Dels står han i spidsen for en global it-organisation på omkring 600 medarbejdere, der har et klart fokus på værdiskabende aktiviteter, dels er Grundfos helt fremme med at anvende de nyeste it-trends.
Det kommer blandt andet til udtryk ved, at Grundfos flytter 18.000-19.000 medarbejderes mail, kalender og samarbejdsværktøjer til en cloud-løsning i form af Office 365.
Samtidig indgår begreber som internet of things, big data, machine to machine, analytics og information as a product i it-strategien.
Derfor er data så interessant
Mens Grundfos allerede har styr på processer og teknologier inden for hovedområder som ERP og collaboration, er information as a product det nye indsatsområde i it-strategien.
"It er en større og større del af vores produkter, løsninger og services. Verden går imod flere og flere services, og i services er der informationer inkluderet," forklarer CIO Jens Hartmann.
"Der er sensorer i næsten alt efterhånden, og det giver en masse muligheder for at parre informationer og tilbyde nye interessante services."
De nævnte it-trends udspringer i virkeligheden langt hen ad vejen af den samme udvikling; at der kobles stadig flere maskiner til internettet.
"Der i dag er koblet fem gange så mange maskiner og devices til internettet som mennesker. Derfor skal vores produkter også kunne integrere med andre produkter. Sådan er situationen allerede i dag - det er ikke noget, vi kun skal forberede os på."
Artiklen fortsætter på næste side...