Regeringen sætter turbo på digitaliseringen af den offentlige forvaltning. Inden udgangen af 2006 skal antallet af danskere, der benytter offentlige digitale ydelser, øges med en tredjedel til mindst 60 procent af befolkningen
Mindst 95 procent af samtlige virksomheder skal bruge digitale serviceydelser i deres kontakt med det offentlige.
Fokusskift
Sådan lyder det i regeringens nye plan, som Den Digitale Taskforce har udarbejdet under titlen "Realisering af potentialet", der markerer et fokusskift i digitaliseringen af den offentlige sektor.
Hvor det hidtil primært har handlet om at udnytte de teknologiske muligheder, skal der nu fokuseres på at høste gevinster på effektivisering og kvalitetsforbedringer. Til den brug fastsætter planen pejlemærker for det offentlige.
Baggrunden er, at antallet af ældre vil stige frem til 2010, mens arbejdsstyrken vil falde, og flere end 150.000 offentligt ansatte vil gå på pension.
Derfor er der behov for at forny og effektivisere hele den offentlige sektor med it som et centralt værktøj.
Planen fra Den Digitale Taskforce fastslår derfor blandt andet, at mindst 75 procent af alle offentlige digitaliseringsprojekter skal frigøre ressourcer inden udgangen af 2006, og at mindst 25 procent af dem skal gøre i "høj grad". I dag gælder det kun for tre procent.
Desuden skal den samlede sagsbehandlingstid nedbringes markant, ligesom borgere og virksomheder skal have mærkbare forbedringer.
Offentlige: Målet er 80 procent
De nye pejlemærker handler også om det offentliges interne kommunikation, hvor det er målet, at mindst 80 procent af myndighederne inden udgangen af 2006 skal modtage mindst en fjerdedel af alle dokumenter fra andre myndigheder digitalt. I dag gælder det for under 40 procent.
Samtidig skal mindst 60 procent af de offentlige myndigheder have elektronisk sagsstyring, mens mindst 40 procent skal købe ind digitalt og benytte digital fakturering. I dag køber blot 15 procent ind digitalt.
I planen fastholder regeringen sit mål om, at der skal være udstedt 1,1 millioner digitale signaturer til borgere og virksomheder ved udgangen af 2006. Ved udgangen af 2003 var der blot blevet udstedt 65.000 signaturer.
Relevant link
Den offentlige sektors strategi for digital forvaltning 2004-2006 - realisering af potentialet (pdf)