Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Dibs er i fuld gang med oprydningsarbejdet efter et tre dage langt nedbrud. Læs selskabets forklaring på nedbruddet her.

Læs også: 

Vrede netbutikker kræver konsekevens af Dibs-nedbrud

Dibs får fløjet it-eksperter ind efter kæmpe nedbrud


Mens Dibs' it-folk stadig roder rundt i ruinerne efter selskabets store nedbrud i de foregående dage, har Dibs' driftschef Jacob Raavig afset tid til at forklare Computerworld, hvad der egentlig gik galt under de seneste dages store nedbrud hos betalings-getwayen.

Eller hvad der måske gik galt søndag middag, da Dibs mistede herredømmet over sin it-infrastruktur.

Grunden til det noget usikre bud er, at selskabet endnu ikke har fundet en klar årsag til nedbruddet, men mistænker flere forskellige områder for at have stået af efter hinanden i en ond domino-effekt.

"Vi arbejder lige nu på at få stabiliseret vores Sybase-databaser med optimeringer. Det andet spor, vi følger, er hele den infrastruktur, som er koblet op til os. Vi er ved at undersøge, om der er nogle switche, linjer eller servere, der hænger ude hos vores leverandører," forklarer Jacob Raavig.

"Søndag var der ting, der fik vores systemer til at låse, så vi hoppede over på vores redundante systemer, mens vi fjernede låsene. Mandag opstår der nye fejl, og tirsdag havde vi store problemer med vores load balancing," opsummerer han de seneste dages it-nedtur med.

Først nede - så oppe - så nede igen
Dibs driftchef vurderer, at da Dibs' systemer bragede ned søndag omkring middag, blev op mod halvdelen af selskabets 14.000 e-handels-erhvervskunder koblet af betalingsløsningen.

Det betød, at nogle af landets største e-handelssites som Smartguy, Proshop og Coolshop ikke kunne sælge varer. Det kan du læse mere om her.

Da problemerne begyndte at tårne sig op søndag middag, valgte Dibs ikke at genstarte sine systemer. Det skyldtes, at omkring halvdelen af Dibs' kunder stadig kørte videre uden fejl.

Ifølge Jacob Raavig blev systemerne stabiliseret igen søndag aften kl. 22.30 som følge af et database switch.

Og så kørte alt nogenlunde normalt, indtil mandag morgen ved otte-tiden, hvor der igen opstod problemer for omkring 5.000 kunder.

"Det virker som om, at der er opstået en ny fejl mandag med en memory-fejl i databaserne. Derudover er vi ude og vende alle sten for at finde de konkrete fejl, og det er ikke lykkedes endnu," erkender Jacob Raavig, der tilføjer, at der mandag aften igen var normal drift.

Lykken varede dog ikke længe.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Forsvarets cyberenhed advarer danske virksomheder: Vi står over for alvorlige trusler fra hackerne
Nye værktøjer. Nye ofre. Nye afpresningsmetoder. De cyberkriminelle har ikke ligget på den lade side under corona-pandemien, viser ny trusselsrapport fra Center for Cybersikkerhed.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.