Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Computerworlds læsere har talt, og blandt fem nominerede kandidater har vi nu fundet den endelige vinder af Årets it-fuser 2013. Læs reaktionerne fra årets suveræne "vinder".

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet er årets største it-fuser. 

Det mener hovedparten af de Computerworld-læsere, som i december har givet deres mening til kende via en afstemning.

I alt tikkede 854 stemmer ind, og her valgte 346 personer, eller hvad der svarer til 40 procent, at sende det famøse kort til rejser med offentlige transport helt i top.

Mens læserne ikke er i tvivl om, at Rejsekortet er en suveræn it-fuser, er "vinderen" selv anderledes positiv omkring sit eget produkt. 

Den administrerende direktør hos Rejsekort A/S, Bjørn Lindegård Wahlsten, fremhæver, at titlen kom i hus på grund af Computerworlds beskrivelse af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

"Med den vidunderlige beskrivelse, Computerworld laver af os, så forstår jeg godt, at vi vinder. I er ikke særlig præcise," mener Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktør: Derfor vinder vi
Hvad siger I til at modtage prisen?

"Jeg mener, at præmisserne skal være klare," lyder det fra Bjørn Lindegård Wahlsten, som fortsætter: 

"For det første er der rejst over 40 millioner rejser med Rejsekortet på nuværende tidspunkt, der rejst for mere end 1,5 milliard kroner på Rejsekort-systemet, der er købt over 650.000 Rejsekort."

"Vi har lige lavet en ny stor kundeundersøgelse igen, som vi gør hvert år, hvor 63 procent af kunderne svarer, at de har anbefalet rejsekortet til andre," påpeger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Men hvad mener I om at modtage prisen?

"Hvis det sættes op på den måde, som I har sat det op på med forkerte præmisser og med forkert citat omkring, hvad Rigsrevisionen skriver og ikke skriver, så vil jeg sige, at man kan nå frem til hvad som helst," siger Bjørn Lindegård Wahlsten og henviser igen til beskrivelsen af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

Computerworld erkender, at beskrivelsen af Rigsrevisionens kritik ikke var præcis nok, og har derfor foretaget en præcisering af Rejsekortets it-fuser-kandidatbeskrivelse.

Rejsekort A/S: Vores produkt er ikke helt tosset

Da præmis-kritikken fra Bjørn Lindegård Wahlsten så småt er forstummet, drejes interviewet over på forbrugerkritikken af Rejsekortet.

En DTU undersøgelse fra november viser blandt andet, at forbrugerne ofte er forvirrede over, hvornår og hvordan man skulle tjekke ud og ind.

Også Computerworld-blogger Claus Sølvsteen har beskrevet sit hyr med Rejsekortet. Det kan du læse mere om her.

Der har været en del skriverier omkring brugen af Rejsekortet, og der kan jeg blandt andet...

"Jeg henviser til vores brugerundersøgelse. Det der er væsentligt for os er jo kundernes reaktion," afbryder Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktøren peger på Rejsekortets egen brugerundersøgelse fra 2012, der viser, at 63 procent af kunderne har anbefalet rejsekortet til andre.

Men hvis man kigger på DTU's undersøgelse fra november, viser den jo, at forbrugerne er usikre på tjek ud- og tjek ind-funktionen. Det ligger jo lidt væk fra jeres egen undersøgelse, kan man sige?

"Nej, det ligger ikke væk fra vores undersøgelse [...] Nu tager du et hjørne af det overordnede design. Det svarer nogenlunde til, at du siger, at biler er noget besværligt noget, for du skal skifte gear, så gearskifte er dermed noget værre noget i biler. Du tager ikke udgangspunkt i, at biler transporterer dig fra A til B og har et totaldesign," siger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Så det handler for forbrugerne om at kigge på det helt overordnede billede af, hvordan Rejsekortet fungerer?

"Når jeg henviser til undersøgelserne fra sidste år, siger 63 procent af kunderne, at de har anbefalet Rejsekortet til andre. Så når 650.000 har købt Rejsekortet, når du har gennemført 40 millioner rejser og omsat for 1,5 milliard, så synes jeg ikke, at det er helt tosset som produkt," mener den administrerende direktør.

Direktør: Vi lytter på vores brugere
Ifølge den administrerende direktør tager Rejsekort A/S brugernes henvendelser alvorligt, og retter sit såkaldte totaldesign til, når det giver mening.

Virksomheden har blandt andet foretaget ændringer, der skal hjælpe forbrugerne med at høre, om de har tjekket rigtigt ind eller ud, når deres rejsekort bliver trukket forbi Rejsekortets standere.

"I syv procent af tilfældene kunne vi se, at kunderne troede, at de blev tjekket ind, uden at det reelt skrete. Derfor har vi ændret fejllyden, der kommer, som nu er meget anderledes," fortæller Bjørn Lindegård Wahlsten.

Kommer der til at ske andre forandringer med Rejsekortet i nærmeste fremtid?

"Ligesom alle andre it-systemer kommer der nye versioner i løbet af 2014, der kan lidt mere. Eksempelvis kan vi lægge et fastpris-produkt på et Rejsekort og forskellige andre ting, så vi foretager selvfølgelig en naturlig videreudvikling," siger vinderen af Årets it-fuser 2013.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Sydjylland

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S