Big data har et problem med markedsføringen

Big data er alle steder, men meget få er i gang. Måske har big data et problem?

Artikel top billede

Klumme: "Vi kalder det big data, fordi ingen ville købe det, hvis vi kaldte det small data.".

Sådan sagde en amerikansk kollega i forrige uge, da vi var til seminar om data og medier.

Det er selvfølgelig både sjovt og selvironisk sagt af en mand, som lever af at sælge datadrevne løsninger til store internationale kunder, der drømmer om at være først med det nye.

Men måske er big data ramt af sin egen succes - og især navnet - allerede før de fleste professionelle datafolk har nået at snuse til det. For big data signalerer store løsninger. Til store firmaer. Med store pengepunge. Sådan noget, som tager år at installere, og som kræver supercomputere og store databaser.

"Big data signalerer store løsninger. Til store firmaer. Med store pengepunge."

Vi mangler kort sagt at få afklaret, hvad big data egentligt dækker over. Det er naturligt i en branche, som om nogen lever af at finde på nye måder at bruge nyt udstyr på. Hver dag. Hele tiden.

På samme måde som det tog både it-branchen og kunderne et stykke tid at finde ud af, hvad SOA, SaaS og alle de andre begreber egentligt dækker over.

Og selvfølgelig har vi stadig til gode at blive enige om, hvad en cloud-løsning egentlig er. Især når cloud mange steder dybest set dækker over en lokalt installeret Dropbox og en hostet mailløsning.

Ikke kun en rafineret sport

Big data behøver ikke at være en særligt raffineret sport, som kun kan spilles af store organisationer med milliarder af datapunkter. Datadrevet innovation, business intelligence for viderekomne, real-time computing, eller hvad vi skal kalde det, kan bringe nytte andre steder end blandt de 100 største danske virksomheder.

Men vi mangler de gode eksempler i den mindre skala. Måske fordi det pr. definition er svært at stikke tåen i vandet og gennemføre pilotprojekter eller testforløb med noget så omfattende som big data.

Mest af alt mangler vi et sted at begynde i det små: Med værktøjer, standardløsninger, cases og folk, som er parate til at tale big data småt og håndgribeligt. Ellers risikerer vi, at et af de mest spændende begreber i lang tid alt for hurtigt havner på den i forvejen overfyldte plade til it-Bullshit Bingo.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S