Eksempelvis er forbruget af SMS'er ude i et dramatisk fald, mens data-forbruget omvendt eksploderer.
Teleselskaberne kæmper i det hele taget en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.
Computerworld har derfor i en artikelserie beskrevet nogle af de udfordringer og muligheder, der præger markedet, og vi har også interviewet de administrerende direktører fra selskaberne Telenor, Telia og TDC om deres strategiske satsninger på markedet.
Selv om selskabernes direktører formulerer satsningerne på forskellige måder og har forskellige prioriteringer, er der en rød telefonlinje i udmeldingerne.
Grundlæggende har de rettet fokus på fem vigtige områder:
1) Effektiviseringer
At være teleselskab i dag handler i høj grad om at kunne holde omkostningerne nede. Det er der en række tiltag, der kan hjælpe med.
Vi kommer naturligvis ikke uden om afskedigelser af medarbejdere, der har præget telebranchen over de senere år.
"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger TDC's administrerende direktør Carsten Dilling.
Samtidig er outsourcing af opgaver en vigtig del del af strategien, ligesom digitalisering og automatisering af ellers ressourcekrævende processer er i fokus; eksempelvis er selvbetjeningsløsninger meget populære hos selskaberne.
Artiklen fortsætter på næste side...