Big data har et problem med markedsføringen

Big data er alle steder, men meget få er i gang. Måske har big data et problem?

Artikel top billede

Klumme: "Vi kalder det big data, fordi ingen ville købe det, hvis vi kaldte det small data.".

Sådan sagde en amerikansk kollega i forrige uge, da vi var til seminar om data og medier.

Det er selvfølgelig både sjovt og selvironisk sagt af en mand, som lever af at sælge datadrevne løsninger til store internationale kunder, der drømmer om at være først med det nye.

Men måske er big data ramt af sin egen succes - og især navnet - allerede før de fleste professionelle datafolk har nået at snuse til det. For big data signalerer store løsninger. Til store firmaer. Med store pengepunge. Sådan noget, som tager år at installere, og som kræver supercomputere og store databaser.

"Big data signalerer store løsninger. Til store firmaer. Med store pengepunge."

Vi mangler kort sagt at få afklaret, hvad big data egentligt dækker over. Det er naturligt i en branche, som om nogen lever af at finde på nye måder at bruge nyt udstyr på. Hver dag. Hele tiden.

På samme måde som det tog både it-branchen og kunderne et stykke tid at finde ud af, hvad SOA, SaaS og alle de andre begreber egentligt dækker over.

Og selvfølgelig har vi stadig til gode at blive enige om, hvad en cloud-løsning egentlig er. Især når cloud mange steder dybest set dækker over en lokalt installeret Dropbox og en hostet mailløsning.

Ikke kun en rafineret sport

Big data behøver ikke at være en særligt raffineret sport, som kun kan spilles af store organisationer med milliarder af datapunkter. Datadrevet innovation, business intelligence for viderekomne, real-time computing, eller hvad vi skal kalde det, kan bringe nytte andre steder end blandt de 100 største danske virksomheder.

Men vi mangler de gode eksempler i den mindre skala. Måske fordi det pr. definition er svært at stikke tåen i vandet og gennemføre pilotprojekter eller testforløb med noget så omfattende som big data.

Mest af alt mangler vi et sted at begynde i det små: Med værktøjer, standardløsninger, cases og folk, som er parate til at tale big data småt og håndgribeligt. Ellers risikerer vi, at et af de mest spændende begreber i lang tid alt for hurtigt havner på den i forvejen overfyldte plade til it-Bullshit Bingo.

Læses lige nu

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse