Artikel top billede

Sådan spinder danske firmaer guld på hardware

Dansk hardware er i høj kurs på det globale marked. Se her, hvad hemmeligheden er.

Læs også: 

Sådan strømlinede dansk firma software og hardware

Mere i løn i hardware-branchen

Atea: Hardware-salget stiger

Danske hardwarevirksomheder soler sig i succes for tiden, men hvad er det lige præcis, de gør rigtigt?

Vi har talt med to af dem, der her fortæller om, hvad der skal til for at sammensætte det helt rigtige succes-DNA.

Produktet skal kunne sælges

Med headsetproduktet Jabra er hardwarevirksomheden, GN Netcom, på få år gået fra at være tabsgivende til i de seneste fem kvartaler at have taget markedsandele i forhold til sine væsentligste konkurrenter.

Og det er ikke nogen tilfældighed, men snare en erkendelse af, at produktet ikke længere er nok i sig selv.

"Det lyder meget banalt, men en gang imellem bliver man for overbegejstret for et produkt, og tænker efterfølgende overhoved ikke på, om det kan sælges til modtagerne," fortæller administrerende direktør i GN Netcom, Mogens Elsberg.

Direktøren forklarer videre, at det selvfølgelig er vigtigt, at du er begejstret for dit produkt, for i sidste ende er det jo også det, der skal bære dit salg.

Han pointerer dog, at før du overhoved bruger en krone på udvikling, så bør du sikrer dig, at du ved, hvordan du vil lancere, markedsføre og få dit produkt ud til slutbrugerne.

Miks kompetencer på tværs af lande

Det er en stor udfordring at være hardwareproducent i Danmark, blandt andet på grund af de høje lønninger.

Du bør derfor satse på de områder, hvor du har stærke kompetencer, mens det kan være en ide at udlicitere områder, som andre måske kan klare endnu billigere og effektivt.

"I GN Netcom er vi i stand til at lave et miks af kompetencer på tværs af verdensdele. Vi kombinerer således de helt særlige kompetencer, vi har indenfor audio engineering i Danmark med for eksempel en lavere produktionsomkostning og mere effektiv produktion i Kina," fortæller Direktøren for GN Netcom.

Skal give mening for kunden

På hovedkontoret i Allerød hos Contex, hvor man producerer 2-D storformatsscannere, er man i store træk enige med GN Netcoms måde at gøre tingene på. Her har man også fokus på, at produktet skal kunne sælges til slutbrugeren.

Find først frem til dit segment

"Generelt set er man heldigvis gået over til at kigge på, hvad der giver mening for kunden, og det er også sådan, vi gør det. Vi finder først frem til segmentet og behovet, hvorefter vi begynder at udvikle," siger Jacob Bendix General Manager og Head of International Marketing i Contex.

Contex er grundlagt i 1923 og har gennem tiderne udviklet mange forskellige produkter, men i dag er deres corebusiness storformat scannerne. 

Ens roadmap skal give mening

De satser, ligesom GN Netcom, meget internationalt, og det betyder ligeledes, at man bliver nødt til at vide, hvad der sker rundt omkring i verden.

"Du kan simpelthen ikke sidde i Danmark med nedrullede persienner og lave et roadmap, der giver mening ude i verden. Det hele er bare meget mere en stor international basar, end det har været før. Man bliver nødt til at forstå, hvordan folk tænker, og at verden hele tiden ændrer sig," siger Jacob Bendix. 

Nøglen til succes

"Baggrunden for dansk hardwaresucces vedbliver dog med at tage afsæt i at levere sublime produkter, og det er vi bare gode til i Danmark," mener direktøren for GN Netcom, Mogens Elsberg.

"I Danmark er vi dygtige til at skabe fantastiske produkter både designmæssigt og udviklingsmæssigt. Så jeg tror, nøglen til succes er at tage fat de steder, hvor vi har nogle unikke kompetencer og så huske på, at det skal kunne sælges," slutter Mogens Elsberg.

Læs også:

Sådan strømlinede dansk firma software og hardware

Mere i løn i hardware-branchen

Atea: Hardware-salget stiger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere