Artikel top billede

Disse krav skal du stille til din telefoni-leverandør

Telefoni i virksomheden er ikke længere bare et spørgsmål om at løfte knoglen og taste et nummer. Se de helt centrale spørgsmål, du skal huske at stille til din leverandør.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Unified communications: Sådan fungerer det

Bevægelsen mod mere IP- og software-baseret telefoni, unified communications, skaber en række teknologiske og budget-mæssige udfordringer for it-cheferne.

For selvom det giver rigtig god mening at modernisere telefoni-løsningen, er det ikke en vej, man begiver sig ud på, uden at man har gjort sit forarbejde ordentligt. 

For det første sker skiftet ikke nødvendigvis i ét hug, og for det andet er moderniseringen uanset hvad forbundet med en række udfordringer. 

I en ny rapport skriver analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner

"Dette skift giver it-planlæggerne nye behov og udfordringer med teknologisk integration, specielt når telefon-applikationer bliver mere mobile, og når vidensarbejdere bliver mere og mere afhængige af værktøjer til telefon-konferencer, video, IM og collaboration for at kunne fuldføre gruppens arbejdsopgaver."

Gartner-rapporten påpeger, at markedet for telefoni-løsninger har været meget påvirket af krisetiderne i de senere år, men at det formentlig vil opleve en årlig vækstpå 2,2 procent frem mod 2016.

Det skal løsningerne kunne i dag

En af de store trends er, at stadig flere virksomheder indfører politikker og teknologier, der betyder, at opkald routes mellem forskellige netværk og enheder.

"Denne tilgang giver mulighed for alternativer til at skabe en homogen voice-platform, der kan arbejde sammen med forskellige kommunikations-platforme på tværs af virksomheden og muliggøre migreringen til UC og samtidig beskytte investeringer."

Gartner skriver også, at man i de senere år har kunnet opnå besparelser på helt op 50 til 65 procent på telefoni-løsninger, specielt hvis man er en større organisationer.

En helt trejde trend er, at mange kunder i dag kræver, at mobil-telefonerne i virksomheden integrerer med fastnettelefonerne.

For leverandørerne af telefoniløsninger betyder det, at man skal kunne understøtte langt flere teknologier og funktioner end tidligere.

Derfor er der også en række helt centrale spørgsmål, man som it-chef skal stille, når man vælger sin telefoni-leverandør.

Disse spørgsmål skal du stille

Gartner anbefaler, at man man vurderer en kommende leverandørs kvaliteter ud fra, om denne eksempelvis understøtter:

- Voice, video og konference-kald på tværs af virksomhedens netværk og integration med collaboration-løsninger som chat, email og desktop-deling.

- At det er gnidningsløst at skifte fra en kommunikationskanal til en anden for brugeren, og at det giver lavere omkostninger for it-afdelingen, end når man skal håndtere separate kommunikations-kanaler.

- At leverandøren kan levere værdi i forhold session-styring og -kontrol og understøtter politikker for, hvordan man gør dette på tværs af mange teknologi-platforme og for, hvordan man styrer kvaliteten og omkostningerne.

- Leverandøren skal tilbyde en åben platform, der understøtter integration og samarbejde med konference- og samarbejds-applikationer fra forskellige leverandører.

- Tilbyder et hostet, skalerbart alternativ, så man kan få kommunikation leveret som service.

- Inkluderer etablerede værktøjer til håndtering af netværk og systemer, der giver mulighed for at effektivisere og spare med IP-telefoni. Eksempelvis at man kan anvende et almindeligt web-interface til at styre bade voice og data, fjern-udrulle løsningen til nye brugere og foretage tilpasninger uden at teknikerne skal på banen.

Disse leverandører fører an

Gartner er også klar med sin Magic Quadrant inden for virksomheds-telefoni.

Her er det ikke overraskende leverandører Cisco, Avaya, Siemens og Alcatel-Lucent, der ligger som markedsledere, mens eksempelvis Microsoft er placeret under de visionære (på grænsen til leder-segmentet) med Lync-løsningen.

Du kan se Gartners beskrivelse af de forskellige leverandørers styrker og svagheder her.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Dansk booking-portal ramt af ransomware-angreb: Forhandler med hackere om betaling af løsesum
Selskabet Ak Techotel er ramt af et omfattende hackerangreb, der er gået ud over en lang række hoteller i Danmark, Sverige og Norge. Selskabet har forhandlet med hackerne bag angrebet for igen at få adgang til sine systemer igen.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
End-to-end Server Security: Hvad er det – og hvordan kan det styrke din forretning?
Hvorfor bør serverbaseret sikkerhed være en kritisk del af din sikkerhedsinfrastruktur – og hvordan sikrer du, at din hardware kan leve op til kravene? Læs mere i dette whitepaper.