Artikel top billede

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Der forekommer massiv og konsekvent overbetaling på outsourcing-kontrakter, der kun er udbudt til fire danske it-leverandører, lyder anklagen fra rådgivningsfirma.

Læs også: 

Derfor svinger danske outsourcing-priser så meget

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Læs selskabernes svar på tiltale: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.

Hvis du skal til at have udbudt din næste outsourcing-aftale, så bør du måske genoverveje, hvem du sender den til.

Der forekommer nemlig en markant overbetaling, hvis udbudsrunden kun har haft besøg af særligt fire leverandører.

"Man ender oftest med en aftale, der er over markedsprisen, når man alene vælger at indgå i dialog med de fire store leverandører - IBM, KMD, CSC og NNIT," siger Henrik Zangenberg, som er direktør for it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company.

Han har selv været med til at stifte Zangenberg & Company efter en fortid hos blandt andre IBM og analysehuset Gartner.

Firmaet er en klassisk rådgivningsvirksomhed med speciale i it-strategiske problemstillinger og rådgiver større private og offentlige organisationer om blandt andet it-aftaler.

Det siger undersøgelsen

Den kontante udmeldingen kommer på baggrund af en endnu ikke offentliggjort benchmark-undersøgelse, som rådgivningsvirksomheden har udarbejdet.

"Vores datamateriale viser en overbetaling på mindst 25 procent ved de store leverandører i situationer, hvor prisen ikke har været markedsprøvet. Her spiller det naturligvis også ind, at vi ofte benchmarker prisen et stykke tid efter aftaleindgåelse," lyder det fra Henrik Zangenberg.

Zangenberg & Company er en rådgivningsvirksomhed med speciale i it-strategiske problemstilinger og rådgiver større private og offentlige organisationer om blandt andet it-aftaler. 

Det samlede marked har analysehuset IDC tidligere vurderet til at være på cirka 17 milliarder kroner.

Zangenberg & Company har tidligere udarbejdet en række forskellige arketypiske outsourcing-kundescenarier, der stiller en markedspris op for forskellige typer outsourcing-aftaler.

Og  ud fra datagrundlaget, har firmaet således fastlagt markedspriser på forskellige ydelser.  

Vær bevidst om markedet

Tidligere i år var Henrik Zangenberg ude med en benchmark-analyse, der viste, at danske firmaer i gennemsnit betaler en overpris på mellem 25 procent og 30 procent på outsourcingmarkedet.

Men med denne nye ikke-offentliggjorte undersøgelse er Zangenberg & Company kommet tættere på, hvor overbetalingen finder sted.

Der er set eksempler på, at alle fire leverandører har indgået aftaler meget tæt på markedsprisen, men rådgivningsvirksomheden har altså iagttaget en særlig markedsdynamik, som kunderne bør være opmærksomme på. 

"Det er værd at bemærke, at vi finder aftaler, som ligger på markedsprisen, men det er typisk, de aftaler der, udover de store leverandører, også har inkluderet nogle af de mellemstore og udenlandske spillere i udbudsrunden," siger han.

Læs selskabernes svar på tiltale: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.

Her er konklusionen på de opsigtsvækkende tal

Læs også: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.

Men analysen og konklusionen er efter Henrik Zangenbergs mening meget klar:

Der finder konsekvent en overbetaling sted i de aftaler, der kun har været i dialog med de fire store leverandører.

"Vi har kun eksempler, der peger i den retning, selvom det selvfølgelig ikke er noget bevis for, at det altid er sådan. Men det er tilsyneladende ikke et perfekt marked, for så ville det jo ikke se sådan her ud," siger Henrik Zangenberg.

Zangenberg & Company har valgt at anonymisere leverandør og kunde, men understreger at nedenstående tabel ikke er et ualmindeligt billede på, hvordan sammenlignelige ydelser varierer i pris fra samme leverandør alt efter, hvilken udbudsform kunden har foretaget.

 Udbudsform
Historie
Pris ift Benchmark
Kunde 1
Udbud med markedsdeltagere - store såvel som mellemstore
Indgået i 2011
Pris = benchmark
Kunde 2
Dialog med markedsspillere.
Ny aftale 2012.
Pris 25% over benchmark
Kunde 3
Intet udbud.
Aftale indgået for mere end 5 år siden.
Pris 70% over benchmark
Kunde 4
Tilbud fra flere af de fire store aktører
Aftale indgået indenfor de sidste 5 år.
Pris 50% over benchmark

"Alle aftalerne i tabellen har en årlig værdi (den faktiske pris) på 10 millioner kroner, og flere af dem har en årlig værdi på over 30 mio kr. Der er altså tale om en årlig overpris på over fem milioner kroner for flere af aftalerne," foræller Henrik Zangenberg. 

Leverandørerne står ikke og banker på døren

Det handler om at invitere et bredt snit af markedet, hvis du ikke vil stå med en dyr og overbetalt it-outsourcingaftale.  

"Vi kan se ud af vores data, at de store leverandører i markedet har meget varierende prissætning på samme ydelser hos forskellige kunder. De kunder, der har opnået den rigtige pris, har opnået det i en konkurrence, hvor der har været et bredt udsnit af markedet - ikke kun de store," siger Henrik Zangenberg.

Så kunderne skal ifølge rådgivningsvirksomheden være opmærksomme på selv at skabe konkurrencen.

"Vi har udover vores undersøgelse også talt med kunder, som har betalt for meget hos en af de store leverandører. De fortæller os, at selvom de har været hos en af de store leverandører i lang tid, så oplever de ikke, at de andre store leverandører står og banker på døren for at forsøge at overtage deres kontrakt," siger Henrik Zangenberg.

Zangenberg & Company vil i løbet af de kommende par uger offentliggøre undersøgelsen og indtil da vil intet blive frigivet.

Computerworld har forelagt anklagen for de fire implicerede. Se deres svar her.

Læs selskabernes svar på tiltale: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere