Artikel top billede

Her ses et udtræk af opkaldshistorik fra telmore.dk, hvor der kan trækkes data til tilbage fra selskabets oprettelse i år 2000.

Dansk telefirma bryder loven: Opbevarer dine data for længe

Dansk televirksomhed gemmer kundernes opkaldshistorik helt tilbage fra selskabets grundlæggelse.

Telmore bryder lovgivningen, når det kommer til at opbevare kundernes opkaldshistorik.

Selskabet opbevarer nemlig kundernes opkaldslister langt længere end de maksimalt fem år, som loven tillader.
 
Det skaber undren hos Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende myndighed på området.

Det drejer sig om opbevaringstiden af såkaldt opkaldshistorik, der blandt andet viser, hvem kunden har ringet til, hvem der har ringet til kunden, og hvor længe opkaldet har varet.

Ifølge Erhvervsstyrelsen har teleselskaberne nemlig kun ret til at gemme opkaldshistorik i fem år.

Opkaldshistorik vagte underen

"På Telmores hjemmeside kan jeg se mine opkaldslister helt tilbage fra 2002, hvor abonnementet blev oprettet," fortæller Jesper Lund, der har adgang til Telmores opkaldshistorik, til Computerworld.

Jesper Lund undrede sig over, at selskabet gemmer oplysningerne, der er ældre end 10 år, og ringede derfor til Telmores kundeservice, som tog spørgsmålet videre til selskabets juridiske afdeling.

"Jeg henviste til udbudsbekendtgørelsens § 23, og så har vi jo passeret det niveau, hvor den typiske kundeservice-medarbejder kan besvare spørgsmålet, men han lovede at snakke med klageafdelingen," fortæller Jesper Lund.

Ifølge Erhvervsstyrelsen er det netop udbudsbekendtgørelsen, der fastsætter, hvor længe selskaberne må gemme opkaldshistorikken.

"Hvis et selskab opbevarer trafikdata i mere end fem år, så er det i strid med lovgivningen," siger Tore Kjelstrup Christensen, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen.

Kundeservice: Vi overholder lovgivningen
Efter et par timer modtog Jesper Lund svar fra Telmores kundeservice-afdeling.

"Her fik jeg at vide, at det er Telmores opfattelse, at virksomheden skal opbevare oplysningerne i mindst fem år, og at der for det andet ikke er fastsat noget i lovgivningen, der forhindre dem i at opbevare informationerne i længere tid," fortæller Jesper Lund og fortsætter:

"Jeg spurgte flere gange, så det kunne ikke siges mere klart."

Her henviste kundeservice-medarbejderen til selvsamme udbudsbekendtgørelse, som Jesper Lund havde henvendt sig omkring.

Men også anden lovgivningen blev hevet frem.

"Kundeservice virkede meget afvisende. De fortalte mig, at Telmore skulle opbevare oplysningerne i mindst fem år jævnfør bogføringslovgivningen, og så var der ikke noget maksimum for, hvor længe de måtte opbevare oplysningerne."

Læs også: Telmore erkender: Derfor har vi brudt loven




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere


MS Power Platform - hvad kan det for dig?

Med Microsoft Power Platform kan virksomhederne både visualisere og dele deres data helt uden kendskab til at kunne kode og digitalisere arbejdsgange. Hør hvordan en række danske virksomheder anvender platformen i store dele af virksomheden – og med succes.

24. august 2021 | Læs mere


Opgøret med legacy-systemer: Få styr på mulighederne, planen og businesscasen

I en verden hvor alt forandres konstant, og hvor kravene til virksomhedernes digitale formåen vokser, er der stadig mange organisationer og virksomheder, der bliver hæmmet af deres legacy-systemer. Det kan være en lang og hård rejse at afskaffe disse systemer, men på sigt kan virksomhederne høste frugt af deres arbejde.

25. august 2021 | Læs mere






Premium
EU forbereder stor satsning: Disse banebrydende teknologier skal gøre Europa til verdens første CO2-neutrale kontinent
Rene teknologier er nøgleordet i EUs nye grønne klimapagt. Se her hvilke teknologier, der konkret skal redde os ud af CO2-overforbruget inden 2050.
Computerworld
Gigantisk kollektivt nedbrud rammer flere internationale hjemmesider
Igen var flere internationale hjemmesider ude af drift. En fejl ramte over 50 af de største internationale websites tordag aften. Se alle detaljer on nedbruddet her.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Kroner og ører: Sådan udregner du værdien af din sikkerhedsindsats
I dette whitepaper får du redskaber til at fastsætte den konkrete værdi af virksomhedens sikkerhedsindsats, som du kan præsentere for topledelse og bestyrelse.