Artikel top billede

Stortest: Derfor er Office 2013 den hidtil bedste version

Test: Microsoft har med Office 365 Home Premium udvidet sin pakke af kontorprogrammer med fremragende funktioner.

Læs også:

Sådan binder Microsoft din Office-licens til computeren

Computerworld News Service: Med Office 365 Home Premium, der allerede er i handlen, befinder Microsofts pakke af kontorprogrammer sig så tæt på cloud, som det er muligt uden faktisk at køre i skyen.

Denne orientering mod cloud afspejler sig i det nye Office 365-navn (der er lånt fra Microsofts online-tjenester til erhverv), den nye leveringsmodel med streaming af applikationer (ingen installationsdiske) og den nye abonnementsbaserede betalingsmodel (hvor man betaler på måned- eller årsbasis).

Foretrækker man at købe fremfor at leje, er der dog også mere konventionelle udgaver af Office 2013 tilgængelig.

Det får man for pengene

Office 365 Home Premium er designet til at gøre den abonnements-baserede tilgang så attraktiv som mulig for alle de, der endnu ikke har opgivet Microsoft Office til fordel for OpenOffice, LibreOffice eller Google Dokumenter.

For 799 kroner om året får man fem installationer af Office 365 Home Premium (de konventionelle udgaver er begrænset til en enkelt installation) og adgang til Office-ressourcer i skyen.

Disse cloud-ressourcer inkluderer ikke alene SkyDrive og de browser-baserede Office-programmer, men også personligt tilpassede indstillinger, der følger brugeren, hvor end man logger på, samt muligheden for at installere midlertidige kopier af Office 2013-programmerne på lånte eller delte computere.

Et Office 365 Home Premium-abonnement inkluderer også 60 minutters Skype-opkald hver måned og ekstra 20 gigabyte lagerplads på SkyDrive.

Skal blive ved med at betale

Når abonnementsperioden udløber, skifter alle programmer tilbage til kun at kunne vise og ikke redigere dokumenter, hvis man ikke fornyer sit abonnement.

Den eneste hage ved Office 365 Home Premium er, at den kun er til ikke-kommerciel brug. Hvis man vil bruge Office 365 til "omsætningsgenererende aktiviteter," skal man i stedet købe Office 365 Small Business Premium eller en af de andre udgaver, der er til arbejdsbrug.

Microsoft oplyser, at man sandsynligvis er dækket ind, hvis Office-abonnementet på ens arbejde inkluderer hjemmebrug.

Forbindelse til skyen og installation

Læs også:

Sådan binder Microsoft din Office-licens til computeren

Microsoft leverer Office 365 til brugerens computer på en ny måde.

I stedet for at køre det traditionelle .MSI-installationsprogram fra et medie downloader man en installations-fil på 500 kilobyte fra nettet.

Denne fil starter en "streamet" download, der henter Office-komponenterne og installerer dem på et virtuelt filsystem ved hjælp af Microsofts teknologi til applikations-virtualisering (App-V). En af fordelene ved det er, at Office 365 Home Premium kan installeres ved siden af tidligere versioner af Office.

En anden fordel er en hurtig installation. På min forbindelse tog  det kun cirka fem minutter at få hele Office-pakken - Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Access, Publisher og OneNote - installeret og op at køre, mens der kørte en PowerPoint-præsentation i baggrunden, der fremviste de nye funktioner.

Hvis nogen del af pakken risikerer at gøre computeren langsommere, bliver man advaret om det med en dialogboks.

Jeg fik sådan en advarsel et par gange, men kun i forbindelse med den allerførste brug af et givet program. Derefter kørte alting, som det skulle.

Hænger sammen med nettet

Office 2013 er tæt integreret med Microsofts online-tjenester både med det formål at gøre brugerens arbejde tilgængelig fra skyen og for at gøre det lettere at samarbejde.

Man behøver ikke have en Microsoft-konto for at bruge pakken, men det giver automatisk adgang til filer på SkyDrive, hvor man i fællesskab og samtidig med andre brugere kan redigere dokumenter.

Herudover vil enhver brugertilpasset indstilling flytte med, når man bruger Office på en anden computer - det gælder ikke blot kosmetiske indstillinger af den grafiske brugergrænseflade men også ting som tilpassede ordbøger i Word.

En særligt smart funktion er Office On Demand, der kan "streame" en midlertidig kopi af Office 365 Home Premium til en pc, der ellers ikke har Office installeret.

Når man er færdig, lukker man bare programmet, som herefter afinstallerer sig selv uden at efterlade et spor.

Jeg har brugt Office on Demand til at køre Word 2013 på en Dell Latitude 6430u Ultrabook, og selvom programmet en gang imellem gik lidt i stå, mens det efter behov downloadede nogle ekstra komponenter, så var det helt installeret og klar til brug på cirka fem minutter.

Installationsprogrammerne lagres i den lokale cache, så selv efter en genstart kan man starte en ny Word fra Office On Demand på få sekunder.

Ingen brugerindstillinger gemmes, da det er en midlertidig installation, der ikke efterlader noget spor efter sig. (Ulempen er dog, at heller ikke tilpassede ordbøger streames til Office On Demand.)

Fornuftige forbedringer

Læs også:

Sådan binder Microsoft din Office-licens til computeren

Den største synlige ændring i hvert program er anvendelsen af den nye grafiske brugergrænseflade fra Windows 8 samt en mulighed for at tilpasse den til brug på en berøringsskærm ved at gøre de grafiske elementer større.

Især den nye Outlook skiller sig ud fra tidligere versioner og har et langt mere roligt og rent design. Ændringerne i Outlook er dog ikke udelukkende visuelle.

Programmet lagrer e-mails på en langt mere effektiv måde og gør det muligt at svare på en e-mail direkte fra indbakken (hvilket er en fin måde at undgå at have alt for mange vinduer åbne samtidig).

Herudover kan man få vist aftaler og kontaktoplysninger uden at skifte væk fra e-mail.

Word og Excel er bedre

Jeg nævnte muligheden for fælles redigering af dokumenter - det er noget, Word udnytter godt - men flere andre nye funktioner i Word imponerer mig endnu mere.

Kommentarer i dokumenter fungerer nu mere ligesom debattråde, så man kan sende detaljerede overvejelser om ændringer frem og tilbage, uden at dokumentet drukner i kommentarer.

Markeringer kan vises i forkortet form og kommentarer kan markeres som afsluttede, når der er svaret på dem. En anden fin detalje er funktionen til at fortsætte, hvor man slap. Når man genåbner et tidligere redigeret dokument i Word, husker programmet, hvor man var i teksten og viser brugeren dette sted.

Excels nye funktioner er en blandet pose godter til regnedrengene og -pigerne samt værktøjer til den almindelige bruger.

Der er hjælpesomme nye funktioner som Flash Fill, som grundlæggende er en form for autofuldførelse. Funktionen finder eksisterende mønstre i et regneark og hjælper med at reproducere dem automatisk.

Det lader dog til kun at være brugbart i meget særlige tilfælde. For de mere avancerede brugere er der forbedringer af pivottabeller såsom funktionens evne til at foreslå den bedste måde at omdanne udvalgt data til en pivottabel.

Desuden er der en virkelig nyttig nye funktion til datavisualisering ved navn Quick Analysis Lens, der kan give et preview af diagrammer og grafer over udvalgt data, ligesom man hidtil har haft mulighed for at få en forhåndsvisning af tekstformatering i Word-dokumenter.

PowerPoint og OneNote

Mange af ændringerne i PowerPoint er små, men ikke desto mindre nyttige. Der er nye værktøjer til justering og placering af objekter, så det er lettere at give en præsentation et konsekvent design på tværs af alle slides.

Fremlæggerens skærm har fået en overhaling (man kan nu for eksempel navigere i og arrangere slides, uden at det bliver vist i diasshowet).

Herudover er der automatisk opsætning ved brug af flere skærme. Det overrasker mig, at Publisher ikke står fuldstændigt i skyggen af Word, men derimod stadig er populær blandt private og små virksomheder.

Derfor har Microsoft holdt fast i programmet. Også Access findes stadig i kontorpakken, selvom størstedelen af dens funktioner gradvist er overtaget af alt fra Outlook til webbaserede tjenester såsom Remember the Milk.

Til sidst er der OneNote (der ikke er tilgængelig via Office On Demand), som står overfor hård konkurrence fra tjenester som Evernote, men som nu har den fordel, at noter automatisk kan synkroniseres via SkyDrive og SharePoint.

Her er dommen

Læs også:

Sådan binder Microsoft din Office-licens til computeren

En ny funktion, jeg stadig ikke helt ved, hvad jeg skal synes om, er Apps for Office, som gør det muligt at tilføje forskellige værktøjer - ordbøger, tekstanalyse, stregkodegeneratorer - som udviklere stiller til rådighed (som regel koster de noget) i Office Store.

Når man installerer en app, dukker den op i et panel i siden af det aktuelle dokument. Ikke alle de apps, jeg har prøvet, virkede, og flere af dem var ikke meget andet end ændrede websites.

Jeg vil tro, at denne funktion skal finpudses lidt og indeholde et bedre udvalg af apps, før den kan tages alvorlig, men den har bestemt potentiale. I Excel er der virkeligt nyttige udvidelser såsom værktøjer til at generere heat maps og andre datavisualiseringer.

Den nye abonnementsmodel, større integration med Microsofts tjenester og unikke måder at udrulle på gør Office 365 Home Premium meget værd til hjemmebrug med op til fem brugere.

Så må vi se, hvad forbrugerne synes om muligheden for at abonnere på Office frem for at købe pakken af kontorprogrammer én gang for alle.

En ting er dog sikker: 2013 er den hidtil bedste version af Microsoft Office. Desuden lover Office 365 Home Premium godt for erhvervsudgaverne af Office 365, som Microsoft lancerer 27. februar.

Karakterer

Tekstbehandling (vægtet 20 procent): 10
Regneark (vægtet 20 procent): 9
Præsentation (vægtet 20 procent): 8
Interoperabilitet (vægtet 15 procent): 9
Brugervenlighed (vægtet 15 procent): 9
Værdi for pengene (vægtet 10 procent): 9

Samlet karakter: 9,0 - Fremragende

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere