Her er fremtidens vilde teknologier fra Microsoft

I samarbejde med over 850 forskere kigger Microsoft i glaskuglen. Se hvor vidt Microsoft mener, at man kan drive det med et gigantisk budget.

Artikel top billede

Læs også:
Microsoft åbner døren: Sådan forsker vi i sære ting

Microsoft vil være på den yderste kant i den teknologiske udvikling, derfor investerer virksomheden hårdt i forskning.

For Microsoft handler det om at høste de bedste ideer, og det er et vedvarende arbejde, der foregår ved i alt 13 laboratorier i verden.

Det sker blandt andet i England, hvor Microsoft ligger godt placeret med virksomhedens Research Lab midt mellem Cambridges universitetsbygninger.

"Vi vil udvikle døgnet rundt. Derfor er vi tilstede i hele verden," siger Andrew Blake, der er professor og direktør ved Microsoft Research Cambridge.

Med 200 samarbejdende forskningsstuderende i Cambridge og over 850 på verdensplan skorter det ikke på nye ideer.

Alt fra big data, telekommunikation, medicin, biologi, virtual reality og meget mere kastes op i luften og undersøges. Noget gribes, andet falder til jorden.

Microsoft Research Lab i Cambridge, åbnede onsdag den 14. november dørene for pressen. Her gav virksomheden og forskningsstuderende et indblik i, hvordan din fremtid bliver.

Verdener smelter sammen

Et af forskningsområderne, der i øjeblikket har et særligt fokus fra Microsoft, er videreudviklingen af deres Kinect platform.

"Vi startede med grøn skærm med konsol, derefter musen og i dag touch-skærme. I fremtiden vil vi se interfaces, der ikke er afhængig af fysiske rammer," siger Andrew Blake.

Microsoft tror på en fremtid med interfaces, der er som taget ud af filmen Minority Report.

Teknologien kaldes "Augmented reality". Microsoft erkender dog, at der stadig er et godt stykke vej til at gøre visionen til realitet.

"Det er to verdener, der smelter sammen. En person, som interagerer med pixels, som flyver i rummet. Der er vi dog langt fra endnu, men vi vil løfte teknologien og gøre det muligt," siger Shahram Izadi, der forsker i augmented reality, blandt andet ved hjælp fra det to år gamle Microsoft Kinect hardware.

Shahram Izadi har helt klare ideer om, hvordan teknologien i fremtiden kan benyttes af virksomheder og almindelige forbrugere.

"Forestil dig at afholde et telefonmøde, hvor din gæst bliver projekteret i 3D lige foran dig," siger Shahram Izadi.

Her er de vilde forskningsprojekter

Et af projekterne, der har potentialet til at nedbryde grænserne mellem den fysiske og virtuelle verden, er projekt Colletta.

Ved hjælp af en censor på håndledet, infrarødt-kamera og et gyroskop er det muligt for Gavin Smyth, at simulere sin hånd og fingre.

"Det er planen, at hele apparatet skal være på størrelse med et armbåndsur. Vi forestiller os, at et endeligt produkt kan bruges i spilindustrien, hvor man eksempelvis kan bruge enheden til at bygge sit eget våben i et action-spil." siger Gavin Smyth.

At Microsoft har sine øjne rettet mod projektet er helt tydeligt. Projektet blev nævnt flere gange i Microsofts gennemgang af tankegangen bag Microsoft Research Lab.

Hvilket er imponerende taget i betragtning af, at Projekt Colletta er gået fra ide til prototype på tre måneder.

"Sådan et produkt kan bruges alle steder, hvor virksomheder ikke ønsker at være låst af almindelige kontrolenheder. Lige nu eksisterer lignende løsninger via datahandsker, men handskerne har ikke lige så stor finesse som vores prototype," siger Gavin Smyth, og demonstrerer funktionaliteten ved at lave det berømte djævletegn med lillefingeren og pegefingeren strakt ud.

"Måske har vi også en chance i pornoindustrien," siger Gavin Smyth og griner.

Microsoft arbejder med studerende

Under mottoet "Gør ideer til realitet" kigger Microsoft på de bedste ideer. Helt specifikt er det den kreative tilgang, der er i højsædet.

"Den kreativitet vi arbejder med i basisforskningen, tages videre til produkterne. Microsoft skal se langt, når det kommer til vores produkter," siger Andrew Blake.

Han mener, at det kræver en bestemt tilgang til udviklingen, hvis de gode ideer på sigt skal udmønte sig til et unikt produkt.

Alene det at suge viden fra de studerende er ikke nok, der skal mere til.

"Vi startede oprindeligt projektet for at flytte ideer til Microsoft Business. Men det er ikke nok i dag, det holder ikke. I stedet sætter vi i dag fokus på at fremme hele området indenfor computerdatalog," Andrew Blake.

Ifølge tal fra The Economist bruger Microsoft årligt 12,9 milliarder dollars på forskning og udvikling. Det svarer til 75,43 milliarder danske kroner.

Det giver virksomheden en femte plads på verdensplan, når det kommer til investeringer i forskning.

Læs også:
Microsoft åbner døren: Sådan forsker vi i sære ting

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S