Sådan beholder du magten når du outsourcer

Sådan sikrer du dig, at din outsourcing-leverandør bliver ved at holde kvaliteten. Også efter at blækket på kontrakten er tørt.

Artikel top billede

Er det dig eller din outsourcing-leverandør der skal have magten, når din underskrift er tør? Læs rådene fra Peter Skyttegaard, hvis du vil tage kontrollen. (Foto: Computerworld)

De fleste firmaer har godt styr på outsourcing-leverandøren, inden kontrakten er underskrevet. På det tidspunkt er der gode muligheder for at forhandle priser og kvalitet på grund af konkurrence i markedet.

Men ligeså snart kontrakten er underskrevet, og overleveringen er i gang, vender magtbalancen. Nu er det pludselig outsourcing-leverandøren, der har fordelen. Firmaet bliver låst til leverandøren, det er dyrt at skifte igen, og man er i leverandørens vold.

Sådan siger konsulent hos PA Consulting, Peter Skyttegaard, om den generelle situation, når en virksomhed vil outsource it-service og -drift.

Her fortæller han, hvordan du sikrer dig, at du kan holde styr på din leverandør, også efter at du har sat underskriften på kontrakten.

Bod rammer for sent

Det er nemlig ikke nok kun at indføre traditionelle bod- og bonusordninger for leverandøren, hvis du vil bevare et balanceret forhold, hvor det ikke bliver leverandøren, der får magten over dig.

"Bod- og bonusordninger skal også være i kontrakten. Men de er ikke nok i sig selv. Du kan ikke forudse alle situationer, og effekten vil også altid være forsinket," siger han.

Bod- og bonusordninger rapporterer nemlig kun på, hvordan projektet er gået indtil nu. Og når først problemerne har ramt forretningen, er det for sent, forklarer Peter Skyttegaard.

"Derfor skal du have en form for 'leading indicators', der giver dig nogle tidligere advarsler, når tingene begynder at gå skævt. Og så man have nogle mekanismer, som kan sætte ind mod dette," siger han.

Følg med i hvad der sker

Peter Skyttegaard fortæller, at han har set it-driftskontrakter, hvor man målte på andre elementer af servicekvaliteten end blot servernes oppetid.

Ifølge Peter Skyttegaard betyder sådan en kontrakt, at leverandøren måler en lang række parametre, som man så laver tendensanalyse på.

Nogle af målepunkterne er, hvor hurtigt leverandøren svarer på opkald til helpdesken, om softwaren bliver opdateret, og hvor lang tid der går, fra en sikkerhedspatch bliver udgivet, til den er installeret på tværs af alle servere.

Det skal være pinligt

"I stedet for at vente på, at serverne er braget ned, eller man har et virusudbrud, kan man se, at på den og den parameter begynder ting at fejle, og så kan man sætte ind med forskellige proaktive virkemidler, " siger han.

Eksempelvis kan første skridt være en tidsfrist overfor leverandøren om at få løst problemet i al mindelighed.

Andet skridt kan være et krav overfor leverandøren om at hyre en tredjepart til at løse fejlen på leverandørens regning.

"Et meget, meget stærkt virkemiddel," siger Peter Skyttegaard, der fortæller, at sådan et krav i kontrakten nok skal få leverandøren til at oppe sig.

"Det, at en tredjepart skal ind og løse problemerne, vil dels være et kæmpe prestigetab for leverandøren, og det bliver tydeligt for kunden, at der er nogle ting, som ikke fungerer," siger han.

Han peger på, at sådan et proaktivt krav derfor virker både forud og langt bedre end en bod på typisk 15 procent af prisen, hvor leverandøren godt nok vil miste sit dækningsbidrag, men hverken kontrakten eller kunden.

Lange kontrakter er en sovepude

Men Peter Skyttegaard har flere tricks i ærmet, som du kan bruge til at sikre kvaliteten hos din outsourcing leverandør.

Du skal simpelthen sørge for aldrig at indgå lange kontraktforløb, fortæller konsulenten.

"Meget lange kontraktforløb, hvor man er låst i fem til 10 år, giver leverandøren en sovepude. Og det giver en dårligere service," siger Peter Skyttegaard.

Tidsforløbet er typisk for meget store kontrakter mellem eksempelvis Skat og CSC og TDC og Tata TCS. Men det kan sagtens være anderledes, hvis man skruer kontrakten sammen på den rigtige måde.

Derfor anbefaler han, at du ikke lader store transformationsprocesser indgå i driftskontrakten, men betaler denne separat som et projekt for sig.

"Det giver en bedre prissynlighed og en stabil, konkurrencedygtig pris, som man kan sammenligne med markedet, køre benchmark på, og man er ikke låst i mere end fem år," siger Peter Skyttegaard.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Everllence

Senior Developer Experience Engineer

Københavnsområdet

BEC

Business analyst (senior)

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil