Sådan strømlinede dansk firma software og hardware

Beslutninger og prioriteringer skal bare være rigtige, når man omlægger virksomhedens it-systemer. Her fortæller Sampensions CIO, hvordan firmaet strømlinede både hardware og software.

Artikel top billede

Læs også:

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

Sampenisons CIO, Hans-Henrik Mejløe, sætter en stor ære i, at der er orden i tingene.

Det har blandt andet betydet, at han gennem de seneste 12 år har fået sat skik på it-butikken i pensionsselskabet.

"Det var som at køre rigtig stærkt i en bil, mens motor, hjul og alle de øvrige dele bliver udskiftet, mens kørslen fortsatte," fortæller han.

"I midten af 90'erne blev vi klar over, at der skulle en langt mere solid it-del til for at få de fordele og den kundebetjening, som vi ville levere i fremtiden. Vi ville gøre tingene anderledes."

Tre store satsninger

Og den proces har Sampension opnået gennem tre store og overlappende it-bølger.

"Vi er gået fra at have mainframe, midrange og en lille smule client-server. Det er blevet skiftet ud til fordel for en homogen platform, der er fuldstændig client-server-baseret. Alt andet er ude i dag."

"En afgørende grund til, at vi gik i gang med det store arbejde var, at vi godt kunne se, at den eksisterende platform ville brænde under fødderne på os inden for ganske kort tid, hvis vi ikke gjorde noget radikalt," siger Hans-Henrik Mejløe.

Nye applikationer

Hovedrengøringen på it-platformen betød samtidig, at applikationerne blev skiftet ud.

"Fra slutningen af 1998 og fem år frem blev alle vores forretningsapplikationer så bygget oven på den homogene platform. Vi skrottede eksempelvis vore mainframe-baserede forsikringssystem og byggede et helt nyt."

Også strategien omkring applikationerne fik en opstramning i den periode.

"Vi kommer fra en verden, hvor de finansielle virksomheder typisk selv bygger deres systemer, men den tanke troede vi ikke på. Vi var for små til at opretholde den nødvendige kompetence i virksomheden over tid, og derfor valgte vi at finde leverandører af standardsystemer, som vi kunne bygge videre på."

For at opnå en større produktivitet valgte Sampension en meget høj grad af automatisering i deres systemer.

"Der er gennemsigtighed mellem vores work flow-system, forsikringssystemer og alle de øvrige systemer, der indgår i forretningsprocesserne. Det betyder, at vi ikke behøver så mange hænder til at varetage opgaverne, og samtidig har vi hævet kvaliteten i vores forretningsprocesser yderligere."

"Et helt konkret eksempel er, at vi har halveret sagsbehandlingstiden i kundesager," siger han.

Her er de store udfordringer

En så markant it-udskiftning har krævet hår på brystet.

"En transformationsperiode er altid svær og udfordrende, men det er jo også den mest spændende tid," fortæller Hans-Henrik Mejløe.

Han valgte en strategi om, at tingene skulle ændres over en så kort periode som muligt.

"En af de største udfordringer er, at der bindes en masse ressourcer i et projekt af denne type. Samtidig har vores leverandørstrategi betydet, at vi skulle holde rigtig mange ender sammen og desuden holde hovedet koldt i forhold til, hvad der kom ind i virksomheden," siger han.

I udviklingsarbejdet skal de gamle systemer samtidig holdes kørende med licenser og drift.

"Jeg har nok den fordel i dag, at processen skete for noget tid siden, så jeg kun husker de sjove ting og behændigt har glemt alle stress-situationerne," griner Sampension-manden.

"Men det er en benhård periode med en masse vigtige beslutninger og prioriteringer, der helst ikke må gå galt," følger han op.

"Samtidig skal man sørge for at få lukket de gamle systemer helt ned, så der ikke ligger et par rester her og der. Det er rigtig vigtigt at få sluttet godt af," siger han.

Flasket op i organisationen

Et udgangspunkt for at få en mere smidig forretning har været ønsket om en bredere kontaktflade mellem forretningen og it.

Og det har været en fordel, at CIO'en har kendt til begge verdener.

"Jeg er oprindelig flasket op i forretningen, og det har givet en solid indsigt i hvilke behov, der er på den side af bordet," siger Hans-Henrik Mejløe, der med et smil på læben fortæller, at han er født i Sampension og har siddet som it-chef siden 1999.

Derfor er hans jobbeskrivelse nok også endt med at være en smule anderledes end blandt traditionelle it-direktører.

Han sidder nemlig både med ansvaret for it og med ansvar for en konkret del af forretningen i form af at være direktør for police-administration.

Læs også:

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job