Windows-chef: Sådan kommer vi ud til de danske it-chefer

Målsætningen med Windows 8 er at slå salget af Windows 7, som fik en forrygende start. For at få it-cheferne med på vognen, har Microsoft en tobenet strategi.

Artikel top billede

Foto: Mikkel W. Nielsen. (Foto: Mikkel William Nielsen)

Læs mere:
Windows 8 er fed - men bliver næppe populær

It-cheferne delte: Er Windows 8 værd at satse på?

Den officielle lancering af Windows 8 sparker for alvor gang i kodegigantens salgsmaskine, selv om styresystemet har været tilgængeligt for Microsofts storkunder med software-aftaler siden august.

Og de danske it-chefer kan forvente at blive kontaktet fra to fronter.

"Vi vil først og fremmest bruge vores store partnerkanal til at nå de danske it-chefer. Det er den metode, vi altid anvender, og med stor succes," fortæller Martin Thorning Hansen, divisionschef for Windows hos Microsoft i Danmark.

Har I stillet partnerne en ekstra gulerod i sigte for at få sparket gang i salget?

"Nej, det har vi ikke, men vores succes er betinget af partnerne, så det er en helt fast del af vores samarbejde. Men vi har en række kampagner, eksempelvis et lancerings-event for vores kommercielle kunder."

Microsoft har desuden afsat interne ressourcer til at sælge Windows 8.

"Vi har også interne account managers, der taler med it-cheferne. Deres opgave er at oplyse om de fordele, der er ved den nye platform og de produkter, som ligger rundt om styresystemet," siger han til Computerworld.

Bedre en Windows 7

Har i opstillet et mål for hvor mange licenser, der eksempelvis skal sælges inden for et halvt år, før Windows 8 er en succes?

"Nej, der er ikke sat antal på. Men når det er sagt, så skæver vi hele tiden til salget for Windows 7, der var vores bedst - og hurtigst sælgende operativsystem. Det er vores klare målsætning at slå Windows 7," siger Martin Thorning Hansen.

Læs også:

Windows' skæbnedag: Hele it-verdenen holder vejret.

Så meget kommer Windows 8 til at koste.

Video og billeder: Storslået lancering af Windows 8.

Windows 8 er fed - men bliver næppe populær

It-cheferne delte: Er Windows 8 værd at satse på?

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil