Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

De danske teleselskaber kæmper en dramatisk kamp om kunderne og for at forsvare deres position på markedet. Særligt fem områder vil de satse på i det kommende år.

Det danske telemarked er præget af voldsomme forandringer, som teleselskaberne forsøger at tackle efter bedste evne.

Eksempelvis er forbruget af SMS'er ude i et dramatisk fald, mens data-forbruget omvendt eksploderer.

Teleselskaberne kæmper i det hele taget en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

Computerworld har derfor i en artikelserie beskrevet nogle af de udfordringer og muligheder, der præger markedet, og vi har også interviewet de administrerende direktører fra selskaberne Telenor, Telia og TDC om deres strategiske satsninger på markedet.

Selv om selskabernes direktører formulerer satsningerne på forskellige måder og har forskellige prioriteringer, er der en rød telefonlinje i udmeldingerne.

Grundlæggende har de rettet fokus på fem vigtige områder:

1) Effektiviseringer

At være teleselskab i dag handler i høj grad om at kunne holde omkostningerne nede. Det er der en række tiltag, der kan hjælpe med.

Vi kommer naturligvis ikke uden om afskedigelser af medarbejdere, der har præget telebranchen over de senere år.

"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger TDC's administrerende direktør Carsten Dilling.

Samtidig er outsourcing af opgaver en vigtig del del af strategien, ligesom digitalisering og automatisering af ellers ressourcekrævende processer er i fokus; eksempelvis er selvbetjeningsløsninger meget populære hos selskaberne.

Disse to satsninger får du gavn af

2) Bedre kundehåndtering

Selvbetjening hænger dog sammen med et andet fokusområde; en bedre håndtering af kunderne som et middel til at opnå højere kundetilfredshed.

Teleselskaberne har nemlig i flere image/troværdigheds-undersøgelser været blandt bundskraberne (så selv journalister og brugtvognsforhandlere fremstår hæderlige).

Det øgede fokus på kunderne kan lyde som verdens største marketing-kliché, men for de danske teleselskaber er det efterhånden en nødvendighed, fordi det er et vigtigt redskab til at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.

"Du kan ikke ignorere, hvad kunderne siger, og hvis du virkelig ønsker at blive kunde-fokuseret, skal du begynde at handle, ikke kun tale om det. Det har generelt manglet i industrien," siger Marek Slacik, der er administrerende direktør i Telenor.

3) Indholdstjenester

I takt med at det er blevet sværere at tjene penge på ren tale og SMS'er, og vi har fået flatrate på data-abonnementerne, er teleselskaberne begyndt at have fokus på, hvordan man kan sikre, at der rent faktisk er et behov for højere hastigheder og mere data.

Eller sagt på en anden måde: Hvordan giver man kunderne noget merværdi?

Hos TDC er Play mediet, der giver kunderne adgang til musik og film, mens Telia i stedet satser på samarbejder med eksisterende tjenester.

"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her," forklarer Søren Abildgaard fra Telia.

"Så længe vi har nogle services, som kunderne gerne vil bruge, bliver der brugt mere og mere data."

To ting man skal satse på for at overleve

4) Netværk

indholdstjenester er dog ikke meget værd, hvis netværket ikke har en fornuftig dækning og kan levere høje hastigheder via 3G/4G/LTE.

Derfor har alle teleselskaber ikke bare ualmindeligt travlt med at opgradere på netværkssiden, men også med at markedsføre hvor gode deres respektive netværk er.

Det er her interessant, at Telia og Telenor har indgået et netværkssamarbejde, for at begge selskaber kan stå bedre på denne del af tele-slagmarken.

"Det handler ikke længere kun om voice og dækning, det handler rigtig meget om data, og det bringer en ny dimension ind," forklarer Telenors direktør om samarbejdet.

5) Vækst og overskud = overlevelse

Teleselskaberne er kommercielle forretninger, der skal vokse og få gode resultater ud af væksten. Det gælder ikke mindst her i Danmark, hvor mange mener, at fire store selskaber - TDC, Telia, Telenor og 3 - er et selskab for meget.

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret," udtaler Telias direktør, Søren Abildgaard.

Kravet om vækst og overskud kommer også til udtryk ved, at teleselskaberne i de senere år i langt højere grad er begyndt at udtale, at det ikke bare giver mening at dumpe priserne for at få kunder - for hvis kunderne er en underskudsforretning, hjælper det ikke meget.

"En af de mest populære telefoner, iPhone, som danskerne ønsker at eje, er relativ dyr, og det betyder, at der bliver lavet alle mulige ordninger, der gør det svært at tjene penge. Det er en udfordring, uanset om man hedder Telia, Telenor, 3 eller TDC," siger Carsten Dilling fra TDC eksempelvis om en konkret udfordring.

Læs alt om tele-krigen

Læs alle Computerworlds artikler om telemarkedet:

Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig

Opråb: Apple, Nokia, HTC og Samsung har antenne-problemer

Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indleve nyt kapløb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere