Sådan leger du detektiv med overvågning via nettet

Find ud af om dit eget navn bliver nævnt på nettet. Eller hold øje med et bestemt mærke eller produkt. Det er nemt at sætte et program til at foretage overvågning for dig. Se her hvordan det fungerer.

Informationsstrømmen på nettet er en ren tsunami, der kan være svær at navigere i. 

Heldigvis findes der flere forskellige værktøjer, der kan hjælpe med at holde styr på noget af al det, som der skrives om på nettet.

Og som har en særlig interesse for dig.

En af de smarte metoder er programmet Mention, der fungerer som din private sporhund, når du først har fodret den med lidt information.

Du skal vælge et nøgleord eller sætning, som Mention skal lægge mærke til.

Desuden har du mulighed for at vælge, om der skal søges på bestemte sprog og flere forskellige webtjenester eksempelvis Twitter og Facebook.

Du kan naturligvis lege detektiv for at finde ud af, om nogen nævner dit navn rundt om på nettet.

Men det kan også bruges, hvis du er specielt interesseret i et mærke, et produkt eller en virksomhed - måske din egen.

Umiddelbart minder Mention om den efterhånden gamle webtjeneste Google Underretninger - på engelsk Google Alert.

Den er dog væsentlig mere overskuelig, og du får med Mention ikke sendt links via mail, der bare ender med at fylde indbakken op.

Mention er som udgangspunkt gratis, men det er med begrænsninger. Historikken går kun en måned tilbage, og det er kun 500 omtaler eller "mentions", som programmet kan holde styr på.

Hvis du svinger dankortet for cirka 100 kroner til 600 kroner om måneden, åbner det for en række mere avancerede funktioner.

Det giver blandt andet overblikket over 50.000 omtaler - og ikke mindst adgang til større statistisk materiale og mulighed for at eksportere de indsamlede data.

Du kan prøve Mention gratis her (fås både som program til Windows og som plugin til Google Chrome).

Alternativt kan du give dig i kast med Google Underretninger her.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S