Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Computerworlds læsere har talt, og blandt fem nominerede kandidater har vi nu fundet den endelige vinder af Årets it-fuser 2013. Læs reaktionerne fra årets suveræne "vinder".

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet er årets største it-fuser. 

Det mener hovedparten af de Computerworld-læsere, som i december har givet deres mening til kende via en afstemning.

I alt tikkede 854 stemmer ind, og her valgte 346 personer, eller hvad der svarer til 40 procent, at sende det famøse kort til rejser med offentlige transport helt i top.

Mens læserne ikke er i tvivl om, at Rejsekortet er en suveræn it-fuser, er "vinderen" selv anderledes positiv omkring sit eget produkt. 

Den administrerende direktør hos Rejsekort A/S, Bjørn Lindegård Wahlsten, fremhæver, at titlen kom i hus på grund af Computerworlds beskrivelse af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

"Med den vidunderlige beskrivelse, Computerworld laver af os, så forstår jeg godt, at vi vinder. I er ikke særlig præcise," mener Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktør: Derfor vinder vi
Hvad siger I til at modtage prisen?

"Jeg mener, at præmisserne skal være klare," lyder det fra Bjørn Lindegård Wahlsten, som fortsætter: 

"For det første er der rejst over 40 millioner rejser med Rejsekortet på nuværende tidspunkt, der rejst for mere end 1,5 milliard kroner på Rejsekort-systemet, der er købt over 650.000 Rejsekort."

"Vi har lige lavet en ny stor kundeundersøgelse igen, som vi gør hvert år, hvor 63 procent af kunderne svarer, at de har anbefalet rejsekortet til andre," påpeger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Men hvad mener I om at modtage prisen?

"Hvis det sættes op på den måde, som I har sat det op på med forkerte præmisser og med forkert citat omkring, hvad Rigsrevisionen skriver og ikke skriver, så vil jeg sige, at man kan nå frem til hvad som helst," siger Bjørn Lindegård Wahlsten og henviser igen til beskrivelsen af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

Computerworld erkender, at beskrivelsen af Rigsrevisionens kritik ikke var præcis nok, og har derfor foretaget en præcisering af Rejsekortets it-fuser-kandidatbeskrivelse.

Rejsekort A/S: Vores produkt er ikke helt tosset

Da præmis-kritikken fra Bjørn Lindegård Wahlsten så småt er forstummet, drejes interviewet over på forbrugerkritikken af Rejsekortet.

En DTU undersøgelse fra november viser blandt andet, at forbrugerne ofte er forvirrede over, hvornår og hvordan man skulle tjekke ud og ind.

Også Computerworld-blogger Claus Sølvsteen har beskrevet sit hyr med Rejsekortet. Det kan du læse mere om her.

Der har været en del skriverier omkring brugen af Rejsekortet, og der kan jeg blandt andet...

"Jeg henviser til vores brugerundersøgelse. Det der er væsentligt for os er jo kundernes reaktion," afbryder Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktøren peger på Rejsekortets egen brugerundersøgelse fra 2012, der viser, at 63 procent af kunderne har anbefalet rejsekortet til andre.

Men hvis man kigger på DTU's undersøgelse fra november, viser den jo, at forbrugerne er usikre på tjek ud- og tjek ind-funktionen. Det ligger jo lidt væk fra jeres egen undersøgelse, kan man sige?

"Nej, det ligger ikke væk fra vores undersøgelse [...] Nu tager du et hjørne af det overordnede design. Det svarer nogenlunde til, at du siger, at biler er noget besværligt noget, for du skal skifte gear, så gearskifte er dermed noget værre noget i biler. Du tager ikke udgangspunkt i, at biler transporterer dig fra A til B og har et totaldesign," siger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Så det handler for forbrugerne om at kigge på det helt overordnede billede af, hvordan Rejsekortet fungerer?

"Når jeg henviser til undersøgelserne fra sidste år, siger 63 procent af kunderne, at de har anbefalet Rejsekortet til andre. Så når 650.000 har købt Rejsekortet, når du har gennemført 40 millioner rejser og omsat for 1,5 milliard, så synes jeg ikke, at det er helt tosset som produkt," mener den administrerende direktør.

Direktør: Vi lytter på vores brugere
Ifølge den administrerende direktør tager Rejsekort A/S brugernes henvendelser alvorligt, og retter sit såkaldte totaldesign til, når det giver mening.

Virksomheden har blandt andet foretaget ændringer, der skal hjælpe forbrugerne med at høre, om de har tjekket rigtigt ind eller ud, når deres rejsekort bliver trukket forbi Rejsekortets standere.

"I syv procent af tilfældene kunne vi se, at kunderne troede, at de blev tjekket ind, uden at det reelt skrete. Derfor har vi ændret fejllyden, der kommer, som nu er meget anderledes," fortæller Bjørn Lindegård Wahlsten.

Kommer der til at ske andre forandringer med Rejsekortet i nærmeste fremtid?

"Ligesom alle andre it-systemer kommer der nye versioner i løbet af 2014, der kan lidt mere. Eksempelvis kan vi lægge et fastpris-produkt på et Rejsekort og forskellige andre ting, så vi foretager selvfølgelig en naturlig videreudvikling," siger vinderen af Årets it-fuser 2013.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S