Derfor blev Borger.dk ramt af stor-nedbrud

Sidste uges store nedbrud på Borger.dk kan skyldes flere ting, mener Digitaliseringsstyrelsen, som nu har lagt hovederne i blød for at finde en permanent sikring mod fremtidige kortslutninger.

Artikel top billede

Da Danmarks store borgerportal, Borger.dk, i sidste uge gik ned to dage i træk, skyldtes det et rekordstort rykind.

Det fortæller kontorchef Jimmy Kevin Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen.

"Vi havde i den første uge af 2013 omkring 400.000 besøgende mod normalt 300.000 på en uge," siger han og erkender, at det ikke er godt nok, at hjemmesiden brager ned trods den positive udvikling for sitet.

Og slet ikke efter, at Folketings-politikerne har besluttet, at danskerne fremover skal betjene sig selv på netop Borger.dk frem for at besøge borgerservicecentre og ringe til kommunerne med henblik på at spare en milliard kroner fremme i 2015.

"Kapaciteten skal naturligvis tilpasses de stigende besøgsmængder, så lige nu er vi gået i gang med at finde den rette balance mellem økonomi og kapacitet," siger Jimmy Kevin Pedersen.

I gang med analyserne

Udover det rekordstore antal besøgende, peger Jimmy Kevin Pedersen på, at nedbruddet kan skyldes, at sitet midt i 2012 blev opgraderet fra Microsoft Sharepoint 2007 til 2010.

Nogenlunde samtidig blev hjemmesiden også redesignet for at gøre den mere selvbetjeningsvenlig.

"Lige nu står vi over for en optimeringsøvelse med det redesignede site, så vi får tilpas kapacitet for pengene," lyder det fra Jimmy Kevin Pedersen.

Mere CPU og RAM

Ved sidste uges nedbrud onsdag og torsdag satte Borger.dk-leverandøren NNIT ekstra RAM og CPU'er ind torsdag, hvilket stabiliserede sitet.

Jimmy Kevin Pedersen vil på nuværende tidspunkt ikke sætte beløbsstørrelser på, når det gælder om at sikre en klippefast drift i fremtiden.

"Vi havde en forventning om, at vi havde kapacitet nok, men nu må vi altså til at kigge på en mere fremtidssikker løsninger," forklarer han og påpeger, at det forestående analysearbejde med hensyn til at sikre Borger.dk mod nedbrud på grund af overbelastning vil tage en uges tid.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S