Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Computerworlds læsere har talt, og blandt fem nominerede kandidater har vi nu fundet den endelige vinder af Årets it-fuser 2013. Læs reaktionerne fra årets suveræne "vinder".

Rejsekortet er årets største it-fuser. 

Det mener hovedparten af de Computerworld-læsere, som i december har givet deres mening til kende via en afstemning.

I alt tikkede 854 stemmer ind, og her valgte 346 personer, eller hvad der svarer til 40 procent, at sende det famøse kort til rejser med offentlige transport helt i top.

Mens læserne ikke er i tvivl om, at Rejsekortet er en suveræn it-fuser, er "vinderen" selv anderledes positiv omkring sit eget produkt. 

Den administrerende direktør hos Rejsekort A/S, Bjørn Lindegård Wahlsten, fremhæver, at titlen kom i hus på grund af Computerworlds beskrivelse af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

"Med den vidunderlige beskrivelse, Computerworld laver af os, så forstår jeg godt, at vi vinder. I er ikke særlig præcise," mener Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktør: Derfor vinder vi
Hvad siger I til at modtage prisen?

"Jeg mener, at præmisserne skal være klare," lyder det fra Bjørn Lindegård Wahlsten, som fortsætter: 

"For det første er der rejst over 40 millioner rejser med Rejsekortet på nuværende tidspunkt, der rejst for mere end 1,5 milliard kroner på Rejsekort-systemet, der er købt over 650.000 Rejsekort."

"Vi har lige lavet en ny stor kundeundersøgelse igen, som vi gør hvert år, hvor 63 procent af kunderne svarer, at de har anbefalet rejsekortet til andre," påpeger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Men hvad mener I om at modtage prisen?

"Hvis det sættes op på den måde, som I har sat det op på med forkerte præmisser og med forkert citat omkring, hvad Rigsrevisionen skriver og ikke skriver, så vil jeg sige, at man kan nå frem til hvad som helst," siger Bjørn Lindegård Wahlsten og henviser igen til beskrivelsen af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

Computerworld erkender, at beskrivelsen af Rigsrevisionens kritik ikke var præcis nok, og har derfor foretaget en præcisering af Rejsekortets it-fuser-kandidatbeskrivelse.

Rejsekort A/S: Vores produkt er ikke helt tosset

Da præmis-kritikken fra Bjørn Lindegård Wahlsten så småt er forstummet, drejes interviewet over på forbrugerkritikken af Rejsekortet.

En DTU undersøgelse fra november viser blandt andet, at forbrugerne ofte er forvirrede over, hvornår og hvordan man skulle tjekke ud og ind.

Også Computerworld-blogger Claus Sølvsteen har beskrevet sit hyr med Rejsekortet. Det kan du læse mere om her.

Der har været en del skriverier omkring brugen af Rejsekortet, og der kan jeg blandt andet...

"Jeg henviser til vores brugerundersøgelse. Det der er væsentligt for os er jo kundernes reaktion," afbryder Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktøren peger på Rejsekortets egen brugerundersøgelse fra 2012, der viser, at 63 procent af kunderne har anbefalet rejsekortet til andre.

Men hvis man kigger på DTU's undersøgelse fra november, viser den jo, at forbrugerne er usikre på tjek ud- og tjek ind-funktionen. Det ligger jo lidt væk fra jeres egen undersøgelse, kan man sige?

"Nej, det ligger ikke væk fra vores undersøgelse [...] Nu tager du et hjørne af det overordnede design. Det svarer nogenlunde til, at du siger, at biler er noget besværligt noget, for du skal skifte gear, så gearskifte er dermed noget værre noget i biler. Du tager ikke udgangspunkt i, at biler transporterer dig fra A til B og har et totaldesign," siger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Så det handler for forbrugerne om at kigge på det helt overordnede billede af, hvordan Rejsekortet fungerer?

"Når jeg henviser til undersøgelserne fra sidste år, siger 63 procent af kunderne, at de har anbefalet Rejsekortet til andre. Så når 650.000 har købt Rejsekortet, når du har gennemført 40 millioner rejser og omsat for 1,5 milliard, så synes jeg ikke, at det er helt tosset som produkt," mener den administrerende direktør.

Direktør: Vi lytter på vores brugere
Ifølge den administrerende direktør tager Rejsekort A/S brugernes henvendelser alvorligt, og retter sit såkaldte totaldesign til, når det giver mening.

Virksomheden har blandt andet foretaget ændringer, der skal hjælpe forbrugerne med at høre, om de har tjekket rigtigt ind eller ud, når deres rejsekort bliver trukket forbi Rejsekortets standere.

"I syv procent af tilfældene kunne vi se, at kunderne troede, at de blev tjekket ind, uden at det reelt skrete. Derfor har vi ændret fejllyden, der kommer, som nu er meget anderledes," fortæller Bjørn Lindegård Wahlsten.

Kommer der til at ske andre forandringer med Rejsekortet i nærmeste fremtid?

"Ligesom alle andre it-systemer kommer der nye versioner i løbet af 2014, der kan lidt mere. Eksempelvis kan vi lægge et fastpris-produkt på et Rejsekort og forskellige andre ting, så vi foretager selvfølgelig en naturlig videreudvikling," siger vinderen af Årets it-fuser 2013.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere