Artikel top billede

Disse krav skal du stille til din telefoni-leverandør

Telefoni i virksomheden er ikke længere bare et spørgsmål om at løfte knoglen og taste et nummer. Se de helt centrale spørgsmål, du skal huske at stille til din leverandør.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Unified communications: Sådan fungerer det

Bevægelsen mod mere IP- og software-baseret telefoni, unified communications, skaber en række teknologiske og budget-mæssige udfordringer for it-cheferne.

For selvom det giver rigtig god mening at modernisere telefoni-løsningen, er det ikke en vej, man begiver sig ud på, uden at man har gjort sit forarbejde ordentligt. 

For det første sker skiftet ikke nødvendigvis i ét hug, og for det andet er moderniseringen uanset hvad forbundet med en række udfordringer. 

I en ny rapport skriver analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner

"Dette skift giver it-planlæggerne nye behov og udfordringer med teknologisk integration, specielt når telefon-applikationer bliver mere mobile, og når vidensarbejdere bliver mere og mere afhængige af værktøjer til telefon-konferencer, video, IM og collaboration for at kunne fuldføre gruppens arbejdsopgaver."

Gartner-rapporten påpeger, at markedet for telefoni-løsninger har været meget påvirket af krisetiderne i de senere år, men at det formentlig vil opleve en årlig vækstpå 2,2 procent frem mod 2016.

Det skal løsningerne kunne i dag

En af de store trends er, at stadig flere virksomheder indfører politikker og teknologier, der betyder, at opkald routes mellem forskellige netværk og enheder.

"Denne tilgang giver mulighed for alternativer til at skabe en homogen voice-platform, der kan arbejde sammen med forskellige kommunikations-platforme på tværs af virksomheden og muliggøre migreringen til UC og samtidig beskytte investeringer."

Gartner skriver også, at man i de senere år har kunnet opnå besparelser på helt op 50 til 65 procent på telefoni-løsninger, specielt hvis man er en større organisationer.

En helt trejde trend er, at mange kunder i dag kræver, at mobil-telefonerne i virksomheden integrerer med fastnettelefonerne.

For leverandørerne af telefoniløsninger betyder det, at man skal kunne understøtte langt flere teknologier og funktioner end tidligere.

Derfor er der også en række helt centrale spørgsmål, man som it-chef skal stille, når man vælger sin telefoni-leverandør.

Disse spørgsmål skal du stille

Gartner anbefaler, at man man vurderer en kommende leverandørs kvaliteter ud fra, om denne eksempelvis understøtter:

- Voice, video og konference-kald på tværs af virksomhedens netværk og integration med collaboration-løsninger som chat, email og desktop-deling.

- At det er gnidningsløst at skifte fra en kommunikationskanal til en anden for brugeren, og at det giver lavere omkostninger for it-afdelingen, end når man skal håndtere separate kommunikations-kanaler.

- At leverandøren kan levere værdi i forhold session-styring og -kontrol og understøtter politikker for, hvordan man gør dette på tværs af mange teknologi-platforme og for, hvordan man styrer kvaliteten og omkostningerne.

- Leverandøren skal tilbyde en åben platform, der understøtter integration og samarbejde med konference- og samarbejds-applikationer fra forskellige leverandører.

- Tilbyder et hostet, skalerbart alternativ, så man kan få kommunikation leveret som service.

- Inkluderer etablerede værktøjer til håndtering af netværk og systemer, der giver mulighed for at effektivisere og spare med IP-telefoni. Eksempelvis at man kan anvende et almindeligt web-interface til at styre bade voice og data, fjern-udrulle løsningen til nye brugere og foretage tilpasninger uden at teknikerne skal på banen.

Disse leverandører fører an

Gartner er også klar med sin Magic Quadrant inden for virksomheds-telefoni.

Her er det ikke overraskende leverandører Cisco, Avaya, Siemens og Alcatel-Lucent, der ligger som markedsledere, mens eksempelvis Microsoft er placeret under de visionære (på grænsen til leder-segmentet) med Lync-løsningen.

Du kan se Gartners beskrivelse af de forskellige leverandørers styrker og svagheder her.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere