som helst, når som helst og med den device, vi har valgt at have med os.
 
Manglende parathed
Undersøgelsen udstiller tydeligt dilemmaet med mobility. Alle - både it-ansvarlige og forretningsansvarlige - ser store gevinster ved at investere i området, men paratheden både teknisk og organisatorisk halter efter.

Seks ud af 10 adspurgte ser mobility som en af de to øverste prioriteter i 2012. Over 80 procent ser mobility som en vækstdriver i deres virksomhed.

Men kun fire ud 10 føler, at de er parate til udnytte mulighederne.

Det er primært på grund af manglende parathed i deres infrastruktur.

Her går det galt for de fleste

Derfor griber vi først i de nemme håndtag:

Den helt nødvendige device-management, hvor it-afdelingen tager ansvaret for de mange nye telefoner og tablets og et enkelt træk frem ad banen i form af en app, der kan bruges i kampen om kundernes opmærksomhed.

"Vi skal også have en app"-racet, hvor app'en er blevet et produkt, man reklamerer for, bliver i stor stil igangsat i marketingafdelingen, der først sent i forløbet inddrager it-afdelingen (hvis det da overhovedet sker), som så bliver fanget på bagkant.

Strategien mangler

Så opstår der gerne en erkendelse af, at virksomheden mangler en overordnet mobility-strategi for at kunne styre udviklingen.

Men det er altså væsentligt, at strategien er på plads, så det første mobility-initiativ ikke sætter standarden (eller mangel på samme) for resten af virksomheden.

Omkring halvdelen af de adspurgte i vores survey angiver også, at de mangler en mobility-strategi - og det haster med at få den plads, for forretningen venter ikke.
 
Fokus på front end
Den eksisterende infrastruktur kontra mobility fortjener en særskilt bemærkning.

Vores survey viser, at der er stort fokus på front-end'en (apps og devices), men samtidig en erkendelse af, at infrastrukturen ikke er parat - for slet ikke at nævne sikkerheden, som er den største bekymring blandt respondenterne, når det drejer sig om mobility.

En app i sig selv er ikke specielt kostbar at få udviklet - men 75-80 procent af den samlede omkostning vil være relateret til at få back-end'en, og herunder et tilfredsstillende sikkerhedsniveau, med.

De fleste tror, at mobility kan og skal bidrage til forretningsvækst.

De færreste tror, at deres organisation er klar til at tage imod mulighederne.

Første skridt er at få fastlagt strategien: Valg af mobility-platform, organisatorisk forankring, mobilisering af infrastrukturen, sikkerhed og så videre - Klar. Ikke parat. Start?

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere