Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Derfor er websiderne så lang tid om at loade

Synes du, at mange websider er lige lovligt tunge at danse med, når du besøger dem? Her får du forklaringen.

Billeder og video kan skabe liv på websider, og annoncer bringer som regel også smilet frem hos økonomichefen.

Den slags indhold betyder dog også, at siderne vokser i størrelse, og konsekvensen kan være, at de dermed bliver længere tid om at loade, når brugerne besøger dem.

"Sider bliver ved med at blive større. Og større. OG STØRRE," skriver bloggeren Tammy Everts, der arbejder med web performance og er ansat i it-firmaet Radware.

Hun henviser til data fra siden HTTP Archive, der har statistik over opbygningen af de mest populære sider på nettet.

"Den gennemsnitlige top 1000-webside er 1575 KB. I foråret var den gennemsnitlige side 1246 KB. Det repræsenterer en 26 procents stigning på bare seks måneder og en stigning på 151 procent på tre år," skriver Tammy Everts.

Bredbånd løser ikke problemet

Og selvom man måske kunne tro, at stadig hurtigere bredbåndsforbindelser løser problemet med tungere sider, mener bloggeren ikke, at det er tilfældet.

"Hurtigere netværk løser ikke alle udfordringerne med opsvulmende sider. Hvis jeg havde en dollar for hver gang, jeg har hørt eller læst om nogen, der siger, at store sider ikke er et problem, fordi netværkene bliver hurtigere ... Ja, så ville jeg have mange penge."

Det skyldes blandt andet, at det ikke er alle brugerne af websiden, der har en hurtig forbindelse, ligesom mange af os også stadig bøvler med eksempelvis Edge eller ringe 3G-dækning på smartphonen.

Det fylder på siderne

Bloggeren peger på, at billeder typisk står for mere end halvdelen af websidens størrelse - i gennemsnit 804 KB per side, hvor det tal for tre år siden kun var 372 KB.

Sådan behøver det dog ikke være. Man kan eksempelvis opnå en bedre svartid på hjemmesiden ved at anvende de mest optimale formater til billederne og ikke lade dem blive læst ind i højere opløsning end nødvendigt.

Selvom brugen af Flash - der også kan gå ud over webside-størrelsen - er for nedadgående, modsvares denne tendens blandt andet af, at stadig flere websider anvender speciallavede skrifttyper, hvilken ifølge Tammy Everts også kan være data-krævende. 

"Jeg føler, at vi bruger ufattelig meget tid på at tale om, hvor vigtigt det er at gøre sider mindre og mere simple, og at det burde have en eller anden effekt derude. Men det er svært at se effekten, når man ser på de her tal," skriver Tammy Everts.

Sådan tjekker du dine egne websider

Du kan nemt tjekke, hvor meget dine egne websider fylder.

Hvis du anvender Chrome som browser, trykker du på F12, vælger netværk og reloader siden.

Nederst i venstre hjørne ser du nu, hvor meget data der loades, og hvor længe siden er om at blive læst ind i browseren.

Størrelsen kan variere fra gang til gang, hvis der eksempelvis er forskellige annoncer, men det giver et indtryk af, om siden er tung eller let at loade.

Du skal også være opmærksom på, at der typisk indlæses mest data, første gang du besøger siden.

Computerworld.dk, som vi naturligvis har besøgt et par gange, ligger eksempelvis på mellem 130 KB og 256 KB.

Jp.dk lå ved første load på hele 4 MB og efterfølgende på mellem 356 KB og 476 KB.

Eb.dk fyldte, første gang vi loadede siden, 1,9 MB, mens finansmediet ft.com var oppe på 2,7 MB.

Mange udfordringer for webudviklerne

Samtidig med, at der er kommet et øget fokus på brug af eksempelvis billeder og video på websider, er de generelle skærmopløsninger også vokset - hvilket igen har en betydning for, hvor meget indhold der kan klemmes ind på et skærmbillede.

I 2012 oplevede vi et afgørende vendepunkt i web-brugernes skærmoplysninger.

Statcounter kunne for første gang registrere, at opløsningen 1366 x 768 var den mest populære, mens 1024 x 768 blev henvist til andenpladsen.

Samtidig har webudviklerne fået den udfordring, at stadig flere brugere besøger websiderne fra smartphones og tablets.

En måde at løse den udfordring på er ved at anvende såkaldt responsivt webdesign, så siderne tilpasser sig den specifikke enhed, brugeren besøger den fra.

HVis du er webudvikler eller -designer eller arbejder med brugervenlighed, hører vi meget gerne om dine egne erfaringer med godt webdesign i debatten.

Læs også:

Sådan skal webudviklere designe til gigant-skærme

Her er CMS-opskriften: Sådan får du succes på nettet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere