Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen

Det er virksomhedens medarbejdere, der er den helt store udfordring i gennemførelsen af en mobility-strategi. Se her, hvor du skal begynde.

Artikel top billede

Læs også: Derfor er din it-chef så lunken overfor mobility.

Ifølge NNIT's teknologidirektør, Karsten Fogh Hoo-Lanng, handler mobility dybest set om ændringer i arbejdskultur og -processer.

"Man er nødt til som virksomhed at tage stilling til, hvilke mobile områder man ønsker at arbejde med. Det er første skridt i formuleringen af en mobilstrategi," siger han

Det sker blandt andet ved at afstemme forventningerne om, hvordan vi skal kunne kommunikere med hinanden, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

Folks forventninger bliver en udfordring

Virksomhedernes moblility-udfordringer begynder ofte med, at medarbejderene får en forventning om, at det er muligt at få svar på spørgsmål, hvor de befinder sig.

"Det er det, som nu er ved at gå op for it-chefen og den ansvarlige for mobilityområdet, at det blev ikke løst ved, at man fik lavet en politik for, hvordan man måtte bruge en smartphone i virksomheden."

"Man er faktisk nødt til at tage stilling til en langt større udfordring, nemlig hvordan man understøtter denne adfærdsændring," vurderer han.

Det handler ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng først og fremmest om at identificere de krav, det stiller kundesystemer, administrative systemer og processer i virksomheden.

"Måske oven i købet til vores ledelsesstil i vores virksomhed. Der er en lang række ting, som man måske kunne begynde at overveje at tage stilling til," siger han.

Brugeren er foran it-chefen

De mobile devices, der florerer overalt i virksomhederne, lægger op til, at brugerne skal kunne mere, end de har fået lov til fra arbejdsgiverens side.

"Brugeren er kravstiller og et eller to skridt foran, hvad virksomheden er parat til at tilbyde, så det handler om at få identificeret, hvilke procesområder den sætter ind på for at få lukket dette workflow gap," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Karsten Fogh Ho-Lanng mener, at virksomhederne lige så godt kan imødekomme mange af de krav, som medarbejderne stiller, for de skal nok finde ud af, hvordan de får adgang til det hele alligevel.

"Det er ikke noget nyt. Det har alle dage været sådan. Da vi fik bærbare pc'er, var det nøjagtig samme historie," forklarer han.

Datasikkerhed før devices

Alt taler for, at vi ikke render rundt med en både privat mobilenhed og en til arbejdet.

Derfor er det vigtigt, at virksomhederne lytter til medarbejderne, når de for eksempel ønsker at kunne tilgå arbejdet fra sin smartphone eller en tablet, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

"Bring Your Own Device (BYOD) er noget, der kommer, fordi virksomheden ikke har fået taget de nødvendige skridt til at kunne løse opgaven selv. Så kommer kravet. Så kan man lige så godt tage sin egen enhed med."

Og det må ikke handle om enheden. Det kan være relevant nok ud fra et skattemæssigt synspunkt, men omkostningsmæssigt er telefonien ikke det store problem.

"For mig er udfordringen ikke, hvem der betaler, men datasikkerheden. At der ikke sker en sammenblanding af private og arbejdsdata, og at jeg ikke uforvarende kommer til at dele virksomhedens strategiplan på min Facebook-konto, fordi vi tilfældigvis deler mobilenhed," forklarer han.

Udfordringen er snarere, at virksomhederne først nu indser, at den mobile opgave er mere end en device-opgave. Det handler i virkeligheden om processer, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

Læs også: Derfor er din it-chef så lunken overfor mobility.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S