Artikel top billede

Nye regler: Klager skal koste det samme for danske telefirmaer

Med nyt regelsæt kommer alle de danske teleselskaber til at betale det samme, hvis de taber en klagesag. Sådan har det ikke været hidtil.

Indtil fornylig har teleselskaber uden medlemskab af brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien i årevis kunnet slippe markant billigere, når de har tabt en klagesag i Teleankenævnet, der drives som et samarbejde mellem telebranchen og forbrugerrådet.

Det betyder, at eksempelvis teleselskabet 3 har kunnet spare tusinder af kroner, hver gang deres kunder har fået medhold i ankenævnet, og det har irriteret Telekommunikations-industrien i årevis.

Men nu er det slut med at slippe billigere for selskaber, der står uden for samarbejdet, fortæller Jakob Willer, der er direktør i Telekommunikationsindustrien.

Slap med halv pris

"Nu er bekendtgørelsen blevet ændret, så vi kan tage en højere pris, der reelt afspejler de omkostninger, der er. Dermed kommer de som står udenfor til at betale et beløb, der er nogenlunde på niveau med det, de andre selskaber betaler," siger han, og peger på, at ændringen er foretaget af erhvervsminister Ole Sohn (SF).

Han ærgrer sig over, at problemet ikke er blevet løst noget før, for 3 er slupper billigere end de øvrige selskaber i mange år. Til gengæld er det altså slut nu.

"Jeg er stærkt tilfreds med, at 3 ikke længere kan slippe billigere ved at stå udenfor," siger Jakob Willer.

Selskaber, der er medlemmer af Teleankenævnet, betaler omkring 26.000 kroner, hver gang de har tabt en sag i Teleankenævnet. Selskaberne udenfor er sluppet med omkring 15.000 kroner. Men det er slut nu, siger Jakob Willer. Fremover bliver prisen den samme for alle.

Samme arbejde uanset medlemsskab

"Omfanget af behandlingen af en klagesag fra et ikke tilsluttet selskab er nøjagtig den samme som for et tilsluttet. Derfor har det jo været en skævhed, at man har betalt et forskelligt beløb for fuldstændig identiske ydelser fra ankenævnet," siger han.

Ifølge Jakob Willer kommer telekunderne ikke til at opleve nogen ændring som følge af regelændringen.

Teleankenævnet har nemlig hele tiden dækket klagesager fra alle teleselskaber, men det er medlemmerne af branchen, der har betalt gildet, fortæller siger Jakob Willer.

"Den eneste ændring er, at det bliver dyrere for de teleselskaber, som ikke er tilsluttet ordningen, end det har været hidtil. Og det er skønt," siger Jakob Willer.

Tygger på medlemsskab

Hos teleselskabet 3 giver direktør Morten Christiansen udtryk for en opblødning i forholdet til brancheforeningen.

"Vi er ikke så uenige, som vi har været, så det er noget, vi løbende overvejer," lyder det fra Morten Christiansen, på spørgsmålet om, hvorvidt teleselskabet vil melde sig ind i telekommunikationsindustrien.

De beløb som teleselskaberne betaler for tabte klagesager går i øvrigt til drift af Teleankenævnet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere