Artikel top billede

Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen

Det er virksomhedens medarbejdere, der er den helt store udfordring i gennemførelsen af en mobility-strategi. Se her, hvor du skal begynde.

Læs også: Derfor er din it-chef så lunken overfor mobility.

Ifølge NNIT's teknologidirektør, Karsten Fogh Hoo-Lanng, handler mobility dybest set om ændringer i arbejdskultur og -processer.

"Man er nødt til som virksomhed at tage stilling til, hvilke mobile områder man ønsker at arbejde med. Det er første skridt i formuleringen af en mobilstrategi," siger han

Det sker blandt andet ved at afstemme forventningerne om, hvordan vi skal kunne kommunikere med hinanden, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

Folks forventninger bliver en udfordring

Virksomhedernes moblility-udfordringer begynder ofte med, at medarbejderene får en forventning om, at det er muligt at få svar på spørgsmål, hvor de befinder sig.

"Det er det, som nu er ved at gå op for it-chefen og den ansvarlige for mobilityområdet, at det blev ikke løst ved, at man fik lavet en politik for, hvordan man måtte bruge en smartphone i virksomheden."

"Man er faktisk nødt til at tage stilling til en langt større udfordring, nemlig hvordan man understøtter denne adfærdsændring," vurderer han.

Det handler ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng først og fremmest om at identificere de krav, det stiller kundesystemer, administrative systemer og processer i virksomheden.

"Måske oven i købet til vores ledelsesstil i vores virksomhed. Der er en lang række ting, som man måske kunne begynde at overveje at tage stilling til," siger han.

Brugeren er foran it-chefen

De mobile devices, der florerer overalt i virksomhederne, lægger op til, at brugerne skal kunne mere, end de har fået lov til fra arbejdsgiverens side.

"Brugeren er kravstiller og et eller to skridt foran, hvad virksomheden er parat til at tilbyde, så det handler om at få identificeret, hvilke procesområder den sætter ind på for at få lukket dette workflow gap," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Karsten Fogh Ho-Lanng mener, at virksomhederne lige så godt kan imødekomme mange af de krav, som medarbejderne stiller, for de skal nok finde ud af, hvordan de får adgang til det hele alligevel.

"Det er ikke noget nyt. Det har alle dage været sådan. Da vi fik bærbare pc'er, var det nøjagtig samme historie," forklarer han.

Datasikkerhed før devices

Alt taler for, at vi ikke render rundt med en både privat mobilenhed og en til arbejdet.

Derfor er det vigtigt, at virksomhederne lytter til medarbejderne, når de for eksempel ønsker at kunne tilgå arbejdet fra sin smartphone eller en tablet, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

"Bring Your Own Device (BYOD) er noget, der kommer, fordi virksomheden ikke har fået taget de nødvendige skridt til at kunne løse opgaven selv. Så kommer kravet. Så kan man lige så godt tage sin egen enhed med."

Og det må ikke handle om enheden. Det kan være relevant nok ud fra et skattemæssigt synspunkt, men omkostningsmæssigt er telefonien ikke det store problem.

"For mig er udfordringen ikke, hvem der betaler, men datasikkerheden. At der ikke sker en sammenblanding af private og arbejdsdata, og at jeg ikke uforvarende kommer til at dele virksomhedens strategiplan på min Facebook-konto, fordi vi tilfældigvis deler mobilenhed," forklarer han.

Udfordringen er snarere, at virksomhederne først nu indser, at den mobile opgave er mere end en device-opgave. Det handler i virkeligheden om processer, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.

Læs også: Derfor er din it-chef så lunken overfor mobility.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere