Anbefaling: Sådan skal it gøre dit sygehus langt bedre

Danmark skal hæve niveauet og sænke omkostningerne i sundhedssektoren, hvor it-værktøjer og dataudveksling bliver nogle af grundpillerne. Læs hvordan vi kan gøre det her.

Artikel top billede

15 konkrete forslag til at styrke væksten og eksporten samt skabe arbejdspladser i Danmark på vores sundheds- og velfærdsområder.

Det er, hvad S-R-SF-regeringen med erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) og sundhedsminister Astrid Krag(SF) som de centrale skikkelser tirsdag modtager fra vækstteamet for sundheds- og velfærdsløsninger.

Blandt forslagene gemmer der sig flere områder, som danske it-leverandører kan skrive sig bag øret.

Sundhedsdata til industrien

Under overskriften "Bedre rammer for forskning og udvikling" tilskynder vækstteamet i sin første anbefaling til, at Danmark får en national strategi for adgang til danskernes sundhedsdata.

Dermed kan blandt andet medicinalindustrien brygge piller og hostesaft ud fra disse mange datasæt, uden der som i mange andre lande først skal indhentes sundhedsdata om befolkningen, hvilket typisk koster mange penge.

Vækstholdet eksemplificerer industriens lettere adgang til sundhedsdata med, at lægemidler i dag ofte tager op mod 12 år og koster i omegnen af små 10 milliarder kroner at udvikle.

Med en strategi til udlevering af sundhedsdata kan både omkostninger og tidsforbrug nedbringes markan.

Sundhedsindustrien kan samtidig være hurtigere end konkurrenterne fra andre lande til at markedsføre dens produkter.

Kom med en data-strategi i år

Det offentlige sundhedsvæsen kan også selv høste mange fordele ved en national strategi for adgang til danske sundhedsdata, mener vækstholdet bag rapporten.

Det kan ske i form af databaseret it-understøttelse af kliniske beslutninger, kvalitetssikring og patientsikkerhed til brug i den kliniske dagligdag på hospitaler og hos lægen, mener vækstteamet.

"Endeligt er der ikke mindst et betydeligt potentiale i data til brug for forskningsbaseret innovation på området også inden for patientrettede værktøjer, som for eksempel telemedicin og elektronisk adgang til egne oplysninger fra sundhedsvæsnet," hedder det i rapporten.

Vækstteamet beskriver, at mange af disse tiltag og dataudveksling allerede i dag finder sted rundt omkring i staten, i regionerne og i kommunerne, men der mangler et mere stringent fokus på potentialerne.

Derfor foreslår vækstteamet, at Sundhedsministeriet i år udarbejder en national strategi for sundhedsdata, så Danmark bliver førende i verden til at anvende sundhedsdata og gøre dem kommercielt anvendelige - med hensyntagen til datasikkerhed og etiske aspekter.

Mulighed for eksporteventyr

Udover en strategi for dataudvekslingen efterlyser vækstteamet også klare politiske retningslinjer.

Kan eksportere for milliarder og atter milliarder

De politiske ambitioner skal danne rammerne og tempoet for selve digitalisering af velfærdsområderne samt skabe gode vilkår for offentlig-privat samarbejde.

"Ved at udvikle løsninger, der inddrager brugernes behov og erfaringer samt dokumentere, at løsningerne fungerer i praksis, er der mulighed for at danske virksomheder kan opnå en konkurrencefordel i eksportøjemed," lyder en anden it-anbefaling til regeringen.

For at anskueliggøre potentialet fremhæves det i rapporten, at USA i 2010 brugte godt 1.200 milliarder kroner alene på sundheds-it, hvilket for øvrigt steg til cirka 3.700 milliarder i 2011.

Det potentiale skal den kommende digitaliseringsreform være med til at indfri, når staten, regionerne og kommunerne til sommer sætter sig til forhandlingsbordet for at diskutere den offentlige økonomi i 2014.

Mere telemedicin til danskerne

Drøftelserne om fire måneders tid mellem de tre offentlige hovedspillere vil med stor sandsynlighed medføre, at der bliver indført nationale udrulninger af blandt andet telemedicin til danskerne.

Faktisk anbefaler vækstteamet også i sin rapport, at Danmark bør udbygge sin position som prøveland for telemedicin og mobile sundhedsløsninger.

"Det kan gøres ved at udpege regionale innovationsmiljøer, hvor nye løsninger udvikles og afprøves, og hvor business cases, patient empowerment, sammenhængende teknologiske løsninger og sammenhængende arbejdsgange er bærende begreber," skriver vækstteamet i rapporten.

"Danmark vil hermed underbygge sin førerpositionen inden for sundheds-it og telemedicinske løsninger," konstateres det i anbefalingerne med henvisning til en undersøgelse fra EU-Kommissionen.

Brug af big data 
Også brugen af business intelligence-termen 'big data' skal sættes i spil for at give danskerne bedre velfærd i en barsk økonomisk virkelighed.

"Det skal undersøges, hvordan forskellige typer af data, for eksempel de data, borgere løbende indsamler og genererer om egen sundhedstilstand, vaner og livsstil og for eksempel data fra private virksomheder, kan samles, struktureres og kommercialiseres for at udnytte vækstpotentialet på området," skriver vækstteamet i sin rapport.

Holdet bag anbefalingerne til erhvervs- og vækstministeren samt til sundhedsministeren foreslår, at dataindsamlingen kan ske i partnerskab mellem offentlige og private virksomheder.

Hele rapporten fra vækstteamet for sundheds- og velfærdsløsninger kan du læse her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Immeo

    Legacy-modernisering fejler, når man ikke ved, hvad man erstatter

    Mange offentlige legacy-systemer rummer kritisk forretningslogik, som ikke findes i dokumentationen, men kun i koden.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS