Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Det bliver mere og mere populært blandt danske virksomheder at få CRM leveret som en service over nettet. Se de seneste markedstal fra Danmark her.

Artikel top billede

Læs også:

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-markedet oplever masser af vækst i disse år, ikke mindst på grund af de mange nye software-as-a-service-løsninger (SaaS), som de fleste af leverandørerne i dag tilbyder i en eller anden form.

Den mest markante eksponent for SaaS-modellen er Salesforce.com, som blandt andre skoproducenten Ecco har valgt at satse på i stedet for en traditionel, lokal SAP CRM-løsning, som man oprindeligt havde i kikkerten.

Hos IDC kan chefanalytiker Anders Ebbesen på baggrund af danske markedstal konkludere, at cloud-CRM vinder frem i danske virksomheder.

"Vi estimerer, at cirka 20 procent af markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende."  

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," lyder det fra Anders Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC. 

IDC kan i øvrigt se, at CRM generelt ligger højt på virksomhedernes liste over applikationer, som det kan være interessant at få leveret som cloud-løsning. 

I modsætning hertil ventes det, at de tungere ERP-systemer også fremover i overvejdende grad vil være on-premise.

Så stort er det danske CRM-marked

At CRM generelt er meget i fokus i disse år, skyldes ikke mindst, at det er højt på virksomhedernes agenda at fastholde og udvide kundekredsen. 

Ifølge IDC's foreløbige markedstal for det danske CRM-marked i 2012, er der tale om en markeds-omsætning på 774 millioner danske kroner.

Det tal dækker dog alene over leverandørernes omsætning inden for licens og vedligeholdelse, men inkluderer ikke services og konsulentydelser.

Som det ses af nedenstående tal, er markedet domineret af SAP, Salesforce.com og Microsoft, når man måler på omsætning.

SaaS ændrer markedet - og systemerne

Peter Ulka, der er CRM-rådgiver hos HerbertNathan & Co og desuden medforfatter til bogen CRM Håndbogen, har forklaret, at det øgede cloud-fokus er med til at rykke CRM-løsningerne i en positiv retning.

Cloud-løsninger er som udgangspunkt en standardvare, der ikke kan kodes om, og netop på grund af det har leverandørerne sørget for at indbygge en fleksibilitet i systemerne.

"CRM-systemerne er blevet meget mere fleksible, end de var tidligere." 

"Mange af de nyere systemer har en enorm bred ramme, så du eksempelvis kan lave nye skærmbilleder med nye data-objekter, mens det alligevel er fuldstændig standard," fortalte
Peter Ulka
i sidste uge til Computerworld.

Derfor vælger Ecco Salesforce

CIO i Ecco, Pernille Geneser, har forklaret til Computerworld, at det var naturligt at arbejde efter en SAP CRM-strategi, når virksomheden også har SAP ERP.

"Det projekt startede vi op, og det kørte også fornuftigt på leverandørsiden. Udfordringen var at få SAP standard til at matche fremtidsikrede ønsker fra forretningen."

"Inden jeg så mig om, var min ambition om at levere en out of the box CRM-løsning blevet til, at vi skulle modificere den op til 80 procent. Så trak jeg i bremsen."

Hun beskriver blandt andet sine oplevelser med cloud-CRM fra Salesforce således:

"For mig som it-direktør er det dejligt ikke at skulle tænke på en masse hardware og driftsoptimering, men i stedet at kunne fokusere på funktionaliteten."

"Jeg er meget begejstret i forhold til Salesforce. Det bliver rullet ud og taget i brug af salgsorganisation meget hurtigt - og også næsten hurtigere, end vi regnede med."

En ny it-trend

Og faktisk ser man i det hele taget oftere, at virksomheder begynder at sammensætte it-miljøet på en måde, der gør op med væg-til-væg-tankegangen, hvor mest mulig it leveres fra samme leverandør.

Det har Olav Frølich, partner og rådgiver i Devoteam, forklaret i en artikel.

"Det er i høj grad agiliteten, der er bærende for den trend, samtidig med den ændrede cost model, hvor egentlige investeringer afløses af abonnements-betingelser."

Læs også:

Denne trend kan forandre dit it-setup totalt

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-markedet i vild vækst: Disse løsninger hitter

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Region Sjælland

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S