Artikel top billede

Derfor elsker du (næsten) NemID

Holdningen til NemID var meget skeptisk, da løsningen så dagens lys for tre år siden. Den holdning var Nets' egen skyld, siger en brugervenlighedsekspert. Nu går det langt bedre.

Computerworlds-læsere har ændret holdning til NemID.

Ved indledningen af projektet for tre år siden var vi meget skeptiske, mens vi i dag er ganske udmærket tilfredse.

Og det negative udgangspunkt har Nets, der står bag NemID, selv været ude om, fortæller Thomas Visby Snitker, der er direktør i brugervenligheds-firmaet SnitkerGroup.

"Rigtig mange har oplevet NemID som en løsning, bankerne ville presse igennem for enhver pris, uden at det nødvendigvis gav mening for brugeren," siger han.

Fra skrot til slot

Computerworld foretog i 2010 en afstemning blandt brugerne om hvilken it-løsning, der var Danmarks værste.

Her trak NemID det absolut korteste strå, og løsningen fik uden sammenligning flest stemmer.

2010 var således året, hvor NemID blev kåret til Årets it-fuser.

I disse dage nærmer NemID sig sin tre års fødselsdag, og i den anledning har Computerworld igen taget temperaturen på brugernes holdning til vores fælles login-løsning.

Resultatet af den afstemning viste et anderledes billede.

Læserdommen har nemlig ændret sig fra dumpet til bestået.

I afstemningen valgte 73 procent at give karakteren 2 eller højere. 2 er bestået på 7-skalaen, der i dag anvendes på landets undervisningsinstitutioner.

Bortset fra topkarakteren 12, der er uddelt af seks procent af stemmedeltagerne, ligger de enkelte karakterer ganske lige fordelt inden for et spænd mellem 13 og 18 procent.

Knap 1.200 computerworld-læsere stemte.

Du kan se alle karaktererne her.

"Nu har vi bestået pensum og er begejstrede."

Her er fejlene ved Nets


Nets egen skyld

Den træge begyndelse for NemID bunder i et manglende ejerskab blandt brugerne, siger brugervenlighedseksperten, der mener, at Nets ikke har appelleret til what's in it for me-oplevelsen.

"Det, man kan lære af processen, er, at man skal lave brugeroplevelsen sammenhængende og enkel helt fra fra starten. Det kan være den bedste tjeneste i verden, men er den ikke overskuelig, så skræmmes brugerne væk," siger han.

Så modviljen hos brugerne stammer ikke fra en gammel dansk tradition om skepsis overfor alt, der er nyt?

"Nej, tværtimod. Som samfund er vi meget interesserede i ny teknologi og teknologiske muligheder. Vi er ikke bekymrede for at gå i gang med noget nyt. Se bare på smartphones og tablets, som vi kaster os over med stor fornøjelse."

Indførslen af sikkerhedssystemer er vel også mere af nød end af lyst?

"Det er et krydsfelt mellem interesser og behov. Sikkerhed gør tingene mere besværlige, og det er brugerne ikke så glade for. På den anden side vil brugeren gerne have sikkerhed for personlige oplysninger. De overvågningssager, der dukker op i USA i øjeblikket, åbner nok øjnene hos mange for behovet for mere sikkerhed."

Så sikkerhed i fremtiden handler også om en god brugeroplevelse?

"Ja, naturligvis. Mange virksomheder ser i dag ikke eksempelvis brugernavne og passwords som noget særligt. Det er bare en proces, der skal overstås. Men det vil ændre sig i fremtiden. Netop sager som NSA kommer til at betyde en kæmpe omvæltning på sikkerhedsområdet. Men man skal ikke sælge sikkerhed på funktionaliteten. Man skal sælge sikkerhed på brugernes behov."

Kan man i disse eksamens tider sige, at NemID-indkøringsperioden var lektielæsning, som alle hader, men nu er vi faktisk blevet glade for det arbejde, efter eksamen er overstået?

"Ja, nu har vi bestået pensum og er begejstrede," siger Thomas Visby Snitker.

Læs mere:
Afstemning: NemID fylder tre år - flop eller hit?

NemID fylder ét år - har løsningen været god for dig?

Læsernes dom: Her er karakteren til NemID




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere