Efter regning til it-mand: Disse NemID-ydelser er gratis

Selv om du fortsat kan ende med en regning på NemID-support, er visse ydelser dog gratis, understreger Erhvervsstyrelsen.

Artikel top billede

Selvom systemingeniør Jens Viggo Moesmand måtte betale til Nets for NemID-support, så er anden support rent faktisk gratis.

Det understreger Erhvervsstyrelsen i et svar til Computerworld oven på artiklen om systemingeniørens trælse oplevelser.

"Vi kan ikke svare for Jens Viggo Moesmands oplevelser med Nets supporten, men alene for den del af artiklen, som handler om support på oprettelse af en Digital Postkasse," lyder det fra specialkonsulent Dorte Kaiser fra Erhvervsstyrelsen. 

For den fælles support på Digital Post - som er gratis - er oprettet i forbindelse med udrulningen af Digital Post og knytter sig til spørgsmål om postkassen og den adgangsgivende NemID medarbejdersignatur. 

"Spørgsmål om Nets-DanIDs øvrige produkter har ikke noget med Digital Post at gøre, og er derfor ikke omfattet af supporten på Digital Post," forklarer hun om den NemID-support, der skal betales for.

Imidlertid har Erhvervsstyrelsen opbygget et omfattende online hjælpeunivers på Virk.dk/postkasse. 

"Her findes både kontaktinformation, faq, e-læringsfilm og vejledninger," forklarer Dorte Kaiser. 

I hjælpeuniverset kan virksomheder og foreninger også lave deres egen tjekliste, så de kan se, hvordan netop deres virksomhed eller forening skal oprette en postkasse, oplyser hun.

Der er desuden etableret en fælles hotline, hvor virksomheder og foreninger kan få personlig hjælp.

Telefonsupport åbnede 13. august

"Telefonsupporten åbnede den 13. august og bemandes af folk fra Erhvervsstyrelsen, Nets-DanID og e-Boks," forklarer hun videre. 

Faktisk sidder der alene i Erhvervsstyrelsen flere end 20 mennesker klar til at svare på spørgsmål. 

Samtidig kan flere end 60 biblioteker landet over hjælpe virksomheder og foreninger med at bestille en NemID medarbejdersignatur og oprette postkassen, lyder det fra Dorte Kaiser. 

"Hjælpen er først og fremmest tænkt til de virksomheder og foreninger, der har svært ved at bruge en computer," forklarer hun.

Hun oplyser, at personalet på de 60 biblioteker har været klar til at hjælpe siden marts/april i år. 

Erhvervsstyrelsen gennemfører i øjeblikket en omfattende kampagne for Digital Post. 

Kampagnen består af breve til landets 650.000 virksomheder og foreninger om, at de skal oprette en digital postkasse, dagbladsannoncering, annoncering på webmedier og annoncering på tv. 

Herudover er der gjort en indsats for at få cirka 150 organisationer, brancher og foreninger til at bruge deres egne medier til at informere medlemmer med flere, oplyser Dorte Kaiser.

Nets oplyser: Dette er gratis

Hos Nets har man også sendt en mail, der beskriver mere konkret, hvad der er gratis og hvad der koster penge.

Her ridser man to scenarier for brug af support op:

Mail:

Det kommer det an på hvilken indgang brugeren vælger, og det er igen afhængig af hvilken situation man befinder sig i.

Indgangen til support til NemID Erhverv er følgende:

https://www.nets-danid.dk/kundeservice/support/support_for_erhverv/

Fra denne side, kan brugeren vælge to links:

Hvis man har brug for support til at bestille NemID medarbejdersignatur til sin Digital Post-løsning, så skal man vælge det øverste link.

Hvis man fx allerede har en medarbejdersignatur, men har et spørgsmål om fx fornyelse, så vælger man "skriv til erhvervssupport".

Hvis man vælger "Digital Post"-indgangen, så er henvendelsen omfattet af vores ekstraordinære supportaftale med DIGST, og vi opkræver dermed ikke brugeren.

Hvis de vælger "Skriv til erhvervssupport", så gælder standardbetingelserne for support, dvs. supportaftale eller 250 kr. pr. henvendelse.

Telefon:

https://www.nets-danid.dk/kundeservice/support/ring_til_support/ - hvis man vælger at ringe til erhvervssupporten på 80 30 70 90, bliver man mødt med spørgsmålet, om henvendelsen vedrører den lovpligtige digitale postkasse.

Hvis man svarer "ja" til det, så er opkaldet gratis for brugeren.

Øvrige valg medfører, at man kommer ind i standard proceduren for support, og hvis man i sidste ende skal have support, så skal man have en supportaftale eller betale 250 kr. pr. henvendelse.

Kilde: Nets.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil