Måske har du glemt det vigtigste ved cloud'en

Klumme: Cloud computing drejer sig ikke kun om teknologi og datasikkerhed. Vi overser nemlig en helt afgørende faktor, som er afgørende for succes.

Artikel top billede

Hvad betyder det for kundernes tillid, når leverandøren forsvinder op i skyen?

Cloud computing er på rekordtid blevet et dominerende paradigme inden for it-drift.

Leverandørerne fortæller, at cloud computing er fremtiden.

Cloud computing vil give os besparelser, effektivisering og en mere smidig it-drift.

Med cloud computing er vi kommet et skridt nærmere realiseringen af den gamle vision om at trække på it-ressourcer som andre utilities, eksempelvis elektricitet, vand og gas.

Det er en besnærende tanke, at vores it-ressourcer på samme måde vil være let tilgængelige, at vi skruer op og ned efter behov og betaler for det, vi bruger. 

Problemet med denne fremstilling er bare, at den overser de grundlæggende forskelle mellem de traditionelle utilities og it-leverancer.

Man ignorerer, at kompleks it-drift er i en evig tilstand af forandringer som følge af konstante forretningsmæssige krav fra kunderne og nye teknologiske muligheder på leverandørsiden.

Det skal ses i modsætning til de traditionelle utilities, hvor vi efterspørger de samme ydelser (rent vand og 220 volt) år efter år.

Listes ind ad bagdøren

Cloud computing er fremtiden, men... En vigtig årsag til det momentum, cloud computing oplever, er, at der allerede findes velfungerende tjenester baseret på cloud-teknologi.

Man kan sige, at cloud computing er blevet listet ind af bagdøren ved hjælp af Gmail, Dropbox og Microsoft Office 365.

Disse løsninger har givet næring til forventninger om en cloud-baseret fremtid.

Vi har jo set, at det fungerer og gør, hvad der står på boksen. Enkelt, billigt og praktisk.

Det er imidlertid også påfaldende, hvor mange historier, der drejer sig om potentialet i cloud computing - ikke de konkrete succeser fra den virkelige verden.

Der kommer små fremskridt og lige så store tilbageslag. Det er, som om udviklingen er gået lidt i stå. Hvorfor?

Derfor står cloud computing i stampe

En medvirkende årsag, til at cloud-udviklingen står i stampe, kan være, at vi i virkeligheden mangler at få belyst betydningen af de sociale relationer.

I modsætning til hvad medier og forskning afspejler, drejer cloud computing sig ikke kun om teknologi og datasikkerhed.

Den oversete og helt afgørende faktor er, hvad teknologien gør ved vores samarbejde og sociale relationer.

Hvad gør cloud computing ved relationen mellem leverandør og kunde, for hvem teknologien udgør en livsnerve?

Kompleksitet kræver mennesker

Med simple og standardiserbare ydelser såsom office- og mailfunktionalitet er der kun begrænset behov for dialog mellem leverandør og kunde.

Man køber en 'pakke' og accepterer standardbetingelserne, fordi det er godt nok, og betingelserne er acceptable.

Det ændrer sig imidlertid markant, når fokus flyttes til den mere komplekse it-infrastruktur. Her har kunderne i en helt anden grad brug for tilpasninger af systemer og integration på tværs af platforme.

Behov for erfarne folk

Her er behov for erfarne teknikere, som forstår komplekse systemer og kan lave de 'work-arounds', som indimellem er nødvendige.

Der er brug for systemfolk, som man kan ringe til, når der er 'noget' galt, og der skal findes en pragmatisk og fleksibel løsning.

Det er præcis derfor, de store outsourcing-aftaler ikke blot drejer sig om overførsel af teknologi, men i lige så høj grad om overførsel af de specialister, der kan holde infrastrukturen i gang.

Er cloud computing fremtiden?

Her lander vi så lige midt i et af tidens store teknologiparadokser.

På den ene side står en samlet it-branche og presser på for at realisere potentialet i cloud computing.

Forudsætningen for, at det kan ske, er, at den menneskelige involvering reduceres eller helt elimineres via automatiserede og standardiserede løsninger.

Kun derved kan man opnå den fleksibilitet og de besparelser, som er den primære drivkraft bag cloud-bølgen. 

Over for det står en stadigt mere kompleks it-virkelighed, som hidtil har været afhængig af muligheden for menneskelig intervention og de erfaringer, som teknikere, systemfolk og it-arkitekter har samlet.

Simon Krogh er studieadjunkt på Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier på CBS i København.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job