Københavns lufthavn bygger trådløst net til fremtidens gigantfly

Flyselskabet Norwegians nye Dreamliner-fly har fået eget trådløst netværk i Københavns lufthavn. Sådan skal det sikre dig en flyvetur uden ubehagelige overraskelser.

Artikel top billede

Foto: Wikipedia.

Luftfart og it er i dag bundet så tæt sammen, at passagersikkerheden og aflysning af en afgang kan hænges op på stabiliteten af et trådløst netværk.  

Læs også: Sådan bliver du indfanget i lufthavnens enorme it-spind

Det er flyselskabet Norwegians nye gigantfly et helt konkret eksempel på.

De enorme Boeing 787 Dreamliner-fly, der er sat ind på de lange ture mellem eksempelvis Europa og Asien, har nemlig fået deres helt eget trådløse netværk i Københavns lufthavn, som maskinerne kobler sig på, når de er på jorden.

"Når et fly logger på Norwegians trådløse netværk, sender serveren, via en sikker VPN-forbindelse, automatisk en anmodning til Norwegians server i Oslo."

De trådløse net er således integrerede som en del af den serviceaftale, som flyselskabet har indgået med lufthavnen.

Flydata sendes til USA

Når et fly kobler på netværket i København, kan det indrapportere sine data direkte til Boeings fabrik i Seattle i USA, hvorfra man så kan bedømme, om der skal foretages eftersyn eller anden service på maskinerne.

"Det unikke i denne sammenhæng er, at Norwegian selv skal kunne administrere adgangen til netværket fra deres hovedkontor i Oslo. Det har krævet nogle justeringer på det eksisterende trådløse netværk, som Norwegian allerede abonnerer på her i lufthavnen," fortæller Jan Zacho, sektorchef it-infrastruktur i Københavns lufthavn, om aftalen.

Sikker forbindelse

Kontakten mellem maskine og it-system kræver naturligvis en høj grad af sikkerhed, så der ikke opstår uregelmæssigheder i kommunikationen.

Det sikrer man blandt andet via Remote Authentication Dial-In User Service (RADIUS), der er en protokol og software til fjernadgang for servere, der kommunikerer med hinanden gennem et digitalt fingeraftryk til forbindelsen.

Når et fly logger på Norwegians trådløse netværk, sender serveren, via en VPN-forbindelse, automatisk en anmodning til Norwegians server i Oslo, som i løbet af 30 sekunder godkender eller afviser anmodningen.

På denne måde forsøger firmaet at sikre sig mod misforståelser.

Ligeledes har Norwegian krævet gode antenneforhold, så der ikke opstår problemer i kontakten mellem fly og net. Det har medført opsætning af nye mobilantenner i lufthavnen.

Netværket, der er bygget af NetDesign, har været i drift siden slutningen af 2013, og it-delen af en flyvetur til fjerne kontinenter og eksotiske himmelstrøg kommer til at fylde mere og mere i fremtiden.

"Ved at være en attraktiv lufthavn, også på it-fronten, kan vi tiltrække flere store flyselskaber, som tilbyder ruter til det meste af verden, til glæde for passagerer i hele Skandinavien," siger Jan Zacho.

Ikke uden problemer

Norwegians indkøb har ellers været plaget af problemer i opstartsperioden i form af blandt andet tekniske fejl. Det skriver eksempelvis branche-sitet Check-in.dk.

Teknikken hos selskabets nye Dreamliner-fly fra Boeing har nemlig drillet flere gange, og det har været årsag til mange passagerklager.

Ligeledes har der været fysiske problemer; det værste måske i form af brændstof, der fossede ud af tankene på startbanen i den thailandske hovedstad Bangkok.

Se videoen her.

Ifølge NRK har Dreamliner-problemerne kostet Norwegian 100 millioner kroner alene i fjerde kvartal af 2013.

Læs også:
Sådan bliver du indfanget i lufthavnens enorme it-spind

Top fem: Det her it-udstyr glemmer du i lufthavnen

Sådan er fremtidens lufthavn

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S