Samsung spurter fra Apple

Samsung har solgt over dobbelt så mange smartphones som konkurrenten Apple, der fortsætter med at tabe markedsandele til den koreanske teknologi-gigant.

Artikel top billede

Tal fra analysefirmaet Trendforce viser, at Samsung i andet kvartal af 2013 er begyndt et udbrud, der ser overordenlig svært ud for Apple at hente.

Således estimerer Trendforce, at Samsung fik shippet 71 millioner enheder fra deres smartphonekatalog på verdensplan i andet kvartal af 2013. Samme estimat for Apples iPhone-katalog nåede kun op på lidt over 31 millioner shippede iPhones.

Kigger vi på udviklingen fra første kvartal til andet kvartal af 2013, ser Apple også ud til at være slået markant.

Mens Samsung fik shippet godt 10 millioner flere enheder i andet kvartal, oplevede Apple et fald - fra at have nærmet sig de 40 millioner shippede enheder i første kvartal, til altså nu her i andet at lande på de godt 31 millioner.  

Derfor buldrer Samsung derud af

Samsungs øgede salgstal skyldes, at smartphones i det mellemste prisleje har fået noget af en opblomstring, hvilket så til gengæld går ud over salget af de high-end mobiltelefoner - heriblandt altså Apples iPhone.

Den øgede popularitet for smartphones, der ikke nødvendigvis behøves at være toppen af poppen, begrundes med, at brugere nu sagtens kan få opfyldt deres generelle smartphone-behov med en mobil til mellem 850 - 2.500 kroner (150 - 450 $). Derfor er efterspørgslen altså begyndt at stige markant på smartphones i et mellemliggende prisleje. Modsat ser det ud til, at efterspøgslen efter dyrere smartphones i den høje ende er på retræten.   

Og selvom Samsungs nyeste Galaxy S4 ikke kan betegnes som en smartphone i et mellemliggende prisleje, så er den koreanske producents produktkatalog så bredt, at de står ualmindeligt godt.

"Selvom Samsung ikke skulle kunne leve op til forventninger med dets nyeste flagskib (Galaxy S4), så vil de voksende salgstal på mellemliggende smartphones stadig sørge for en dominerende position på det globale smartphone-markedet," skriver Trendforce.   

Og som om det ikke skulle være nok, så har Samsung sat sig tungt på fremadstormende lande som Kina.

"Samsungs indsats med deres kanal- og brandmarketingskampagne har ind til videre betalt sig af, særlig godt i hurtigt udviklende markeder som Kina, hvor den koreanske virksomhed stadig er en af de mest kendte globale smartphone-mærker," skriver Trendforce blandt andet.  

Hvem vinder: iPhone 5 eller Galaxy S4? 
Selvom Samsungs mobiltelefoner samlet set har slået et stort hul ned til Apple, er der anderledes mere konkurrence, når man sammenligner hver producents nyeste smartphone.

Her ligger virksomhederne stort set side om side. Ifølge Trendforces estimater, vinder Samsung dog med 23 millioner shippede Galaxy S4-enheder, mens Apple kommer lige i hældende med 22 millioner styks iPhone 5-enheder.

Ifølge Trendforce steg shippingen af smartphones på globalt plan med lidt over 30 procent i andet kvartal i år sammenlignet med samme kvartal i 2012.

Det forventes desuden, at der komme til at blive shippet 928 millioner smartphone-enheder i hele 2013 verden over. 

Hårde tider for Apple

Apple taber ikke bare markedsandele på smartphone-fronten, som nu er nede på 12,1 procent på verdensplan. Også salget af iPads ser noget foruroligende ud for giganten.

Ifølge IDG News Service måtte Apple i andet kvartal af 2013 også lægge ryg til et fald i salget af iPads. Det er første gang, det sker siden iPad'ens lancering tilbage i 2010.

Samsungs succes kan på længere sigt vise sig alvorlig for Apple, som i andet kvartal af 2013 henter 70 procent af sit samlede salg fra iphones og iPads.

Læs også:
Samsung jubler: Så mange Galaxy S4 har vi solgt på blot en måned

Samsung hånes af konkurrenterne: "Galaxy S4 er et flop!"

Dette smartphone-firma er nu verdens tredjestørste

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S