Måske har du glemt det vigtigste ved cloud'en

Klumme: Cloud computing drejer sig ikke kun om teknologi og datasikkerhed. Vi overser nemlig en helt afgørende faktor, som er afgørende for succes.

Artikel top billede

Hvad betyder det for kundernes tillid, når leverandøren forsvinder op i skyen?

Cloud computing er på rekordtid blevet et dominerende paradigme inden for it-drift.

Leverandørerne fortæller, at cloud computing er fremtiden.

Cloud computing vil give os besparelser, effektivisering og en mere smidig it-drift.

Med cloud computing er vi kommet et skridt nærmere realiseringen af den gamle vision om at trække på it-ressourcer som andre utilities, eksempelvis elektricitet, vand og gas.

Det er en besnærende tanke, at vores it-ressourcer på samme måde vil være let tilgængelige, at vi skruer op og ned efter behov og betaler for det, vi bruger. 

Problemet med denne fremstilling er bare, at den overser de grundlæggende forskelle mellem de traditionelle utilities og it-leverancer.

Man ignorerer, at kompleks it-drift er i en evig tilstand af forandringer som følge af konstante forretningsmæssige krav fra kunderne og nye teknologiske muligheder på leverandørsiden.

Det skal ses i modsætning til de traditionelle utilities, hvor vi efterspørger de samme ydelser (rent vand og 220 volt) år efter år.

Listes ind ad bagdøren

Cloud computing er fremtiden, men... En vigtig årsag til det momentum, cloud computing oplever, er, at der allerede findes velfungerende tjenester baseret på cloud-teknologi.

Man kan sige, at cloud computing er blevet listet ind af bagdøren ved hjælp af Gmail, Dropbox og Microsoft Office 365.

Disse løsninger har givet næring til forventninger om en cloud-baseret fremtid.

Vi har jo set, at det fungerer og gør, hvad der står på boksen. Enkelt, billigt og praktisk.

Det er imidlertid også påfaldende, hvor mange historier, der drejer sig om potentialet i cloud computing - ikke de konkrete succeser fra den virkelige verden.

Der kommer små fremskridt og lige så store tilbageslag. Det er, som om udviklingen er gået lidt i stå. Hvorfor?

Derfor står cloud computing i stampe

En medvirkende årsag, til at cloud-udviklingen står i stampe, kan være, at vi i virkeligheden mangler at få belyst betydningen af de sociale relationer.

I modsætning til hvad medier og forskning afspejler, drejer cloud computing sig ikke kun om teknologi og datasikkerhed.

Den oversete og helt afgørende faktor er, hvad teknologien gør ved vores samarbejde og sociale relationer.

Hvad gør cloud computing ved relationen mellem leverandør og kunde, for hvem teknologien udgør en livsnerve?

Kompleksitet kræver mennesker

Med simple og standardiserbare ydelser såsom office- og mailfunktionalitet er der kun begrænset behov for dialog mellem leverandør og kunde.

Man køber en 'pakke' og accepterer standardbetingelserne, fordi det er godt nok, og betingelserne er acceptable.

Det ændrer sig imidlertid markant, når fokus flyttes til den mere komplekse it-infrastruktur. Her har kunderne i en helt anden grad brug for tilpasninger af systemer og integration på tværs af platforme.

Behov for erfarne folk

Her er behov for erfarne teknikere, som forstår komplekse systemer og kan lave de 'work-arounds', som indimellem er nødvendige.

Der er brug for systemfolk, som man kan ringe til, når der er 'noget' galt, og der skal findes en pragmatisk og fleksibel løsning.

Det er præcis derfor, de store outsourcing-aftaler ikke blot drejer sig om overførsel af teknologi, men i lige så høj grad om overførsel af de specialister, der kan holde infrastrukturen i gang.

Er cloud computing fremtiden?

Her lander vi så lige midt i et af tidens store teknologiparadokser.

På den ene side står en samlet it-branche og presser på for at realisere potentialet i cloud computing.

Forudsætningen for, at det kan ske, er, at den menneskelige involvering reduceres eller helt elimineres via automatiserede og standardiserede løsninger.

Kun derved kan man opnå den fleksibilitet og de besparelser, som er den primære drivkraft bag cloud-bølgen. 

Over for det står en stadigt mere kompleks it-virkelighed, som hidtil har været afhængig af muligheden for menneskelig intervention og de erfaringer, som teknikere, systemfolk og it-arkitekter har samlet.

Simon Krogh er studieadjunkt på Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier på CBS i København.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job