Artikel top billede

Disse krav skal du stille til din telefoni-leverandør

Telefoni i virksomheden er ikke længere bare et spørgsmål om at løfte knoglen og taste et nummer. Se de helt centrale spørgsmål, du skal huske at stille til din leverandør.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Unified communications: Sådan fungerer det

Bevægelsen mod mere IP- og software-baseret telefoni, unified communications, skaber en række teknologiske og budget-mæssige udfordringer for it-cheferne.

For selvom det giver rigtig god mening at modernisere telefoni-løsningen, er det ikke en vej, man begiver sig ud på, uden at man har gjort sit forarbejde ordentligt. 

For det første sker skiftet ikke nødvendigvis i ét hug, og for det andet er moderniseringen uanset hvad forbundet med en række udfordringer. 

I en ny rapport skriver analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner

"Dette skift giver it-planlæggerne nye behov og udfordringer med teknologisk integration, specielt når telefon-applikationer bliver mere mobile, og når vidensarbejdere bliver mere og mere afhængige af værktøjer til telefon-konferencer, video, IM og collaboration for at kunne fuldføre gruppens arbejdsopgaver."

Gartner-rapporten påpeger, at markedet for telefoni-løsninger har været meget påvirket af krisetiderne i de senere år, men at det formentlig vil opleve en årlig vækstpå 2,2 procent frem mod 2016.

Det skal løsningerne kunne i dag

En af de store trends er, at stadig flere virksomheder indfører politikker og teknologier, der betyder, at opkald routes mellem forskellige netværk og enheder.

"Denne tilgang giver mulighed for alternativer til at skabe en homogen voice-platform, der kan arbejde sammen med forskellige kommunikations-platforme på tværs af virksomheden og muliggøre migreringen til UC og samtidig beskytte investeringer."

Gartner skriver også, at man i de senere år har kunnet opnå besparelser på helt op 50 til 65 procent på telefoni-løsninger, specielt hvis man er en større organisationer.

En helt trejde trend er, at mange kunder i dag kræver, at mobil-telefonerne i virksomheden integrerer med fastnettelefonerne.

For leverandørerne af telefoniløsninger betyder det, at man skal kunne understøtte langt flere teknologier og funktioner end tidligere.

Derfor er der også en række helt centrale spørgsmål, man som it-chef skal stille, når man vælger sin telefoni-leverandør.

Disse spørgsmål skal du stille

Gartner anbefaler, at man man vurderer en kommende leverandørs kvaliteter ud fra, om denne eksempelvis understøtter:

- Voice, video og konference-kald på tværs af virksomhedens netværk og integration med collaboration-løsninger som chat, email og desktop-deling.

- At det er gnidningsløst at skifte fra en kommunikationskanal til en anden for brugeren, og at det giver lavere omkostninger for it-afdelingen, end når man skal håndtere separate kommunikations-kanaler.

- At leverandøren kan levere værdi i forhold session-styring og -kontrol og understøtter politikker for, hvordan man gør dette på tværs af mange teknologi-platforme og for, hvordan man styrer kvaliteten og omkostningerne.

- Leverandøren skal tilbyde en åben platform, der understøtter integration og samarbejde med konference- og samarbejds-applikationer fra forskellige leverandører.

- Tilbyder et hostet, skalerbart alternativ, så man kan få kommunikation leveret som service.

- Inkluderer etablerede værktøjer til håndtering af netværk og systemer, der giver mulighed for at effektivisere og spare med IP-telefoni. Eksempelvis at man kan anvende et almindeligt web-interface til at styre bade voice og data, fjern-udrulle løsningen til nye brugere og foretage tilpasninger uden at teknikerne skal på banen.

Disse leverandører fører an

Gartner er også klar med sin Magic Quadrant inden for virksomheds-telefoni.

Her er det ikke overraskende leverandører Cisco, Avaya, Siemens og Alcatel-Lucent, der ligger som markedsledere, mens eksempelvis Microsoft er placeret under de visionære (på grænsen til leder-segmentet) med Lync-løsningen.

Du kan se Gartners beskrivelse af de forskellige leverandørers styrker og svagheder her.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere