I Sydkorea spiser de konkurrenterne: På besøg i Samsung-land

Samsung stormer frem og truer nu selv Apple. Vi tog til Sydkorea for at aflure dem hemmeligheden.

Prøv at spol tiden tilbage. Cirka 10-15 år.

Du gik på indkøbstur efter et fjernsyn eller måske blot en ekstern harddisk. Havde du dengang købt et Samsung-produkt uden at blinke? Næppe.

Samsung er på bemærkelsesværdig kort tid gået fra at være en underleverandør og producent af egne lavpris-produkter til at være førende i de mest lukrative kategorier som fladskærme og smarthones. Så da Samsung inviterede os på besøg, tog vi af sted. På jagt efter succesopskriften.

Den indeholder blandt andet flid, frygt og "pali-pali".

Velkommen til Samsu...jeg mener Sydkorea
Vi lander i Incheon Lufthavn. Jeg har hørt, at Samsung har så stor indflydelse på disse kanter, at man burde omdøbe Sydkorea til Samsung-land. Men den første tv-skærm, jeg møder i ankomsthallen, er end ikke en Samsung-fladskærm, men af mærket "Pavv". Jeg fnyser tavst og konstaterer på jantelovs-manér: "Nå, større er I alligevel ikke, kære Samsung".

Men jeg opdager senere, at Pavv blot er ét af Samsungs mange varemærker, og må overgive mig: Sydkorea er Samsung-land.

Samsung har eksisteret siden 30'erne, men begyndte første at lave elektronik i 60'erne. Konglomeratet af næsten 80 firmaer er landets største og sælger alt fra livsforsikringer til flydele - og driver desuden skibsværfter. Samsung har på flere områder banket de japanske konkurrenter - og har også slået Apple på sin hjemmebane, smartphones.

Jeg har 15 timers transporttid bag mig. Jetlag tvinger mine øjenlåg i. Men i bilen fra lufthavnen mod Seoul når jeg lige at skimte et par tv-skærme langs vejen. Jeg konstaterer, at der er baseball-kamp i aften: Samsung Lions mod LG Twins. Clash of the Titans.

Samsung på potten
Næste dag gennes vi rundt i hovedkvarteret, Samsung Digital City, hvor hovedparten af de 70.000 hjemligt ansatte arbejder. Her er store rammer. Der er rygeforbud, og nærmeste mulighed for at tænde en cigaret er to kilometer væk.

Her får man syn for Samsungs omfang. Der står "Samsung" på aircondition-anlægget. På kloakdækslerne. Ja selv toilet og pissoir er produceret af et Samsung-selskab.

"Hvis vi kan tjene penge på det, så laver vi det," siger en forbipasserende medarbejder med et nonchalant smil.

Den økonomiske styrke i det samlede konglomerat er uden tvivl en af årsagerne til Samsungs succes. Der er penge på kistebunden.

Tag for eksempel deres reklamebudget. Samsung brugte ifølge Adage.com 4,4 milliarder dollar på markedsføring på verdensplan i 2012. Fire gange mere end Apple.

Samsung har også kapret markedsandele med en nærmest ukuelig produktion af mange nye produkter. Hvor andre producenter har fokuseret på enkelte modeller, sender Samsung typisk hele kollektioner på gaden - billige og dyre modeller. De bliver ikke allesammen de store sællerter, men det store udvalg gør Samsung populært blandt forhandlerne, der så kan nøjes med at handle hos færre leverandører, fortalte en branche-kender mig, inden jeg fløj af sted.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Statsrevisorerne oppe i det røde felt over stort skandaleramt offentligt it-projekt: "Bør styres med en langt højere grad af professionalisme"
Folketingets Statsrevisorer retter kritik af Skatteministeriet for fortsat ikke at have fået styr på økonomien i det kuldsejlede ejendomsvurderingssystem.
Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Et kig på The Nordic 2020 Databerg Report
Cloud-teknologien har i sig selv ikke en lang historie, men dét den har ændret og udviklet på den relativt korte tid, er ganske imponerende. Med den udvikling er fulgt en forståelse for, hvad der kan opnås ved at etablere et cloud miljø, og specielt inden for de sidste 5 år er det gået rigtig stærkt. Der er ikke længere tale om en simpel data storage mekanisme, men et helt unikt forretningsredskab. En undersøgelse foretaget i 2015 og 2020 af Veritas og Vanson Bourne viser dog, at adoptionen af cloud i de nordiske lande, ikke er kommet så langt, som forventet for 5 år siden. Men markedsperspektivet omkring værdierne ved cloud services er modnet og de nuværende forventninger er mere realistiske. Men hvad er perspektiverne egentlig? Det kan du blive klogere på i dette whitepaper.