Artikel top billede

Sådan får du langt mere gennemslagskraft i organisationen

Klumme: Som CIO får du mere og mere magt i organisationen. Se her, hvordan du sætter tonen og sikrer, at du bliver hørt.

Kravet til CIO'er i dag er blevet større.

Det er ikke længere sådan, at CIO'en er chef for en lukket gruppe af folk, der udelukkende hidkaldes til at eksekvere andres ideer eller løse it-problemer.

Kravet til CIO'er - og ønsket fra mange CIO'er ikke mindst - er, at de har en mere udadvendt rolle. Dette betyder i sidste ende også mere magt.

Mange CIO'er stræber efter at skabe en afdeling, man hidkalder som det første, når en ny forretnings­idé opstår et sted i virksomheden.

Eller endnu bedre: Man stræber efter at være der, når ideen opstår eller at udvikle den selv.

Mere indflydelse

Ifølge en amerikansk undersøgelse, foretaget blandt 563 CIO'er i amerikanske virksomheder, oplever hele 20 procent, at deres it-afdelinger ses som strategisk forretningsudviklende på lige fod med andre afdelinger i virksomheden og altså ikke "blot" som dem, der aktiverer forretningsstrategier.

Det er en stigning på fem procent i forhold til sidste år.

De fleste ligger dog i midten: 32 procent opfattes som indflydelsesrig samarbejdspartner, 26 procent som tjenesteudbyder og 15 procent som costcenter.

Men tendensen peger mere og mere i retning af en mere udadvendt CIO med større indflydelse.

Men hvad betyder det så i praksis for en CIO at skulle til at være mere udadvendt?

For nogle kan det betyde et "nyt sprog" - eller sagt på en anden måde:

At man som CIO skal lære at oversætte sit eget "sprog", så resten af virksomheden forstår de nye strategiske tiltag.

Samtidig handler det om at promovere sin afdeling både internt og eksternt; forstået på den måde, at det kan være en god ide for en CIO at tage på kundebesøg hos virksomhedens kunder.

Dels for at få feedback på nuværende løsninger, dels for at få input til eventuelle nye skræddersyede løsninger til gavn for kunden, og som potentielt kan blive til nye generelle forretningsområder for CIO'ens egen virksomhed.

Internt vil den nye udadvendte rolle også betyde en mere synlig rolle for CIO'en.

Rent praktisk kan man forestille sig, at man som CIO skal til at holde flere oplæg for resten af virksomheden.

At man måske skal være en del af direktionen eller topledelsen og i det hele taget indgå i nye relationer og samarbejder på kryds og tværs af organisationen, hvorfor det at kunne kommunikere vil være essentielt.

Her kommer fem hurtige råd til, hvordan du sætter tonen som ny udadvendt CIO og sikrer, at du bliver hørt og ikke mindst får indflydelse:

Sådan bliver du hørt og får indflydelse

Politiker-metoden

Når du eksempelvis skal holde et oplæg, så husk, at simple budskaber er dem, tilhørerne tager med sig.

Du har helt sikkert masser af budskaber, men kog dem ned til de tre vigtigste, mere kan man som tilhører ikke rumme.

Vend tilbage til dine budskaber i din præsentation igen og igen for på den måde at sikre, at de bliver hørt.

Din krop taler for dig

Tænk over din brug af kropssprog og toneleje samt mimik. Undersøgelser viser, at størstedelen af den information, vi udveksler kommunikativt, udtrykkes non-verbalt.

Kun omkring syv procent af det, der udtrykkes verbalt, modtages af kommunikationspartneren. D

en non-verbale kommunikation udgør derfor den primære kommunikation mellem dig og andre mennesker.

Del dine tanker og successer

Brug de interne kanaler og platforme til at fortælle om, hvad det er, I laver, tænker, arbejder med, ser af problemstillinger, ideudvikler, succeshistorier osv.

På den måde brander I jeres afdeling og engagerer resten af organisationen i jeres arbejde.

Søg indflydelse som afdeling

Motiver dine medarbejdere til at deltage i grupper på tværs af organisationen og indgå i alle tænkelige netværk og tværfaglige samarbejder.

Det vil både være gavnligt for dine medarbejdere og for afdelingens indflydelse i organisationen.

Bliv en del af topledelsen

Gå efter at blive en del af topledelsen. Det er en helt naturlig plads for en CIO, og det er selvsagt her, at du får den største magt i forhold til strategier og fremtiden for virksomheden.

Markus Bjørn Kraft er CEO i Kraft & Partners A/S.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere