Artikel top billede

Sådan får du størst gevinst ud af de dyre it-konsulenter

Klumme: Dårligt samarbejde med it-konsulenter kan blive en dyr omgang, mens godt samarbejde kan udløse store gevinster. Se her, hvordan du helt konkret kan få bedre udbytte af it-konsulenterne.

Mit arbejde har, siden jeg blev færdig med min uddannelse som cand.it i 2009, været præget af samarbejde med en hel del konsulenter, hvilket ikke er usædvanligt, når man er uddannet i it-branchen og arbejder med it-projekter.

Nogle gange er det gået godt, andre gange mindre godt.

Jeg har løbende undret mig over, at man ikke på IT-Universitetet beskæftiger sig mere med dette område, da et dårligt konsulentsamarbejde både kan være dyrt for organisationen, ødelæggende for arbejdsglæden og ikke mindst resultere i, at kvaliteten af projekterne bliver dårligere.

For nylig havde jeg imidlertid en rigtig succesoplevelse med et samarbejde og besluttede mig for at få noteret, hvad det var, der fungerede i dette samarbejde, til inspiration for andre.

Beslut dig for at lære

Fordelen ved konsulenter er, at de har specialistviden.

Insister på at forstå det materiale, konsulenten udarbejder.

Efterhånden som du og konsulenten arbejder jer igennem materialet, vil I opleve "issues", som er ting, I ikke umiddelbart kan afklare.

De bliver oftest indført i en "issuelog".

Hvis du arbejder med en issuelog, så sørg for, at det er dig, der vedligeholder den.

Skriv selv

Til de fleste projekter, jeg har haft en konsulent på, har konsulenten skullet være med til at udarbejde skriftligt materiale.

Her kan det middelbart lyde selvmodsigende at hyre en konsulent og samtidig skrive en stor del af materialet selv, men det giver den nødvendige indsigt i stoffet og betyder, at viden bliver i organisationen.

Det har virket godt for mig selv at skrive materialet og lade konsulenten færdiggøre/kommentere det.

Du kan også vælge at lade konsulenten starte med at skrive de afsnit, hvor det er svært at komme i gang, for eksempel på grund af manglende viden, og selv færdiggøre det.

Endelig kan du vælge, at I skriver afsnittet sammen på gammeldags skolemaner.

Det er en rigtig god metode til at komme ud over den "kommunikationskløft", som opstår, når du forsøger at forklare en arbejdspakke til konsulenten, inden du måske selv helt har forstået den.

Overlad endelig ikke hele skriveopgaven til konsulenten alene.

Dermed opnår du ikke en større forståelse af opgaven.

Sådan kommer du videre

Tag de interne kampe

Jeg har ofte hørt udtrykket: "Min uafhængige konsulent siger det", underforstået "ergo er det sandt".

Husk, at ingen konsulenter er uafhængige, og i dine kollegers øjne slet ikke "din" konsulent.

Brug tiden på at høre (og ikke mindst forstå), hvad konsulenten har at sige.

Dan dine egne meninger, og argumenter ud fra det.

Hvis en organisation er tvunget til at lade to eksterne konsulenter tage dialogen, fordi emnet er for svært at diskutere for de parter, der har beslutningskompentencen, har organisationen et problem, som er ganske alvorligt.

Kend din organisation

Kend din egen organisation, så du kan tage de interne kampe, der kan opstå i forbindelse med et projekt, men også så konsulenten kan deltage på et passende niveau, hvis han deltager i møder.

Du er ofte den eneste kilde til denne insider-viden for konsulenten, og det er dig, der har ansvaret for, at der er et effektivt udbytte af de møder, konsulenten skal deltage i, og dermed en effektiv udnyttelse af konsulentens tid.

Du er nu arbejdsgiver

(særligt for de nyuddannede)
Agér som en arbejdsgiver/leder.

Ledelse er ikke en eksakt videnskab, men lad dig inspirere af de gode ledere, du har haft.

Det, der har virket for mig, har været tre simple ting:

1. Foretag forventningsafstemning om opgaven. F

å den beskrevet i så klare vendinger som muligt, og få konsulenten til at forklare den over for en tredjepart (for eksempel din leder, mens du lytter).

Få desuden konsulenten til at formulere sin forståelse af opgaven i en mail, som udgør jeres aftale.

På den måde er alle orienteret, og du er sikker på, at opgaven er forstået og modtaget.

2. Løbende kommunikation med konsulenten.

Det har virket for mig at ringe (ikke skrive) til konsulenten hver fredag eftermiddag.

Jeg hører lidt om processen, jeg beder om at se delprodukter, og jeg fortæller fra min side af bordet om, hvordan det går på de interne linjer. Hvilke udfordringer jeg har, og hvad der er løst/afklaret.

Dels får konsulenten ro i maven i forhold til, at de interne kampe bliver taget, dels kan han/hun også levere uformel sparring i forhold til, hvordan du kan håndtere kampene.

Denne sparring kan du så, fordi det er fredag eftermiddag, tage med hjem og tænke lidt over hen over weekenden og så tage op igen om mandagen, hvis du stadig synes, det giver mening.

3. Driv processen selv.

Det er DIG og dig alene, der har ansvaret for, om I lykkes eller ej.

Det indebærer, at planlægningen og processen godt kan tegnes i fællesskab, men det er dig, der skal have overblikket.

Ovenstående råd er blot ment som inspiration til, hvordan du som (nyuddannet) akademiker kan arbejde mere effektivt med konsulenter.

Læs dem, debatter dem, del dem - gerne med din konsulent eller din kollega.

Julie Sanders er konsulent hos Kombit.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere


MS Power Platform - hvad kan det for dig?

Med Microsoft Power Platform kan virksomhederne både visualisere og dele deres data helt uden kendskab til at kunne kode og digitalisere arbejdsgange. Hør hvordan en række danske virksomheder anvender platformen i store dele af virksomheden – og med succes.

24. august 2021 | Læs mere


Opgøret med legacy-systemer: Få styr på mulighederne, planen og businesscasen

I en verden hvor alt forandres konstant, og hvor kravene til virksomhedernes digitale formåen vokser, er der stadig mange organisationer og virksomheder, der bliver hæmmet af deres legacy-systemer. Det kan være en lang og hård rejse at afskaffe disse systemer, men på sigt kan virksomhederne høste frugt af deres arbejde.

25. august 2021 | Læs mere






Computerworld
Tysk unicorn-app stormer ind på det danske marked: Vil levere dine dagligvare-indkøb på 10 minutter
Gorillas er en app-drevet udbringningstjeneste, der er blevet kaldt for Europas hurtigstvoksende startup. Tjenesten vil nu udbringe dagligvare til danskerne inden for 10 minutter.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
Job & Karriere
Så meget kan du tjene: Disse stillinger giver den højeste løn i den danske it-branche lige nu
Du skal have ledelsesansvar, hvis du vil helt tops i lønhierakiet i den danske it-branche, viser nye tal. Se hvor meget du kan tjene i de stillinger i it-branchen, der giver den højeste månedsløn lige nu.
White paper
Sådan får du maksimal værdi af serverudskiftning i SMV-organisationen
I denne analyse får du viden om, hvornår du udskifter hardware i den mellemstore virksomhed, så du optimerer værdien af både den eksisterende og kommeunde investering.