Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Dibs er i fuld gang med oprydningsarbejdet efter et tre dage langt nedbrud. Læs selskabets forklaring på nedbruddet her.

Artikel top billede

Læs også: 

Vrede netbutikker kræver konsekevens af Dibs-nedbrud

Dibs får fløjet it-eksperter ind efter kæmpe nedbrud

Mens Dibs' it-folk stadig roder rundt i ruinerne efter selskabets store nedbrud i de foregående dage, har Dibs' driftschef Jacob Raavig afset tid til at forklare Computerworld, hvad der egentlig gik galt under de seneste dages store nedbrud hos betalings-getwayen.

Eller hvad der måske gik galt søndag middag, da Dibs mistede herredømmet over sin it-infrastruktur.

Grunden til det noget usikre bud er, at selskabet endnu ikke har fundet en klar årsag til nedbruddet, men mistænker flere forskellige områder for at have stået af efter hinanden i en ond domino-effekt.

"Vi arbejder lige nu på at få stabiliseret vores Sybase-databaser med optimeringer. Det andet spor, vi følger, er hele den infrastruktur, som er koblet op til os. Vi er ved at undersøge, om der er nogle switche, linjer eller servere, der hænger ude hos vores leverandører," forklarer Jacob Raavig.

"Søndag var der ting, der fik vores systemer til at låse, så vi hoppede over på vores redundante systemer, mens vi fjernede låsene. Mandag opstår der nye fejl, og tirsdag havde vi store problemer med vores load balancing," opsummerer han de seneste dages it-nedtur med.

Først nede - så oppe - så nede igen

Dibs driftchef vurderer, at da Dibs' systemer bragede ned søndag omkring middag, blev op mod halvdelen af selskabets 14.000 e-handels-erhvervskunder koblet af betalingsløsningen.

Det betød, at nogle af landets største e-handelssites som Smartguy, Proshop og Coolshop ikke kunne sælge varer. Det kan du læse mere om her.

Da problemerne begyndte at tårne sig op søndag middag, valgte Dibs ikke at genstarte sine systemer. Det skyldtes, at omkring halvdelen af Dibs' kunder stadig kørte videre uden fejl.

Ifølge Jacob Raavig blev systemerne stabiliseret igen søndag aften kl. 22.30 som følge af et database switch.

Og så kørte alt nogenlunde normalt, indtil mandag morgen ved otte-tiden, hvor der igen opstod problemer for omkring 5.000 kunder.

"Det virker som om, at der er opstået en ny fejl mandag med en memory-fejl i databaserne. Derudover er vi ude og vende alle sten for at finde de konkrete fejl, og det er ikke lykkedes endnu," erkender Jacob Raavig, der tilføjer, at der mandag aften igen var normal drift.

Lykken varede dog ikke længe.

Forstår ikke alle de fejl

For tirsdag var der igen problemer ved otte-tiden, da dele af selskabets redundante system fejlede på ny.

Der opstod således igen problemer med selskabets databaser, der forårsagede massive load balacing-udfordringer, hvilket igen fik op mod 5.000 kunders transaktioner til at kollapse, da kapaciteten faldt til cirka 50 procent kapacitet frem til klokken 14.

Tirsdagens nedbrud stoppede derefter for de fleste kunders vedkommende til klokken 14, mens de sidste kunder kunne køre noget nær fuld produktion ved 17-tiden i går, samtidig med at en ophobet transaktions-kø væltede ind på Dibs' servere.

"Vi har ikke umiddelbart tabt nogen transaktioner, men der er selvfølgelig en masse kunder, der har oplevet time-out-fejl i forbindelse med vores database-problemer," siger Jacob Raavig.

Han beklager fejlen og siger, at han godt forstår, at kunderne er frustrerede. Alligevel er han her og nu mest fokuseret på, at fejlen skal findes, rettes og sørge for, at den ikke opstår igen.

Kigger på partnernes it-systemer

Han siger også, at Dibs endnu ikke har noget overblik over, hvor meget omsætning Dibs' kunder har tabt.

Også selvom Dibs har historiske data med kundernes normale omsætningstal på weekends, hvor danskerne lige har fået løn, som det var tilfældet i nedbruds-weekenden.

"Indtil videre har vi har fuld fokus på problemløsningen. Vi arbejder i døgndrift, og vi må indrømme, at vi endnu ikke forstår alle fejl helt til bunds endnu. Men det skal vi nok, så vi kigger også mod vores mange eksterne partnere, som vi har integreret it-systemer med," lyder det fra Jacob Raavig.

De partnere, som Dibs' driftschef her hentyder til, drejer sig blandt andet om netbanker, elektroniske betalingsfirmaer som Nets og faktureringsleverandører.

Læs også: 

Vrede netbutikker kræver konsekevens af Dibs-nedbrud

Dibs får fløjet it-eksperter ind efter kæmpe nedbrud

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S