Sådan fik jeg 80.000 klassekammerater - og blev klogere

Klumme: Jeg har været elev i en klasse med 80.000 elever, og det fungerede bare perfekt ved hjælp af en række ret fikse ideer og løsninger.

Artikel top billede

Læs også: Sådan får du andre til makke ret - og grine imens.

Jeg gik i skole forrige måned.

Hos en professor henne på University of Pennsylvania.

Ja, ikke at det var så forfærdelig langt væk, som det lyder.

Professoren kom hjem til mig i stuen og fortalte og forklarede, og jeg tænkte og stillede spørgsmål og debatterede med mine klassekammerater, indtil jeg til sidst blev klogere, end jeg var.

Emnet lokkede mig til at deltage: Gamification.

Det handler om at gøre hverdagen til en leg og øge medmenneskers engagement i deres aktiviteter. Det kan du læse mere om her.

Det kan bruges til markedsføring, socialisering, uddannelse, eller bare til at få andre mennesker til at gøre, som man vil.

Jeg elsker det.

Verdens første kursus

Det var verdens første universitetskursus i Gamification.

Og dermed det bedste.

Faktisk var det hamrende interessant, så prisen var ikke noget problem. Det kostede desuden ikke noget.

Vi var flere, der blev lokket.

Kollegaen ved skrivebordet overfor mit var også med.

Og omkring 80.000 andre elever fra det meste af kloden.

Over en periode på halvanden måned uddannede professor Kevin Werbach fra Pennsylvania således cirka 80.002 mennesker over hele kloden om sit fag.

Knap 9.000 af os fik et diplom. Ifølge professor Werbach er det et rekordhøjt tal.

Kurset havde en række meget fikse løsninger på de åbenbare logistiske udfordringer, der følger med at undervise så mange mennesker online.

Sådan fungerede det - det var bare perfekt

Læs også: Sådan får du andre til makke ret - og grine imens.

De enkelte lektioner var indtalt til et kamera af en trænet pædagog og engageret underviser afbrudt af små spørgsmål undervejs, der lige tjekkede, om man fulgte med.

Vi fik en uge til at se en samling foredrag, hvorefter vi gennemførte en multiple choice-test.

En fin udgave af slagsen i øvrigt, hvor man ikke bare fik at vide, om man havde valgt det rigtige svar, men også hvorfor hver enkelt svar var enten rigtigt eller forkert.

Udtænkte snedige løsninger

En række skriftlige opgaver blev udstedt undervejs, hvor vi udtænkte snedige løsninger og akademiske overvejelser til den samme opgave.

Det handlede om at sælge et morgenmadsprodukt ved hjælp af Gamification.

Og hvad stilllede den stakkels professor så op med 80.000 skriftlige opgaver, tænker du nok.

Jo, han gjorde tre ting:

For det første stillede han opgaven meget præcist og gjorde samtidigt kriterierne for bedømmelsen lige så præcise.

For det andet bad han os elever om at bedømme mindst fem andre kollegers arbejde, før vi bedømte vores eget efter de samme, meget præcise kriterier.

Og endelig blev vi opfordret til både at rose og give forslag til forbedring.

Mange kvalificerede forslag

Resultatet var ikke bare en ensartet bedømmelse af vores arbejde, men også masser af opmuntring og måske allerbedst:

Mange kvalificerede forslag til at blive bedre givet af dedikerede, anonyme medstuderende over hele kloden.

Perspektiverne er enorme. Både økonomisk for udbyderne af kurset (jeg havde gladeligt betalt for mit kursus) og for den gode sag; at sprede lærdom i verden.

Muligt at udvide antallet vildt

Det er faktisk muligt at sprede viden til en ubegrænset mængde af deltagere i klassen over hele kloden, uden det giver mere arbejde til den traditionelle flaskehals, underviseren.

Nu var vi kun 80.000 denne gang, men der bliver ikke mere arbejde for professoren, hvis vi er 800.000 næste gang.

Det er ikke sidste gang, jeg går i skole på min skærm.

Oplevelsen var absolut positiv, og der var masser af støtte undervejs til at få gennemført det ikke helt lille stykke arbejde, vi blev bedt om.

Faktisk fik jeg mere støtte via skærmen end fra ham ved skrivebordet overfor. Og jeg blev klogere.

Jeg er nu en glad alumni fra Coursera.org, men der er flere konkurrenter såsom udacity.com og edx.org.

Prøv det!

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læs også: Sådan får du andre til makke ret - og grine imens.

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

Region Midtjylland

Frontend-udvikler med iværksættermindset

Midtjylland

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil