Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

De danske teleselskaber kæmper en dramatisk kamp om kunderne og for at forsvare deres position på markedet. Særligt fem områder vil de satse på i det kommende år.

Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Det danske telemarked er præget af voldsomme forandringer, som teleselskaberne forsøger at tackle efter bedste evne.

Eksempelvis er forbruget af SMS'er ude i et dramatisk fald, mens data-forbruget omvendt eksploderer.

Teleselskaberne kæmper i det hele taget en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

Computerworld har derfor i en artikelserie beskrevet nogle af de udfordringer og muligheder, der præger markedet, og vi har også interviewet de administrerende direktører fra selskaberne Telenor, Telia og TDC om deres strategiske satsninger på markedet.

Selv om selskabernes direktører formulerer satsningerne på forskellige måder og har forskellige prioriteringer, er der en rød telefonlinje i udmeldingerne.

Grundlæggende har de rettet fokus på fem vigtige områder:

1) Effektiviseringer

At være teleselskab i dag handler i høj grad om at kunne holde omkostningerne nede. Det er der en række tiltag, der kan hjælpe med.

Vi kommer naturligvis ikke uden om afskedigelser af medarbejdere, der har præget telebranchen over de senere år.

"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger TDC's administrerende direktør Carsten Dilling.

Samtidig er outsourcing af opgaver en vigtig del del af strategien, ligesom digitalisering og automatisering af ellers ressourcekrævende processer er i fokus; eksempelvis er selvbetjeningsløsninger meget populære hos selskaberne.

Disse to satsninger får du gavn af

2) Bedre kundehåndtering

Selvbetjening hænger dog sammen med et andet fokusområde; en bedre håndtering af kunderne som et middel til at opnå højere kundetilfredshed.

Teleselskaberne har nemlig i flere image/troværdigheds-undersøgelser været blandt bundskraberne (så selv journalister og brugtvognsforhandlere fremstår hæderlige).

Det øgede fokus på kunderne kan lyde som verdens største marketing-kliché, men for de danske teleselskaber er det efterhånden en nødvendighed, fordi det er et vigtigt redskab til at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.

"Du kan ikke ignorere, hvad kunderne siger, og hvis du virkelig ønsker at blive kunde-fokuseret, skal du begynde at handle, ikke kun tale om det. Det har generelt manglet i industrien," siger Marek Slacik, der er administrerende direktør i Telenor.

3) Indholdstjenester

I takt med at det er blevet sværere at tjene penge på ren tale og SMS'er, og vi har fået flatrate på data-abonnementerne, er teleselskaberne begyndt at have fokus på, hvordan man kan sikre, at der rent faktisk er et behov for højere hastigheder og mere data.

Eller sagt på en anden måde: Hvordan giver man kunderne noget merværdi?

Hos TDC er Play mediet, der giver kunderne adgang til musik og film, mens Telia i stedet satser på samarbejder med eksisterende tjenester.

"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her," forklarer Søren Abildgaard fra Telia.

"Så længe vi har nogle services, som kunderne gerne vil bruge, bliver der brugt mere og mere data."

To ting man skal satse på for at overleve

4) Netværk

indholdstjenester er dog ikke meget værd, hvis netværket ikke har en fornuftig dækning og kan levere høje hastigheder via 3G/4G/LTE.

Derfor har alle teleselskaber ikke bare ualmindeligt travlt med at opgradere på netværkssiden, men også med at markedsføre hvor gode deres respektive netværk er.

Det er her interessant, at Telia og Telenor har indgået et netværkssamarbejde, for at begge selskaber kan stå bedre på denne del af tele-slagmarken.

"Det handler ikke længere kun om voice og dækning, det handler rigtig meget om data, og det bringer en ny dimension ind," forklarer Telenors direktør om samarbejdet.

5) Vækst og overskud = overlevelse

Teleselskaberne er kommercielle forretninger, der skal vokse og få gode resultater ud af væksten. Det gælder ikke mindst her i Danmark, hvor mange mener, at fire store selskaber - TDC, Telia, Telenor og 3 - er et selskab for meget.

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret," udtaler Telias direktør, Søren Abildgaard.

Kravet om vækst og overskud kommer også til udtryk ved, at teleselskaberne i de senere år i langt højere grad er begyndt at udtale, at det ikke bare giver mening at dumpe priserne for at få kunder - for hvis kunderne er en underskudsforretning, hjælper det ikke meget.

"En af de mest populære telefoner, iPhone, som danskerne ønsker at eje, er relativ dyr, og det betyder, at der bliver lavet alle mulige ordninger, der gør det svært at tjene penge. Det er en udfordring, uanset om man hedder Telia, Telenor, 3 eller TDC," siger Carsten Dilling fra TDC eksempelvis om en konkret udfordring.

Læs alt om tele-krigen

Læs alle Computerworlds artikler om telemarkedet:

Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig

Opråb: Apple, Nokia, HTC og Samsung har antenne-problemer

Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indleve nyt kapløb

Mere om samme emne

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

    Københavnsområdet

    Styrelsen For It og Læring

    Ambitiøs it-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

    Midtjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S