De europæiske forbrugere er yderst tilbageholdende med at ty til computerskærmen og kreditkortet, når de skal købe ind, viser den hidtil mest omfattende undersøgelse på området, som EU-Kommissionen har udarbejdet.
Ifølge undersøgelsen har blot hver sjette europæer haft gang i computeren for at handle, mens hver fjerde ikke har tillid til e-handel og derfor slet ikke er interesseret i at prøve.
Danmark og Sverige i top
Sammen med svenskerne ligger danskerne helt i top som klart de mest rutinerede, tillidsfulde og erfarne forbrugere inden for e-handel, mens Portugal og Grækenland er bundskraberne.
Her har kun tre-fire ud af 100 personer nogensinde prøvet at købe noget via internettet, mens mere end hver tredje svensker og dansker har prøvet det.
Samtidig er forbrugerne generelt i tvivl om, hvilke rettigheder de har, når de handler på internettet, hvor de får eksempel ikke har tillid
Så mange har handlet på internettet: |
Tvivlen får mange til at holde afholde sig fra at handle via nettet.
- Udviklingen af en trivende e-handelssektor er vital, hvis Europas økonomi skal være konkurrencedygtig. Og vi kan ikke udvikle sådan en sektor, medmindre europæerne er klar til at købe ind online. Derfor er vi nødt til at gribe fat i forbrugernes tillid, siger David Byrne, EU-kommisær for sundhed og forbrugerbeskyttelse.
Mangler internetadgang
EU-Kommissionen peger i undersøgelsen på, at den største barriere for at sætte skub i e-handlen er den simple, at 57 procent af Europas befolkning slet ikke har adgang til en computer, mens mange andre fortsat blot foretrækker at gå i en fysisk butik, hvor de kan røre ved varerne.
Kommissionen mener imidlertid, at der først og fremmest skal gribes fat i forbruger-tilliden til e-handlen. David Byrne mener, at uafhængige kvalitetsundersøgelser - hvor de godkendte e-handlende eksempelvis modtager et online-mærkat - kan være et vigtigt forbrugerinstrument i e-handlen.
Relevant link