Artikel top billede

Statens It plaget af højt sygefravær: Derfor er de ansatte så ofte syge

De ansatte i Statens It har markant mere sygefravær end gennemsnittet i staten. Se hvor alvorligt problemet er. Og hvad det skyldes.

Hos Statens It ligger det gennemsnitlige sygefravær på 11,83 dage, hvilket er cirka 33 procent højere end det gennemsnitlige sygefravær i staten, der ifølge de seneste opgørelser fra Danmarks Statistik ligger på knap otte sygedage

Samtidig er Statens It med sine godt 250 medarbejdere en af de organisationer i staten, som har færrest medarbejdere uden sygedage.

19,3 procent af medarbejderne i Statens It gik således gennem 2012 uden én eneste fraværsdag, mens gennemsnittet for medarbejdere uden sygefravær i staten ligger på 36,6 procent

Et kendt problem

Computerworld har spurgt Statens It, hvordan kan det være, at virksomheden har en del mere fravær og mange syge blandt sine godt 250 medarbejdere end hovedparten af de statslige organisationer.

"Du spørger til et område, som vi alle i Statens It er meget optagede af, og der er stor opmærksomhed på årsagerne og på at løse udfordringen," forklarer teamleder Maria Mejnertsen fra Statens It's lokale HR-funktion.

Hun peger på, at organisationen har mange langtidssygemeldte - halvdelen af sygemeldte i maj 2013 var langtidssygemeldte - og at, der har været mange organisatoriske ændringer i virksomhedens levetid, hvilket igen kan påvirke sygefraværet hos den enkelte medarbejder.

"Der er en arbejdsrelateret årsag - du kan kalde det stress - der handler om at have indflydelse på sit arbejde og sin hverdag. Når der er mange forandringer, føles det som om, at man har mindre indflydelse," siger Maria Mejnertsen.

At Statens It efter flere år stadig kæmper med organisatoriske ændringer, der igen kan være en årsag til det relativt høje sygefravær, forklarer Maria Mejnertsen fra Statens It med, at virksomheden er en fusion af en stor gruppe medarbejdere fra mange forskellige steder i staten.

"Man kan så mene, at vi efter tre et halvt år burde have styr på den slags, men det har bare været en længere proces end forventet at samle folk fra mindre it-enheder i en stor organisation," siger hun.

Sådan skal sygefraværet nedbringes

Maria Mejnertsen forklarer også, at de forskellige ledelser i Statens It har haft fokus på at nedbringe det gennemsnitlige sygefravær til omkring 10 sygedage per medarbejder. 

Hun fortæller, at Statens It ikke har beregninger på, hvor meget organisationene kunne spare/være mere effektive, hvis der var færre fraværsdage. 

"Det er klart, at det er til fordel for alle - både medarbejdere og organisationen som helhed - at nedbringe sygefraværet," lyder det fra Maria Mejnert. 

Flere mellemledere i Statens It

Kampen mod det høje sygefravær er senest sket med indsættelsen af den nye direktør Michael Ørnø, der tiltrådte i august 2012

Det har blandt andet betydet interne organisationsændringer i december 2012 og senest i februar, hvor der er kommet flere mellemledere til.

Samtidig er der lavet mere entydige opgavesnitflader og mere klare processer, tydeligere arbejdsfordelinger mellem Statens It's forskellige afdelinger og mere entydige mål for de enkelte teams og dermed medarbejdere.

"Vi er en produktionsvirksomhed, hvor de forskellige teams er meget afhængige af hinanden, og der er det vigtigt med en afklaring af ansvaret for den enkelte medarbejder," lyder det fra Maria Mejnertsen.

Ved udgangen af maj ligger sygefraværet hos Statens It ifølge organisationens interne målinger i gennemsnit på 5,02 sygedage per medarbejder.

Det vil med en benhård fremskrivning frem til 31. december betyde, at Statens It i 2013 i gennemsnit har omkring 12 sygedage per medarbejder, hvilket vil være en lille stigning i forhold til de nuværende tal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.